Många sjukdomar
Titeln kanske inte är den bästa… men men, jag har precis blivit frisk från influensa, men har nu istället fått en halsinflammation med feber (igen) och svullna såriga halsmandlar. Hur vanligt är det att få dubbla sjukdomar, eller bli sjuk så tätt inpå? :/
Sen har jag extremt ont i käken på höger sida (även på höger sida som halsen är som mest svullen och var jag har varit väldigt täppt i näsan under förkylningen). Jag vet inte om det beror på att jag har visdomständer som växer ut - fast de ser alla ut att växa normalt - eller om jag har gjort något med käken. Eftersom jag tidigare har haft tandställning så sover jag med skena och har inga tecken på spänd käke under sömnen. Är denna smärta något jag borde kolla upp eller har någon varit med om liknande och vet vad det kan vara?
För övrigt är ledsmärta något jag är van vid, om nu smärtan i käken skulle vara i leden (den knakar lite). Jag har varit hos en reumatolog tidigare, men eftersom mina leder inte var trasiga/nedbrutna så kunde han inte ge mig en diagnos…
Jag är i alla fall ANA-positiv, eller hur man nu säger det… och jag funderar på om det inte är därför jag har feber så ofta. Men man ska ju inte diagnostisera sig själv. :)
Eftersom jag blir sjuk med feber stup i kvart så undrar jag hur ofta man normalt blir sjuk, i genomsnitt per år? När har man ett "hyperaktivt" immunförsvar?
Känner inte igen dina symptom med käken och det eftersom jag aldrig haft det. Men att få olika "sjukdomar" tätt inpå är inte omöjligt speciellt om det är två olika. Väldigt olycksamt dock, hoppas du kryar på dig och sedan haft dina förkylningar o influensor så du kan vara frisk. :)
Har hört att efter man haft en sjukdom så ökar imunförsvaret eftersom den bygger mer antikroppar men vet ej om det gäller mot just samma eller allmänt. Men annars så är imunförsvaret i topp på sommaren då man är ute i solen, rör sig mer, och får d-vitaminen från solen. Man kan även äta vitaminer o d-vitaminer på vintern och bootsa sitt imunförsvar året om.
Visst kan man åka på infektioner tätt. Det är riktigt jobbigt men det är ju den perioden nu då det florerar en mängd smittor från influensa till magsjuka.
Problemen med käken är svårt att svara på vad det kommer ifrån. Går det inte över så tycker jag du ska söka för det eller ringa sjukvårdsupplysningen för att höra vad de tycker.
/Maria
#1 Tack! :) Hoppas detta försvinner snart! Fast jag är sjuk året runt, nästan en gång i månaden har jag feber och/eller halsbesvär/huvudvärk och ont i leder. Jättekonstigt!
Sen äter jag D-vitaminer under vinterhalvåret just för det ska vara antiinflammatoriskt.
#2 Typiskt mig då att bli sjuk så tätt inpå…
Käken är liiite bättre idag (tredje dagen), men gör fortfarande lite ont. Jag tror det kommer att gå över snart eftersom det redan har blivit bättre. :) Annars ringer jag och rådfrågar med vårdcentralen.
Tack för svar båda!
#3 Hur mår du idag? Känns det bättre? Om man är lite orolig kan man ringa sjukvårdsupplysningen på telefonnummer 1177 och rådfråga.
Krya! :)
#4 Jag mår faktiskt bättre idag. Halsen är fortfarande svullen och så och käken gör lite ont… men febern har gått ner och jag är inte lika trött :)
Tack! 
#5 Vad bra, hoppas du blir helt friskt snart.