Jättesjuk.. hjälp
Har blivit jättesjuk i onsdags, började med huvudvärk i tisdags.
Detta är mina symptomer:
- feber 38,5 C
- är jättevarm men ligger och skakar under det kokheta täcket och får kramper och fryser otroligt, ligger och hackar tänder
- huvudvärk
- i princip döv på vänstra örat och jättemycket lock på det högra
- ont i halsen, om ni tar en tops i örat så kan ni nudda ett ställe som känns från örat ner till halsen och gör ont i halsen, där har jag ont i halsen hela tiden och gör att jag inte kan svälja lika bra
- alldeles svaga ben och går jättelångsamt, vanligtvis tar det 6 minuter till bussen men nu tar det 17 min
- snorar jättemycket
- ögonen rinner så det ser ut som att jag gråter, och när jag ligger ner åker det tårar från ögonen ner på kinderna (okontrellbart) och det låter som att lägga smör på en kokhet panna för mina kinder är så varma
Detta är verkligen jobbigt och på söndag åker jag till Sälen och vill vara frisk då, har ni några tips på vad jag kan äta för att må bättre och andra tips? Vet ni vad jag har för sjukdom eller är jag bara förkyld.
Låter tyvärr som någon typ av influensa.
Kan ta Alvedon för att få ner febern. Hjälper även lite mot huvudvärken.
När man fryser stiger febern/är oförändrad.
När man svettas och är varm går febern ner. Gör man det ska man klä av sig så mycket som möjligt så att man hjälper kroppen att få ner temperaturen. Detta kan ske när alvedon börjar verka.
Hålla sig hemma och ta det lugnt, sova, dricka mycket är det som gäller.
Otrivin Comp som är både mot rinnsnuva samt nästäppa rekommenderar jag.
Vid mycket ont i halsen är Zyx smärtstillande och Bafucin samt Streptils är bakteriedödande.
Te på kamomill, citron, vitlök (om magen klarar det) och honung är bra. En sked honung när teet har svalnat då honungen inte får bli över 40 grader, då försvinner de bra bakteriehämmande sakerna i honungen. Alt en sked direkt i munnen om man tycker om honung.
Olika ångbad är lenande också.
Att du känner som du gör i öronen kan bero på att du har en övre luftvägsinfektion och är svullen i luftvägarna. Sinova som finns på apoteket kanske kan hjälpa att få ner svullnaden. Annars ångbad.
Ett ångbad med timjan, (peppar)mynta eller ett par droppar eukalyptusolja kan va skönt om man är förkyld och täppt. Häll hett vatten över örterna i en skål och sätt dig med en handduk över huvudet över skålen.
Krya på dig! 
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Tack så mycket för alla tips! Jag har inget badkar men kan man inte koka vatten och ha huvudet över? Hur gör man då för att inte bränna sig?
Och det kommer rinna från min näsa, usch mår illa av tanken..
Tog en Ipren för någon/några timmar sedan, kan jag ta alvedon nu då?

Har du badkar? Det kan göra väldigt gott att ta ett varmt bad, byta i sängen och lägga sig. För övrigt har du fått flera goda råd om mediciner som kan lindra, så att du får sova, vilket också gör väldigt god nytta när man mår så dåligt.
#3 Nej inget badkar 

#2 Koka upp vattnet och ta av kastrullen från spisen. Lägg en handduk över huvudet, så att ångan inte smiter iväg utanför, utan når dina andningsvägar. Att snoret rinner, är bara bra. Luftvägarna ska ju öppnas upp. Sedan häller ut vattnet och torkar av dig i ansiktet.
#4 Alternativet till badkar är dusch. Man kan duscha varmt också. Ta god tid på dig så att det känns varmt och skönt. Gå isäng.
Hoppas du kan sova gott och länge, så att du mår bättre snart!
Paulina, med ångbad menar man att man sitter med ansiktet över en skål med ångande vatten och har en handduk över huvudet och skålen så att inte ångorna smiter bort. Man ställer skålen/baljan på bordet och sitter lutad över och täcker sig och skålen med en handduk modell större. Man har i någonting uppfriskande i vattnet så att man andas in ångorna av det.
Ipren kan kombineras med alvedon, så det kan du göra. Du får ta en ipren var 8:e timme och 500 mg alvedon var 4:e timme.
Tack för alla tips
Jag ska ångbada ansiktet imorgon, men #6 vad kan jag ha i i vattnet? Tror inte vi har örter hemma men jag kan fråga mamma imorgon. 
Helst eteriska oljor som pepparmynta och eukalyptus. Finns på apoteket på apoteket. Men försök med kamomillte, pepparmyntste eller möjligen massor av starka halstabeltter.
Men fråga mamma din, hon kanske har bättre koll på vad som finns hemma som du kan ha i ångbadet och andas in.

#7 Det är inte jättrviktigt med örter för ett ångbad. De som råkar vara särskilt kunniga i örtmedicin, brukar förstås ha passande örter hemma, men vi andra klarar oss utan.
Okej, tack. 
Glöm inte bort att vila/sova extra mycket ta och bosätt dig i sängen tills du mår bättre
och stanna hemma från skolan tills du mår bättre…
Sedan ska man veta att feber är kroppens försvar mot infektionen.
"Basseluskerna" trivs bäst i 37 grader så kroppen svarar med att höja tempen för att ta död på dessa.
Därför kan det vara bra att inte alltid ta Alvedon eller Panodil om man inte känner sig så påverkad för då ska man givetvis försöka sänka tempen.
/Maria
Lämnat sängen 3 ggr idag, ätit några msk havregrynsgröt med sylt och mjölk, ätit en hel torr macka och nu åt jag precis en pyttebit pizza. Har ingen ork att äta och äter inte ens ur skålen med ostbågar som mamma lämnade förut. Börjat hosta nu också och efter varje hostattack, stor eller liten, går jag extrem huvudvärk och hjärtat går dundersnabbt. Febern kommer och går, ligger runt 37,7-38,5 grader. Imorse fick jag 2 Alvedon (250 mg), relativt stark hostmedicin, 2 små tabletter (vet inte vad dom heter men dom ska hjälpa en att bli frisk tydligen), halstablett och c vitamin brustablett. Tror inte att den är till någon nytta men drack det ändå. Sovit periodsvis hela dagen och haft ständig huvudvärk, druckit massor av vatten.
Kanske dags för ny dos Alvedon och ny dos hostmedicin om du inte har tagit något sedan imorse.
Krya på dig, din stackare! 

Jag ska ta en Alvedon nu, vaknade och trodede det var morgon och hade skuldkänslor för det kändes som att jag dödat Alison i PLL.. Vad gör febern med mig egentligen..
#15 Gissar att du sett det senaste avsnittet, men kom ihåg att det bara var en dröm!
I övrigt har du fått bra råd av de andra, viktigast av allt är att ta det lugnt, sov och vila mycket!

# 15 Det låter som influensa du har och då är det enda att vila, sova, dricka mycket, låta kroppen tala om vad den orkar.
Att tänka på i dessa tider är att även om Alvedon och liknade mediciner är receptfria och kan köpas på alla möjliga och omöjliga ställen så ska man bara använda det när man måste. Aldrig ta förebyggande osv.
Som tidigare skrivits är feber kroppens försvar mot infektioner så är man inte direkt påverkad av febern så ska man låta det hela ha sin gång.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#16 Najj, är på säsong 2avsnitt 10 
Har verkligen ingen lust att äta men tryckte i mig 2 mackor för typ en timme sen, vill inte riskera att spy.. Min kompis sa att "kroppen kan inte ta emot så mycket mediciner på tom mage" så känner mig tvingad att äta
.. Har dock städat hela mitt rum idag och bytt lakan+örngott, hoppas jag kan sova ikväll. Sover dåligt på natten, vaknar varannan timme och svettas jättemycket. Imorse runt 6 hade jag 38,7 graders feber. Nu har jag 35.7 grader *tjoho*
Fast jag duschat för en timme sen så sitter jag och svettas typ.. :s
#17 Jag känner att jag måste ta Alvedon för min feber är verkligen jobbig när den är där, jag ligger och svettas jättemycket, fryser samtidigt, ser svart och bara.. mår helt enkelt jättedåligt.
Just nu så har jag endast svårt att andas, är snurrig och svettas
Hoppas jag är på bättringsvägen!! Tog 6 dagar för min kompis att bli frisk, vi har/hade samma symptom fast hon spydde också. Då betyder det att jag borde bli frisk på måndag eller tisdag, hoppas jag. 
Imorgon åker jag bil i 7 timmar, har ni några tips för att jag inte ska må illa och spy?

Man ska absolut inte ut och åka bil flera timmar när man har influensa. För din egen skull, hoppas jag att du kan stanna hemma och hålla dig i sängen några dagar till.
#20 Jag måste, jag ska åka till Sälen och jag kan inte stanna hemma själv i en vecka..
Postafen åksjuketabletter kanske?
Det ska jag säga till mamma! Vet ni vad? Jag har inte feber, yrsel eller huvudvärk längre!!!! :D fatta vilken känsla :D har 'bara' svårt att andas (är inte täppt i näsan utan det känns tröligt i lungorna) och massa hosta! Tagga tagga :D får hoppas att det håller sig då då : ))