Vinterkräksjukan verkar ha nått sin topp...
Hur gör ni när ni blivit sjuka, hur länge stannar ni hemma från jobb, skola och liknande?
Jag håller stenhårt på 72 timmar då jag tror det är det som krävs för att stoppa smittspridningen…eller så kör jag på 48 timmar efter att magen är i lag och jag kan äta :D
Har bara haft vinterkräksjuka en gång och jag spydde i 1v som tur var så var jag ledig och kunde återhämta mig i mer än 1v efteråt innan jag skulle jobba, jag kunde knappt stå på bena efter den pärsen så jag hade nog inte klarat av att gå till jobbet direkt efter.
tyvärr stämmer inte dom uppgifterna snarare är det så att skiten ökar just nu
kolla länken
rekomommendationen är att man ska stanna hemma 48 timmar efter sista kräkningen/diarrén
och snälla tänk på att Vinterkräksjukan smittar när man är sjuk men oxå efteråt det därför man ska vara hemma
48 timmar efter sista symtomet ska man stanna hemma om man inte jobbar med livsmedel på ett eller annat sätt. Då gäller 72 timmar.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Minst 48 timmar anser jag att man ska stanna hemma.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Har då alldrig fått det sen 2005. :-) Kanske för att jag tvättar händerna varje gång jag ska stoppa något i munnen.
Har överhuvudtaget inte kräkts sen 2010!
Jag har inte heller blivit smittad på jääääättemånga år! Tvättar alltid händerna när jag har varit ute och ska jag äta på restaurant eller liknande har jag handsprit i väskan. :)
Sist jag var magsjuk var det av matförgiftning (tror jag, då både jag och sambon blev dåliga efter att ha ätit samma av mat) och då var jag sjuk i 3 dagar ungefär.

Handhygien är förstås viktig. Som alltid. Men när det gäller kräksjuka så är det nog mera tur att du inte fått det # 5.
Det smittar nåt otroligt. Sen finns det ett fåtal som har nån gen som gör att dom i stort sett är immuna. Men jag tror det är tillfälligheter om man smittas eller inte.
Ibland är man inte mottaglig och andra gånger så räcker det att nån i bilen intill har det för att man ska smittas
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
7# nja det är väl tveksamt om den genen skyddar mot Vinterkräksjukan länk
genom att vara noga med handhygienen och att använda handsprit så kan man mininera risken att insjukna i alla fall
Vinterkräksjukan smittar inte genom luften utan endast genom att man får in smittan i kroppen antingen genom att man har det på händerna och får in i det i munnen eller via livsmedel
sen är det många som inte vet eller inte tänker på att det enda som verkligen tar död på Vinterkräksjuke viruset från ytor är Klorin
att städa med vanliga medel har ingen effekt….
själv har jag klarat mig ifrån eländet några år nu och jag tror stenhårt på att vara noga med handhygienen och att städa med Klorin
Mm, klorin är det enda som gäller mot vinterkräksjuka. Inte handsprit.
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Klorin kan man möjligtvis ha att rengöra toaletten men men det är ganska miljöfarligt och man ska inte använda det på kroppen.
Tvål och vatten och en smula tur tror jag är det enda som gör att man kan slippa.
/Maria

Jag tror också på tvål och vatten, sunt förnuft och tur. Det beror ofta på vilket skede i livet man är också tycker jag.
När barnen var små så var det oftare som man råkade ut för både det ena och det andra. Sen kom en tid däremellan som var helt OK.
Nu är det barnbarnen som delar med sig av diverse saker.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag har haft influensa en gång när jag varit mycket liten. Maginfluensa som så har jag däremot inte haft någon gång, trots att jag varit på ett läger där 75% av alla i min sovsal fick maginfluensa… De var tvungna att avsluta lägret tidigare baraför alla var sjuka…
Har upplevt mig ganska immun då jag kan vara med mkt folk med influensa utan att själv drabbas… Min sambo har just nu influensa och jag är hittills frisk… Så vi får se…

Jag har inte haft magsjuka sen jag var liten. Om jag har haft vinterkräksjukan någon gång vet jag inte. Och jag kan inte påstå att jag är överdrivet noga med handhygienen. Men vem vet, nu när min son börjat på förskola kanske det blir annat.