Örontermometer
Jag tror att min sambo har smittat mig med influensa eller vad det nu kan vara. Jag har ont i huvudet och känner mig trött och hängig, samt att jag har svullen hals som värker.
Nåja, jag tänkte ta tempen för att se om jag har feber, men min örontermometer visar så himla olika resultat! Först visar den 37,2 och sedan 37,6, sen 36,8 och till slut 37,8! Hur ska jag tolka det? Jag har läst att man ska ta det högsta värdet och sedan lägga på 0,3 grader ungefär. Eller?
Jag har smal hörselgång verkar det som, så det är svårt att träffa trumhinnan med mätaren. Hah… 
Du ska absolut inte träffa trumhinnan när du mäter
Det går knappast att komma så långt in med en örontemp heller.
Det är alltid vanskligt att använda örontempar då de har en förmåga till att visa fel. Det räcker med att den hamnar lite snett.
Förmodligen har du ungefär 38 i temp.
Bara att man ska lägga på grader tyder på att det är ungefärligt.
Det bästa är trots allt en reklaltemp.
/Maria
#1 Fast det står att det är så den ska mäta, genom att "lasern" träffar trumhinnan då kärlen i trumhinnan får blod från samma som i ändtarmen. Men ja, den är inte så bra tycker jag. Kanske är det modellen som är gammal också, finns säkert bättre.
Rektaltemp avstår jag i alla fall helt ifrån.
Då gissar jag hellre min temperatur, haha.
Det är skillnad på att "lasern" träffar än att själva termometern träffar. Larern är ju en stråle.
Det finns en massa olika tempar numera och de är med all säkerhet olika bra också.
/Maria
#3 Ja men jag hoppas att man förstod vad jag menade. Lasern är ju en del av termometern tänkte jag.
Men men… Jag får nog läsa på lite om olika märken och skaffa en ny termometer. :)