Inflammation i knogen?
För ca 4 veckor sedan började jag få lite småont i knogen till lillfinger och dagen efter vaknade jag upp och kunde inte böja fingret alls utan att det gjorde ruskigt ont. Det gjorde så ont i ca 3 dagar innan det började trappas ner och sen försvann det efter kanske en vecka. Det gick ett tag utan smärta men så häromdagen började jag känna av det igen på samma ställe och idag är det värre än någonsin. Gör riktigt ont. Hade svårt att sova i natt till och med. Jag är rätt svullen runt knogen och jag pratade med mamma om detta förut och hon tror det kan vara någon inflammation. Vad tror ni det kan vara? Har inte slagit i mig eller någonting. Och så undrar väl jag mest om man måste gå till läkaren om det är en inflammation eller kan man bli av med det själv? Mamma tyckte jag skulle köpa något på apoteket som jag just nu inte minns namnet på. Men känns inte helt bra att stoppa i sig något om man inte vet vad smärtan och svullnaden beror på.
Det finns ju Voltaren/Diklofenak receptfritt numera på apoteket som stillar värk och är inflammationshämmande.
Hjälper inte det så kan du ju gå till din vårdcentral.
/Maria

Voltaren gel testade jag sist, visserligen bara en gång men det hjälpte inte alls tyckte jag. Och diklofenak var nog det mamma tyckte jag skulle testa, är det också en gel?

Diklofenak och Voltaren är samma verksamma substans så där kan du välja det som är billigast.
Sen kanske inte en gång räcker att smörja med en gel som ska ta bort en inflammation. Tänk som en tablett oftast så krävs mer än en gång för att häva.
Så testa att smörja enligt ordinationen på Voltaren om du har det hemma sen förra gången.
Sen tycker jag egentligen att du ska söka för det. Det är vid en led och det har kommit tillbaka så jag hade absolut låtit en läkare titta på det och att det tas lite prover.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Anledningen till att jag inte fortsatte smörja första gången beror nog mest på att jag då inte visste vad det onda kunde bero på och det var bara ett test för att minska smärtan. Men hade jag vetat det jag vet nu så hade jag nog fortsatt några dagar till. Jag testar med voltaren i några dagar så får jag se om det blir bättre eller inte. Annars får jag gå till läkaren.