Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1770 ggr
Maria
0

Nattens änglar

Här kommer en ganska bra artikel om de som jobbar natt i hemtjänsten i Göteborg.

De gör ett fantastiskt jobb i det dolda tycker jag.

Varför tror man att alla gamla vill bo hemma?

/Maria

mongu
1

Ja det är en fråga varför man tror att alla vill bo kvar hemma? Det är tragiskt tycker jag hur utvecklingen har blivit.

Många platser som tidigare fanns för de som inte orkade eller ville bo kvar hemma är nu ändrade till i princip vanliga lägenheter. Flera av de äldreboende som finns i den kommunen jag bor i är numera ändrade. Där det tidigare fanns personal i huset som fanns för de boende är numer hemtjänsten som har. Alltså det är som en vanlig lägenhet.

Tyvärr så har inte många av de äldre hängt med utan lever kvar i tron att man kan flytta till äldreboendet och få bättre och mera hjälp. Inte är det mer hjälp och ofta är det dyrare lägenheter.

Vad vill man egentligen? Med en befolkning som blir äldre borde det finnas värde i att ha fungerande äldrevård.

Tror faktiskt att ett boende med samma upplägg som ett s.k. ålderdomshem fast med ordentlig dusch/toalett till varje rum tror jag skulle va en bra lösning för många. Vet sen min tid i hemsjukvård att de som lämnar hus eller lägenheter ute på stan inte behöver komma till en likvärdig lägenhet i storlek. Vad de behöver är att kunna se andra människor. Kunna sitta i sitt rum och ha sin dörr till korridoren öppen. Höra personal och andra boende som är utanför.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
0

Min farfar bodde på en demensavdelning den sista tiden i livet och han delade från början rum med en annan. Sedan så fick han möjlighet till eget rum men vi avbörjde för han var enormt sällskapssjuk och blev orolig av att vara ensam men han blev väldigt lugn när någon annan fanns i rummet eller snarkade i sängen bredvidFlört

Han fick byta rumsgranne några gånger för det var liksom ett extrarum men jag tror inte han märkte det.

Jag tycker faktiskt att det ska finna både enkelrum och flerbäddsrum för trots allt så är våra gamla precis som vi är. OLIKA.

Vi diskuterade på jobbet häromdagen det här med att inreda äldreboende i färger och möbler. Det har visat sig att färger har en ganska stor betydelse för dementa.

Så som det är nu så möbleras många boende i möbler som är från 1900-talets början. Det ska vara hemtrevligt och ge en igenkännande upplevelse. Ser nästan ut som museum på vissa ställen. Väldigt fint dock.

Fast vi har ju en annan generation nu som kommer till olika boenden. De är födda på 30- talet och framåt.

Tänker man byta inredning? Vem vill bo på ett museum?Obestämd

/Maria