1 vin flarra om dagen
en granne påstår att det är normalt att dricka en flarra vin om dagen,det tycker int jag, vad tycker ni
Ett glas skall ju vara hälsosamt har de ju kommit fram till i en del undersökningar. Men flaska? Nej!
Normalt och normalt, för honom/henne kanske det är normalt, men om det är hälsosamt är ju en annan fråga. Och det kan jag då inte tro att det är…
/Christina
För honom/henne är det förmodligen normalt men mängden verkar ju vara aningen hög för att det ska vara hälsosamt.
Människor med alkoholproblem försöker ju alltid normaliera sitt intag.
/Maria

jag misstänker att han har alkoholproblem,men han tycker det kan va nyttigt att dricka en flarra vin om dagen,man blir lungn av det påstår han,annars en mycket skötsam person på alla sätt, det syns inte utåt,,han är int bilden av hur en alkis ser ut i mina ögon
Det finns med all säkerhet et stort mörkertal när det gäller människor som har för hög konsumtion av alkohol.
De kan vara välfungerande och ha både famil, arbete och annat.
Att man sedan lägger upp sitt dygnsdrickande under många timmar gör att man inte blir berusad på samma sätt men får ändå i sig ansenliga mängder.
/Maria
Här kan man läsa om alkohol & (o)hälsa.
Att dricka ett glas rött till lunch är ingen fara. Och då är ett glas vin inte fyllt till toppen som ett cola-glas. Utan det handlar om ½-1 dl.
Det finns olika alkoholister. Det finns dem som man ser tydligt, "ragla runt på stan". Sedan finns det dem som går till jobbet 8-16. Åker förbi bolaget på vägen hem och "skåpsuper" tills man lägger sig. För att åka till jobbet klockan 8 nästa dag igen. De syns inte, men har lika mycket problem.
Så NEJ en hel flaska vin per dag är inte normalt.
Även en deciliter vin om dagen är skadligt i längden. Det innebär att levern aldrig frå vila från giftet och aldrig kan återhämta sig från skadorna.
En flaska är såklart ännu mer skadligt och innebär ännu mer jobb och skador på lever och njurar. 365 flaskor om året är väldigt mycket.

om jag skulle ställa upp 7 flarror vin på söndag kväll och säga tillmig skälv ,det här ska jag dricka den här veckan ,,skulle jag nästan spy,,
# 7. Naturligtvis inte. Jag skrev inte varje dag. För mig (som inte ens dricker vin, och nästintill aldrig alkohol av annats slag heller) betyder "lunch" - mat och ett glas vin på restaurang 1-2 ggr/v med kollega och/eller vän. Precis som någon kanske tar en lättöl till maten.
Och just detta är tvetydigt ur forskarsynpunkt. En del säger att en kvinna över 50 år (som är frisk, ingen diabetes, kärlkramp osv) kan må bra av max 1.5 dl vin per dag. Att hjärtat mår bra av det. Men det finns också så många "men". Du kan vara sjuk, Du kan vara allergisk emot alkohol, du kan äta mediciner som inte får blandas. osv osv.
Allt detta kan man läsa om på systembolagets hemsida som jag länkade till. Och där kan man också ta ett eget test om sina alkoholvanor.
9 hjärtat kanske mår bra, men jag tycker leverns mående är viktigare. Hjärtat mår bra av bra kost och motion också. Nackdelarna är för stora.

jag tror det är bättre för hjärtat och blodomloppet att motionera än att ta ett glas vin,börjar man med ett så är det nog lätt att det blir fler och fler
Låter inte särskilt nyttigt!
Spruca
# 10 Denna tråd handlade ju om en flaska vin och dess verkan. Inte kost och motion. Det är väl uppenbart för alla att det är prio 1? Inte bara för den fysiska hälsan, utan också den mentala. Tittar man för långt ner i glaset, så är man illa ute.
Har man inga problem, så är det inget bekymmer att ta 1-2 glas vin i veckan. Likväl som jag kanske tar 1-2 rutor mörk choklad.

1- 2 glas vin i veckan är väl ok
#13 Jag vet vad tråden handlar om, tack ;)
Nu snackade vi dock om att dricka var dag, inte om ett eller två glas i veckan.
Later som grannen i Beck.. 'ska du ha dig en stankare?' 
Och nej, nagon deciliter max dagligen ar vad som skulle vara halsosamt. Att dricka flera deciliter av alkoholhaltig dryck om dagen ar inte sunt.