Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1495 ggr
Wony
0

Svimfärdig efter småskador

Nu idag blev jag bittert påmind om att jag i princip alltid blir rejält svimfärdig, även efter ganska små skador. Den här gången var det ett finger som kom ivägen för kökssaxen, och det började blöda en del. Nästan direkt blev jag rejält yr, och det kändes lite som att jag hade sockerdricksindränkt bomull i hela huvudet, och det är ju väldigt obehagligt! Rynkar på näsan

Eftersom jag av någon anledning oftast råkar göra illa mig när det inte finns någon annan runt omkring, kan jag ju inte be någon annan att ta hand om det. Finns det något tips för hur jag kan hantera det här?  Det händer samma sak vid blodprov, även om jag ligger ner. Det är jätteobehagligt, och tar en bra stund innan jag mår som vanligt igen.

Karmatarerskanise
0

Är likadan. Jag får bara se till att hålla huvudet lågt länge och hålla tryck på skadan ( om det blöder) Sedan försök ta hand om det i omgångar.
Absolut inte stå upp :P

Jag är känd på min vårdcentral. Svimmat otaliga gånger vid blodprov.

Maria
0

Jag tar en hel del blodprover både på mottagning och i hemmen och brukar i den mån det går alltid be personen att ligga ner. Oavsett om de är rädda eller inte.

Både för min egen skull och för själva patienten.

Vad man kan göra om man är ensam när det händer så är det att sätta sig ner och böja ner huvudet mot knäna så att blodflödet till huvudet inte faller för mycket. Man kan också trampa med fötterna för att sätta skjuts på blodomloppet.

Ligger man ner så händer egentligen inte så mycket mer än obehagskänslan och man ska helst vänta tills man känner sig OK igen innan man ställer sig upp.

/Maria

[Tassy]
0

Lägg dig ner med fötterna i högläge och vicka på tårna. Försök fokusera på något annat och tala om för dig själv inom dig att det inte är farligt.

Jag lever själv med hemofobi (blodfobi), vilket yttrar sig precis såhär. Många missförstår och tror att jag är rädd för blod, men det är fel. Det är reptilhjärnan som ställer till det snarare, jag personligen bryr mig inte ett skvatt om småsår, men ändå blir jag blek som ett lakan, darrar och kallsvettas, det susar och går runt i skallen och vips så blir allt svart och man vaknar på golvet om man har otur. Tungan ute