Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: sjukdom-ohälsa
Läst 7849 ggr
Quueen
0

Operera bort halsmandlarna

Och så var det dags med halsfluss igen. Femte gången sen i juli. Har fått tid hos öron-näsa-hals och står då i kö för halsoperation.

Har fått förklarat att läkarna inte bränner bort en del av halsmandlarna när jag inte har några snarkproblem eller andningsuppehåll utan bara halsfluss. Dom kommer att skära bort hela halsmandlarna.

Har någon varit med om en sån här operation? 
Är det värt det?
Hur mådde du efter operationen?

Gia91an
0

Jag hade mycket infektioner när jag var mindre så när jag var 15 flörtade jag till mig en operation. Jag hade "bara" halsfluss ca 3-4-5 ggr om året, men det var nog för mig, då mandlarna var ordentligt förstorade!

Operationen gick…. nästan bra. Jag är läkemedelsöverkänslig, så jag fick ligga kvar på observation i två dagar då smärtstillande inte funkade för mig. Fick bara lättare smärtstillande. Det normala är ju att man åker hem efter ca 6 timmar.

Jag hade även en komplikation dag två efter op. Såret i halsen gick upp och det började forsa blod. Det vart närapå att jag fick opereras igen och bränna i halsen. Men det lugnade sig efter en timme. Då hade jag fyllt en sån där spypåse med blod och saliv.

Det gör asont. Du kan knappt andas när det gör så ont, och du kan inte äta på en vecka. Å andra sidan har du så ont att du inte vill äta. Det enda jag fick i mig var ljummet vatten då jag inte klarade kalla saker, annars brukar de rekommendera glass.

Sjukhuset jag var på var ganska korkade då de gav mig juice att dricka första dagen… Inte att rekommendera. I två veckor efter kunde bara jag äta puread mat. Gick ner ca 5 kilo.

Nu vet jag att detta låter brutalt. Men det ÄR värt det. Jag har ju som sagt en del omständigheter vilket gör att detta inte är det normala. Men detta är vad som kan hända ifall det går fel. Men nu blir jag inte sjuk lika ofta eller illa. Och det är såååå skönt! Trots allt jobbigt så är det en av de bästa sakerna jag gjort! :)

Så lycka till på din operation, hoppas du får en enklare än mig ;)

mongu
1

Det kommer att gå bra. Bättre att du får bort dom än att ha upprepade halsfluss.

Sen får du smärtstillande medicin så det är inte meningen att det ska "göra asont" som # 1 säger att hon hade. Men det kan ju bero på att du är läkemedelsöverkänslig så du inte kunde få den mängd du egentligen behövde.

Sen är det bra med kallt då det brukar vara lättare att få i sig och inte gör lika ont. För det är ändå i halsen mandlarna sitter så det går inte att undvika obehag när man äter.

Lycka till och berätta gärna hur det går för dig!

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Gia91an
0

2# nej det var ju det. Jag fick inte några "bra" smärtstillande, eller annat så det var ju därför jag fick ligga över. Å andra sidan har min mor gjort samma operation med "rätt" smärtstillande och ändå haft asont så…

Tror dock ändå att operationen går bra, det är SÅ värt det! :)

Wickis
2

När jag var 8år (tror jag..) så gjorde jag en sån här operation. Kunde inte svälja mat osv innan för de var emot. Operationen gick jättebra, det enda var att jag svalde rätt så mycket blod vilket gjorde att jag spydde en gång.. Inte så mysigt menmen, jag mår iaf jättebra nu! (jag är 14år nu). Jag levde på glass och vatten i ca en vecka.. Jag hade inga problem eller något efter operationen. Vad jag kommer ihåg, och vad mamma berättade att jag sa då så hade jag inte ont. Såå japp, operationen är värt det! :)

Intehärutandär
3

Jag tog bort mina mandlar för 2½ år sedan (har haft problem hela mitt liv).

Själva operationen tar ca 20 min. Då du vaknar är du smärtstillad och blir erbjuden nyponsoppa/blåbärssoppa och isglass. (Glass är iaf standard).

Jag fick göra min op 22 mil bort, med 4 andra dalmasar (som delade sovsal) Man får åka hem samma dag, men jag fick ju åka så långt att jag åkte hem efter morgonronden dagen efter.

Jag åt soppa efter. Soppa och té. Glass köpte jag, men den fick min son äta upp. :)

Efter ca 5-6 dagar så börjar såren vara och man blir alldeles gul i halsen. Då smakar det riktigt illa.

Jag hade inte större problem att få ner soppa i små mängder, men därimot så höll smärtan i sig i 20 dagar, så jag var liggande.

Morfinet slutade jag med efter ett par dagar bara. Men ipren fortsatte jag med hela tiden. För vanligen så kan man ha riktigt ont den första veckan - så Dr skriver ut medicin och schema för dem så Du är smärtpåverkad dygnet runt. Jag och en som jag tog sällskap med på tåget glömde ta i tid, så när vi var framme så hade vi riktigt ont. :(

Du måste vila de första dagarna, det är viktigt för Du har två öppna sår i halsen (de syr ju inget, bara bränner). Tar Du det inte lugnt så kan det börjar blöda. Det gjorde det för en man i min grupp. Dagen efter forsade det ur näsa och mun…

Alla fall är indivuella. För dem flesta mår man bra efter 6-8 dagar och kan äta redan efter 4.

För mig var det absolut värt. Hade halsfluss uppemot 8 ggr/år och drog på mig ALLA sjukdomar. Konstant sjuk och länge. Efter har jag bara haft mindre förkylningar som inte hindrar mig i livet (jobb). Och En lunginflammation. Det var ingen lek förstås. Och det kan ju vara en sak då inga mandlar har. Då går sjukdomarna ner i lungorna.

Zondell
0

Jag gjorde op 2011. Det gick bra och var värt det. Jag fick åka hem innan narkosen släppt och mådde förstås inte så bra. Rekommenderar att köpa smärtstillande i förväg att ha när du kommer hem. Köp supp. Jag kräktes mycket i början och kunde inte svälja ens tabletter. Det räcker inte med Alvedon. Jag tog även Ipren och diclyfenak (stavning?). Kunde jobba efter en vecka.

Quueen
0

Okej, tack för era svar. diclyfenak har vi hemma sedan tidigare. Tänkte också fråga om det här med skola. Hur länge ska man vara hemma efter en sån här operation? Och hur länge måste jag vänta innan jag får pussas med min pojkvän? Man vill ju helst inte dra på sig någon infektion när man är nyopererad. Tänkte även passa på att fråga hur lång tid man måste vänta innan man tränar?

Intehärutandär
0

Till oss sa dem att man kunde gå tillbaka till jobbet efter 2-3 dagar, om det inte är ett väldigt fysiskt arbete förstås.

Och ingen idrott på 2 veckor. Detta gäller om allt går bra och man läker normalt.

Det kommer informera dig då du skrivs ut vad som gäller den närmaste tiden. Tror inte pussar gör någon skada, skulle inte vilja kyssas därimot med var i halsen. Det kan inte smaka gott för honom. Skrattande

Zondell
0

Jag jobbade efter en vecka men har ett fysiskt jobb och undervisar i kalla ridhus. Till skolan kan man nog gå efter ett par dagar. Ta med värktabletter och kanske något du kan dricka. Jag kunde dricka näringsdryck efter några dagar men hade svårare för fast föda. Juice eller kryddor är inte att tänka på…

Gia91an
0

8# Jag var pissedålig i två veckor. Kunde inte äta osv så jag var hemma i två veckor…. Gick då i gymnasiet…

Intehärutandär
1

# 10 . Jo, jag skrev om det läker normalt. Glad Man kan inte sätta någon mall för alla. Vi har alla olika immunförsvar t ex och läker olika snabbt.  Jag skrev ovan att jag var däckad i 20 dagar.

Gia91an
0

11# Haha det är sant… Ja inte är jag normal inte ;)