Blir foten bra?
Har en fråga hoppas jag kan få svar på den..
I september 2012 så stukade jag foten REJÄLT. Kunde inte gå på den på två dagar, sambon fick hjälpa mig till toaletten…osv. Haltade i cirka en och en halv vecka. Därefter kunde jag gå på foten om jag lindade den. I slutet av oktober så slutade jag linda den, men den gjorde fortfarande ont.
Nu (januari 2013) så kan jag gå normalt, men efter längre sträckor börjar en molande värk i foten. Samma sak när jag lägger mig på kvällen, så börjar den värka och det liksom sticker lite i den. Samma sak när jag vaknar på morgonen. Är inte heller helt stabil på den foten, måste sitta ner när jag tar på skorna annars vinglar jag som ett fyllo 
Tränar simning tre - fyra gånger per vecka och lite styrketräning hemma med hantlar. Hade tänkt att jag skulle börja springa men det vågar jag inte i nuläget med risk för att det ska göra asont efteråt/att jag stuka den igen!!
Kommer foten bli bra av sig sig självt? Eller måste jag lägga 200 spänn på att gå till VC? Eller sa jag gå till en sjukgymnast? Kan jag uppsöka en sådan utan en remiss?
Jättetacksam för svar!
Hej
2010 stukade jag foten rejält, och precis som du tog det väldigt lång tid innan den läkte ordentligt. Men saken var den att jag stukade den hela tiden, så fort man råkade trampa lite snett så stukade jag den.
Jag fick då tipset att stärka musklerna kring foten, vet inte om det hjälper dig. Men det är väldigt enkla övningar som man kan göra hemma. Jag köpte dock en balansplatta (100:- tror jag den kostade på RUSTA) och stod på den en kvart dagligen. Detta har hjälpt mig, nu har jag inte stukat foten på nästan ett år och jag känner inte av det längre :)
Sökte runt lite och hittade den här tråden på ett annat forum om olika övningar för att stärka foten, man får börja svagt
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Tack för så snabbt svar!
Ska kolla upp övningarna, om det hjälper så är det ju kanon.
Har också hört att om man stukar foten så är det lätt att stuka den igen… Tyvärr.
Ha det gott!
Det stämmer, om man väl stukat den så är det lättare hänt att man gör om det. Jag har haft stukningar till och från i snart tio års tid!
Balansplatta är superbra att använda, det kan också vara bra att (sommartid) gå barfota på t ex gräsmattan. När jag tränade kampsport stukade jag inte fötterna på hela den tiden, eftersom all träning barfota stärkte fötterna ordentligt.
Så sikta på att bygga upp musklerna i foten, och om du känner dig vinglig och svag i lederna om du t ex går i skogen (där det är jättelätt att stuka sig!) så tejpa. Det är jättebra för att hindra att man stukar den igen, men man bör försöka klara sig utan stöd så mycket som möjligt så att fötterna får chansen att jobba och bli starka igen. 

Toppenfina tips du fått om träning m m.
Jag vill bara tillägga att du bör använda stadiga skor tills foten blivit helt bra. Skor med öppen häl och tå eller högklackat får du undvika.
Det kan också bli helt bra. Alla som stukar sig behöver inte tillhöra någon riskgrupp för att det ska hända igen.
/Maria
Tack allihopa! Härligt med sån omtänksamhet.n
#3 Jag har så jag kan linda foten, men det är inte samma sak som att tejpa den? Hur går det till? Går alltid utan ändå, men att tejpa den kanske är bra så jag inte blir så trött efter väldigt långa promenader.
Och jag längtar efter sommaren när man kan gå barfota!
#4 Som tur är så är jag inget fan av högklackat :) Undviker också att använda skorna jag hade på mig när jag stukade foten, ett par Converse, väldigt platta skor bara gummisula och tyg som ej ger någon stabilitet.
Tack igen, ha de gött alla
#6 Tejpa gör man med idrottstejp, som finns på apotek. Oftast följer det med en instruktion om hur man gör, men annars finns det många bra tutorials på internet om hur man kan göra. När man tejpar blir det mer stelt än när man lindar, så det får en lite annan effekt. Och så ska man inte tejpa om det är svullet.
Jag tycker personligen att man bara ska göra det om risken att stuka den igen är stor, om man t ex idrottar eller så.