Ilande lagningar
Gått hos en tandläkare i flera år, i år bytte jag till en som ligger närmre. Gjorde undersökning hos den förra, allt såg bra ut sa de. En vecka senare slog jag till en flisa på framtanden och kontaktade en tandläkare närmare mig. Detta var en vecka senare efter undersökningen hos den gamla, den nya ville för säkerhets skull röntga tänderna även ifall jag sa att det inte var nödvändigt - tur var det, tydligen hade jag 4 (!!!) hål??! Nu är tre av fyra tänder lagade, två på vänster sida en på höger - samtliga i tänder man använder när man äter. Är det normalt att det gör ont när man tuggar? Har lagat tänder förr men inte haft problem, men alla dessa tre lagningar ilar något enormt om jag äter yoghurt och äter jag tex en nöt smärtar det när jag måste trycka lite hårdare med tänderna för att mosa den. Första 2 lagningarna gjordes för 2 veckor sen, den andra för en vecka sedan. Är det normalt eller borde jag vara orolig?

Är det verkligen ilningar i lagningarna? Annars tycker jag att ilningar brukar kännas vid någon tandrot, när det har putsats intensivt där. Det brukar gå över efter några veckor.
Det kan inte vara så att lagningarna behöver slipas till. Att fyllningen är aningen för stor så att det "spränger" lite när du biter ihop?
/Maria
#1 så kan det säkert vara, känner ju inte exakt punkt utan mer i hela tanden! #2 Oj ingen aning, fast känns knäppt om alla 3 lagningar skulle blivit för stora kan man tycka! Känns lite när ja biter ihop hårt, dock inte så mycket som jag känner när jag äter Har dock en sista tid för den sista lagningen om 3,5 veckor så får väl se hur det känns då