Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 1174 ggr
[Rozova]
2013-01-24 14:49
0

Ork tips

Ja ni,

nu ska jag snart ner och tvätta men känner att jag inte alls har orken för det. Känner mig matt i både kroppen och huvudet. Någon som känner igen sig?

Är i behov av lite tips för att bli lite piggare och få mer ork. Någon som har något bra tips?

DesK
2013-01-24 14:56
0

Ät mycket, helst råa, grönsaker och försök att vara i solen när den lyser och ta eventuellt D-vitamin under den mörka årstiden. Se också till att du har bra belysning inomhus och när du sitter vid datorn Glad

/Désirée

[Qimsid]
2013-01-24 17:01
0

Dåliga cirklar är så himla svåra att bryta, men boten för mig är att faktiskt komma igång fysiskt när jag är som tröttast, då blir jag mycket piggare efteråt!

[Rozova]
2013-01-24 18:06
0

Vad menar du #1 med belysning inomhus? Menar du att jag ska se till att inte ha det mörkt? De andra tipsen du gav är faktist riktigt bra tips som man egentligen bör göra haha. Jag är så dålig med grönsaker.. Har inget bra matsinne om jag ska vara ärlig och har absolut inga idéer på nyttiga grönsaksrecept.

#2 Menar du att när du är som tröttast bara reser du dig upp och ger dig ut? Den orken hittar jag knappt alltså. Jag är inte mycket för träning. Visst jag rider men jag kan inte raskt resa mig upp och dra till stallet varje gång jag känner mig hängig.

Promenader är en bra grej att försöka göra, som du säger. Men lusten för att ge sig ut i det kalla, snöiga vädret är väldigt låg alltså. När jag är i mitt hemland Kroatien där det är varmt och solen steker har jag motivationen men inte nu. Åh ångest. Gym skulle heller aldrig falla på kartan.. Gud så lat jag känner mig nu.

[Qimsid]
2013-01-24 19:09
0

Ibland kan jag ta mig till att röra mig fysiskt, men det är när jag känner att det bara går mer och mer nerför när jag bara sitter stilla… så i min hjärna känner jag då "ut, göra något, bryt mönstret för det blir bara värre och värre nu!"

Men ibland går det helt enkelt inte. Ibland har jag tvingat mig ut men mått värre när jag kommit tillbaka.

Men det är alltid värt o försöka iallafall! Allt har med din psykologi att göra.

[Rozova]
2013-01-24 20:21
0

Det har du helt rätt i! Men tar det inte ett tag tills man börjar känna orken igen?

[Qimsid]
2013-01-24 21:04
0

När jag gått ut och gått över kullarna i djupsnön nu till exempel, när jag kommer tillbaka är jag pigg. Men sätter jag mig ner då så kommer orkeslösheten tillbaka… så för mig är det som en eld, den måste matas hela tiden och slutar jag så dör den.