Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allergier
Läst 15041 ggr
examynia
8

tips på tvål för megatorr hud.

jag har torra händer med massor av eksem på.. å jag har kommit fram till att tvålen jag använder när jag tvättar händerna torkar ut nåt enormt.. de är en vanlig pumptvål. rent "känslomässigt" så känns det som att pumptvålen torkar ut mer än tex en vanlig handtvål jag har från palmolive med olivolja… men finns de nån som har nåt bra tips.. vet at tman inte ska tvätta sig så ofta men menar vill ju gärna tvätta sig efter toan å när man ska laga mat osv.. men vill då ha en tvål som inte torkar ut allt för mycket.

nån med samma besvär med sina händer som kanske har en idé?

eller nån som har en idé ändå… tips är välkommna vet intevart jag ska ta vägen snart med detta..

plutopellis
2

Apoteket borde ha, jag har inget tips men har samma problem som du men jag är nog mest snål och köper billigaste jag hittar just nu för är mammaledig och fattig ;) men Apoteket har bergis återfuktande handtvål.

examynia
0

jo men är ju lite så här med.. får inga pengar alls å då blir de at tman använder de biliigaste skiten som finns vilket inte alltid är så bra:P

Ladydragon
0

Dax tvättkräm

den fungerar som tvål men är inte lika uttorkande

examynia
0

hmm finns var? på apoteket kanske?

plutopellis
0

Du menar typ lactasyl eller vad de heter på Apoteket??

Ladydragon
0

Apoteket hittar man den

mongu
0

Lactacyd är inte så mild som man ibland luras att tro. Fråga på Apotek för det borde finnas bra där. T.ex. nån för känslig hud.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Henrik70
0

Jag har köpt en fast tvål på Life butiken som innehållar olivolja, lavendelolja och vatten. Mina och framförallt dotterns händer har varit bättre än på länge. Dottern har smort sina händer två gånger denna vinter. Förra vintern var det varje dag.

piri-piri
0

Det finns en tvål som kallas Aleppotvålen. Den är handgjord och soltorkad i syrien. Den innehåller bara olivolja och lagerblad.

Fantastisk till torr eksembenägen hud. Det är en stor tvål och ligger runt 59 kr

Finns i vissa hälsokostbutiker, dock inte Life tror jag.

examynia
0

jag har fått tips om en butik där dom gör handgjorda tvålar med olivolja osv å lavendel å MASSOR annat.. men beställde med oliv olja en med lavendel å en naturell å de ä rju bara naturliga råvaror så ska bli spnnande  se vad som händer.. sen får vi se vad läkraren säger om mina eksem på händerna på måndag..

[Lillfjanten]
0

eucerin tvättolja (oparfymerad) tipsar jag om, samt att du smörjer händerna med en kräm eller lotion, efter varje gång du tvättat dem. har man handeksem så är det viktigt med återfuktning.

examynia
0

okej tack

smörjer gör jag efter varje gång jaghaft kontakt med vatten å maaaaaassor med gånger däremellan..:S men vet inte om jag hittat nån kräm som är bra för vaknar om nätterna av att händerna värker för att dom är torra:S

[Lillfjanten]
0

vad använder du för kräm?

examynia
2

massor med olika har jag använt. men just nu använder jag en från apoteket som heter miniderm

[Lillfjanten]
0

är det karbamid i den? jag använder också handkräm från apoteket, men inte kräm, utan lotioner, för den feta krämen retar min hud mer, och får klåda, lotionen går in i huden snabbare. på övriga kroppen (ej ansikte då) så går kräm bra, men inte på händer och ansikte.

examynia
0

okej denan fick jag rekomenderat just för att den ite var fet.. för jag får åxå klåda när de är för fett..

stod inget om att den innehöll karbamid.. har vanliga kroppslotion.. inte från apoteket dock, om jag använder på händerna med å de gå rin snabbt men tycker att allt kliar.. å så kliar jag som fasen i sömnen så jag har kliat sönder mig på morgonen utan att jag vetat om de å  smörjer man då så svider de ju som bara den å sen kliar..

[Lillfjanten]
0

använder du någon svag kortisonkräm? har du någon medicin som stillar klådan, typ allergimedicin? ibland kan det vara bra att sova med kortisonkräm på händerna och bomullsvantar. jag tycker att du ska söka vård för dina besvär, för det är ett helsicke att ha eksem på händerna om man inte fått bukt med det.

examynia
0

anvnder kortison flera gånger om dagen å tar på ofta på kvällen. men funkar inte det minsta lilla.. :-(jo jag har tid hos läkaren på måndag.. så jag hoppas att dom kan fixa antingen nån medicin eller starkare kortison… har ju även eksem på knäna å pluppar på armarna å en plup på magen å några på benen.. så de ä rju lite utspritt har et tpå ögonlocket åxå som börjar bli väldigt jobbigt så hoppas dom kan hjälpa mig.. jobbigt när de ska klia överallt…

har du eksem nån annanstans än händerna då?

[Lillfjanten]
0

inte nu längre, när jag var yngre så var det på baksidan av låren, skinkorna, öronen, armvecken och ibland i ansiktet. det var inte kul när man var i tonåren, hade infekterade eksem och jeansen fastnade i såren.. men nu är det borta. har "bara" torr hud och kan få eksem på händerna om jag inte sköter smörjandet.

examynia
0

okej.. ja på baksidan av ena låret är de nog eksem åxå.. om de nu är eksem vill säga.. men har haft de sen jag var liten så de är nog säkert de..

[Lillfjanten]
0

jag fick ofta antibiotika mot mina eksem, de var så vätskande.. men det är jättebra att du har läkarbesök inbokat! och då kan du säkert få mjukgörande på recept med, jag får det och det är bra för de lotionerna är dyra annars om jag ska köpa utan förmån och jag skulle inte klara mig utan dem :) sen kan ju stress påverka eksem med, likaså allergier och citrusfrukter, om man äter sånt.

examynia
0

hmm okej där ser man.. ja får se till att klaga ordentligt så att dom fattar att de är allvarligt..

[Lillfjanten]
0

ja, så här ska du ju inte behöva ha det.. det är jätteskönt att klia på eksem! men.. det är inte roligt efter någon minut, då gör det ont som fasen.

examynia
0

ja men precis.. !:-D just undertiden när man kliar så är de så skönt så de går inte beskriva.. men när man kliat hål sen så gör de ont hur länge som helst å då tänker man "de är inte värt denna smärtan för att få de skönt i några sekunder":-P

[Lillfjanten]
0

kunde inte ha uttryckt det bättre själv :)

examynia
0

låter bra de=).. men den tvålen du använder funkar bra för dig alltså?

mongu
0

# 26 Är det eksem du har eller är det psoriasis? Tänker på att du har på knä och armar och ben. Tycker det är bra att du har läkarbesök inbokat för det måste kollas upp.

Du behöver nånting som du kan ha på kvällarna helt klart. Ett alternativ är att man smörjer och har på sig bomullsvantar när man sover. Det finns att köpa på apotek.

Be läkaren om nån bra kräm som du kan få på recept finns flera olika.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Lillfjanten]
0

jag använder olika tvålar här hemma, men den jag gillar bäst är palmolive, milk and honey. men sen har jag pumpflaskor överallt så jag kan smörja mig sen. tvättar inte alltid hela händerna till handleden, utan försöker ta fingertopparna för att inte torka ut så mycket. vid behov tvättar jag ju hela händerna :)

examynia
0

#27 har haft eksem sen jag var liten å då avr de på knän å arbågar å lite överallt.. å de har kommit till å från hela livet.. men nu börjar ju händerna blir jätte jobbiga så har ju funderat på om de kan vara nåt annat så ska bli spnnande att se.. men tror faktiskt att de är eksem..

har testat bomullsvantar men hinner inte mer än att somna så åker dom av.. hatar nämligen at tha vantar för klarar inte av att bli varm om händerna. så jag får verkligen tänka mig för nu när de är vinter att jag ska ta på mig vantar.. men märker även då att jag tar av mig dom utan att jag tänker på de men de är för att jag nte gillar att vara varm om händerna. jo ska prata med dom om de..

#28 ja men så gör jag åxå när jag tvättar händerna.. fingrarna å handflatorna oftast.. men en fråga till får du eller har du fått vätskefylda småsmåsmå pluppar där du har eksem?

[Lillfjanten]
0

ja, ofta så börjar det med små blåsor, de kliar. hoppas du får något klådstillande, det kan verkligen behövas, åtminstone till natten. Atarax fick jag och det fungerade bra.

examynia
0

okej=) ja jag får propsa på de=)

[Lillfjanten]
0

Återkom gärna efter ditt läkarbesök ;) kan vara intressant att höra vad de säger om eksem nuförtiden ;)

examynia
0

de ska jag göra:P

elinkristina
0

tvål är inte bakteriedödande som många tror, det är själva gnuggningen som tar bort bakterier och tvålen löser upp smuts. jag rekommenderar därför att du tar en vegetabilisk olja, vilken som helst (raps, oliv, sesam, solros..) och använder istället för tvål. känns det för hardcore så att säga skulle jag vilja tipsa om sheasmörsalva som du kan smörja dig med efter tvätten istället. (finns att köpa på bla bodystore.se), annars kan man också smörja med olivolja eller raps efteråt, båda är feta oljor, oliv är nog bäst. vet att det känns skumt att smörja sig med mat ;) men jag kan verkligen rekommendera det, efter sheasmörsalvan :) de stora bolagen vill ju sälja sälja sälja och dom tar ofta fram lotions som känns bra för kunden men som samtidigt torkar ut så man ska fortsätta köpa deras produkt.. och allt man har på kroppen tas upp av blodet, så det är värt en tanke vad man egentligen har på huden och vaf det innehåller.. lycka till! :)

examynia
0

#32 nu ha rjag varit på mitt läkarnbesök mot eksem.. de var typiska eksem sa han:P så jag fick starkare kortison utskrivet å även klåddä,pade tabletter om de skulle bli illa… å sen miniderm fick jag utskrivet.

#34 okej tack=) har hittat en tvål som känns bra.. bara gjorda på såna saker som du skret olivolja rapsolja kokosnötsolja å sesamolja..å sånna saker å de känns direkt när man tvättat sig att man blir smidigare i å lenar i huden så de är bra=)

[Lillfjanten]
0

#35  så bra att du fått hjälp! tänk också på att inte tvätta händerna mer/oftare än nödvändigt. och tänk på HUR du tvättar dem, jag har besparat mig mycket eksem genom att tvätta "på rätt sätt", inte gnugga hela händerna utan det som behövs helt enkelt. klådstillande piller är toppen till natten, man vaknar ofta att man kliar.. jobbar du? isåfall kanske du ska tänka på vad du gör på jobbet? om du går i skola, så kanske du ska tänka på vad du vill jobba med, man blir tyvärr ganska begränsad med handeksem.

lycka till i fortsättningen!

examynia
0

nä jag försöker att inte tvätta så ofta.. de är mest när jag kommer från stallet å när man ska laga mat å kommer typ från affären å så men ananrs försöker jag tvätta smart jag med=) jag är arbetslös så de är lugnt just nu..

tack ska du ha=)

[nathalie_bumbi]
0

Det kan ju vara så olika för folk vad som hjälper, men jag kör ekologisk handtvål då kemiska ämnen kan irritera och torka ut ens naturliga fettlager. Dessutom köpte jag en pumpflaska som jag fyllde med vanlig vegetabilisk olja ståendes bredvid handtvålen. Då kan man tvätta händerna, sen ta en liten pump med olja o smörja in dem, skölja, torka och bli len som en bebis=)