Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 1830 ggr
Cramsy
0

Vitaminer och mineraler

Hej! Jag vet inte riktigt vart jag ska placera det här inlägget, så jag lägger in det på både kolhydrater och hälsa iFokus.

Jag har under flera år varit sjuk i anorexi. Jag har inte hemska kostvanor, men dem är väl inte direkt bra heller. Jag äter inte onyttigt förutom när det gäller light läst och light drycker, det dricker jag varje dag. Jag vill inte ha något snack om att det är dåligt för kroppen, för det vet jag redan att det är, men ska vi bortse från det så äter jag i princip bara frukt, grönsaker och laktosfri lättmjölk. Jag tycker själv att jag äter rätt mycket, men om jag faktiskt gör det vet jag inte.

Min dag kan se ut ungefär så här:

5-8 clementiner eller 2-3 apelsiner

ca 3-4 dl laktosfri lättmjölk

sallad gjord på:

½ medelstor isbergssallad

1/3 gurka

½ liten gul eller röd paprika

1 morot eller 80g kidneybönor

½ burk ekologisk majs

och det är allt jag får i mig förutom light läsk/dryck och tuggummi.

Nu är min fråga, jag vet att jag inte får i mig alla vitaminer och mineraler som jag behöver genom den här kosten. Jag kan en hel del om vilka vitaminer som är bra för vad, men jag vet inte vilka vitaminer och mineraler det är som jag behöver mer utav. Jag funderar på att gå till läkaren och göra några prover för att se vilka ämnen jag har brist på, men just nu är livet rätt stressigt och jag kommer inte att ha tid för det förens i böjan utav mars någon gång. Så om någon här skulle kunna hjälpa mig lite i förhand så skulle jag vara väldigt tacksam för det. Jag ska till apoteket på måndag för att hämta upp mina vanliga antidepressiva mediciner, så jag tänkte att jag då även skulle plocka på mig lite extra tillskott, men jag vet inte vilka tillskott det är jag behöver. Skulle någon kunna hjälpa mig att lista ut det?

Kanske även ska säga att jag är vegetarian.

Tack på förhand.

[Qimsid]
0

Ja en sak jag kan ta upp är att din hjärna inte får mycket fett vilket gör att du blir trögtänkt. Mineraler såsom zink, järn, folsyra finns det knappt någon smula av, utan järn får du anemi, utan zink tappar du håret och naglarna blir sköra och brister och du kommer få rynkor för din hy kommer åldras fortare.

[Qimsid]
0

Alla B-vitaminer och B12… du kanske får en smula b-vitaminer från kidneybönorna, men det är inte nog.

Zondell
0

Be att få en hälsokontroll där vitaminnivåerna i kroppen mäts. Jag har själv gjort en sådan. Det du behöver mäta är B-vitamin, järn, kalcium och D-vitamin. Kanske behövs andra prover också. När du väl har koll där så är det säkert lättare att få hjälp att variera kosten och ev ta tillskott. Hoppas du kan må bättre snart. Vad väger du? Längd? Får du hjälp av dina närmaste?

mongu
0

Du ska inte vänta tills i mars utan söka den hjälpen nu. Kanske en kontakt med en dietist skulle vara nåt för dig?

Det kan du få genom din VC så ring och beställ tid hos din läkare.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[nathalie_bumbi]
0

En hårmineral analys kanske skulle vara något? Tror att de då kan se vad för vitamin/mineralbrister man haft under längre tid tillbaka.