hälsoprofilbedömning -alternativ?
hej,
Jag ska gå grundutbildningen i hälsoprofilbedömning (hpb) snart och jag har börjat sätta mig in lite i vad det egentligen handlar om. vad jag förstår är det ett svenskt koncept, så nu undrar jag om det finns några utländska motsvarigheter eller andra svenska alternativ (alltså metoder för att utvärdera personers allmänna hälsa), vilka de i så fall är, vad de består av och hur de utförs.
jag undrar också om det gjorts några ordentliga jämförelser mellan hpb och eventuella andra metoder och hur forskningen ser ut runt hpb; vilka är metodens svagheter, t ex?

Kolla med vetenskapliga artiklar.
Jag kan komma in med lite svagheter… Det här med hälsoprofil, om det gäller en blankett, så kan person i fråga ljuga eller ha andra åsikter än den usprungliga idén.
T.ex. Anna ska fylla i 1 - 7 hur aktiv hon är i vardagen.
Anna tycker att hon är jätte aktiv som går 20 minuter per dag (men sitter stilla i övrigt) och hon vill sätta aktivitet på 5.
Jag kan då tycka att Anna skulle vara på en 1:a eftersom att hon rör sig minimalt, och 7 kan jämföras med en elitidrottare som tränar hårda pass nästan alla dagar i veckan och knappt sitter ner.
Människor har väldigt lätt att ljuga för sig själv. Anna kanske t.o.m. bara går 10 min per dag.
Eftersom man utgår ifrån "brukaren" så kan brukaren tycka den är jätte nyttig som röker 2 paket cigg om dagen och vill inte alls ändra sig. Hur ska man tackla det? Vad hjälper då en hälsoprofil? För enligt reglerna ska man alltid respektera brukarens vilja.
och ja, det var väl mest det!
fasiken är lite luddig va nog inte alls det här du frågade efter. Nåja nu fick du lite av mina åsikter :D
#0 Har du någon länk över vad denna utbildning omfattar?
/Maria

#2 Fast med en HPB har man kompletterande intervjuer, utan att veta vad de svarat då en blankett ska vara anonym.