utslag på tån
Hej!
Jag har fått konstiga utslag på en tå som kliar och det gör ont när jag går. Tån har också svullnat upp vid nageln och de två tårna brevid har också svullnat och är ömma men inga utslag på dem. Undrar vad detta kan vara? Jag har försökt söka på internet och det enda som kommer upp är antingen fotsvamp eller skabb.. Men det står att är det svamp så sitter det mellan tårna, men det för det inte på mig utslagen sitter på ovansidan. Och jag tror inte det kan vara skabb för det ska också klia på låren oftast fattade jag det som. Någon som har en tanke vad detta kan vara?
Har du nya strumpor eller nya skor? Det kan vara något slags konserveringsmedel som du reagerar på. Har du haft fötterna fuktiga och varma?
Testa o tvätta av fossingarna och gå med ett par rena/väl sköljda strumpor o se om det försvinner! Kan va bra med någon klådstillande salva om det kliar. Elocon är bra. Potatismjöl sägs ha klådstillande effekt?
Vart gör det ont när du går om utslagen är ovanpå tån?
Jag tror det är något liknande jag får emellan. Det blir en röd bulle på toppen av tårna, vid sidan eller vid nagelbanden. Det känns obehagligt och det blir som en röd svullnad.
Efter några dagar går svullnaden bort och skinnet flagar på stället.
Jag har ingen aning om vad det är och jag har aldrig frågat heller. Det har kommit på mig de tre sista åren ungefär. Det är från och till och det varierar mellan de olika tårna.
/Maria
Nej jag har inga nya skor eller strumpor just nu så kan inte vara det. Och dem har inte varit fuktiga eller varma heller. Brukar alltid ha rena strumpor, tex när jag varit ute och jag känenr de behövs byter jag :P Ska prova potatismjöl :D
Det är svullnaden som gör ont när jag går vid naglen och sen är där även en bula under tån också som är hårt och gör ont, glömde skriva det innan :/ Svårt att komma ihåg och förklara allting :) Tack för era svar!

Nageltrång?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
vet inte hur nageltrång ser ut men hade jag inte haft mer ont i nageln då?

Nä, nageln är som hår - död vävnad. Men om nageln växer lite skevt eller in i tån på nåt sätt så kan det göra duktigt ont.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Ja ursäkta hehe menade inte så men nej dem växer perfekt och gör inte så ont :)
Svullnaden har börjat lägga sig nu, men undrar ändå vad det kan vara :/ Men så länge det blir bättre så får jag bara nöjd!