Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 2188 ggr
[toftaholmskaniner]
0

Grundlig hälsokontroll?

Hej!

Jag har kollat på "Slå en pensionär" tidigare, där de gör en mkt noggrann hälsoundersökning där de tar reda på ALLT. De får även se bilder på hur de kommer se ut i framtiden och vilka sjukdomar de kommer ha. 

Jag är jätteintresserad av att genomgå en sån hälsoundersökning för att få en spark i baken och börja äta bättre och motionera. Tror det är mkt lättare när man svart på vitt får se att detta kommer hända om jag inte gör något NU.  Vill också få reda på eventuella sjukdomar m.m.

Hade varit riktigt roligt att göra om undersökningen efter ca 6 månaders träning och se om det blivit bättre.

Men jag vet inte var jag kan göra en sånhär undersökning med bilder i Skåne? Någon som vet?

Maria
0

Har ingen aning om någon privatmottagning har liknande utrustning. Du får kanske ringa runt och fråga.

När man gör en hälsokontroll hos en läkare så gör man inga sådana antagande inför framtiden.

Visst kan man gissa sig till vilka eventuella riksgrpper man tillhör om man röker, är överviktig, möjliga arvsanlag eller liknande men andra spekulationer går man inte in på.

Eventuella sjukdomar är väldigt svårt att gissa sig till då det beror både på arv och miljö oftast.

/Maria

Lill-Kisse
0

Det som visats på TV förefaller vara väldigt avancerade saker och stora skopor gissningar om framtida risker.

Normalt kan man som medelsvensson gå till vårdcentralen och ta en uppsättning prover för att få en uppfattning om det allmänna hälsotillståndet. Då är priser också acceptabelt.
Komplettera med test på motionscykel under ledning av en som kan bedöma resultatet. Sjukgymnaster och etablerade motionscentraler bör kunna erbjuda det och uttala sig om vilken nivå det är på din kondition.