Mår illa hela tiden!
Hej! Jag är en tjej som går i 7 och har ett problem som jag har haft sen jag gick i 5. Jag mår illa varje dag och specielt när jag äter och när jag är jätte hungrig. Nu har jag varit på mitt andra besök på vårdcentralen och pratat med skolsköterskan som tycker jag ska få reda på prov svaren först innan vi provar något annat. Jag sitter i skolan och mår illa varje dag och det är skit jobbigt att må så. Varendadag från 5 har jag mått illa och det är mer eller mindre. Men jag har också märkt att jag behöver kissa ofta även om jag knappt dricker något?!?! Läkarna tror bara att det är som jag innbillar (stavning) mig men det tror inte jag för vet själv inte vad det beror på. Ibland mår jag så illa att jag börjar gråta och skakar som jag vet inte vad! Sen jag gick i 4 har jag gått ner en hel del i vikt på grund av detta. Många tycker jag ska vara hemma men då hade jag inte varit i skolan sedan i feman. Läkarna säger att jag ska äta lite men ofta men det hjälper inte och man har så korta raster i skolan så att man inte hinner äta något förutom lunch. Jag har extra svårt för att äta frukost också för det är då jag mår som sämst. Jag är glad varje dag även fast jag mår så här. Men mår inte illa exakt hela tiden men några gånger varje dag och det är ju mer eller mindre!
Har de kontrollerat så du inte har en matallergi? Tänker på laktosintolerans, glutenallergi etc.. Inte ovanligt att man går ner i vikt/upp i vikt, mår illa.
Vi har tagit prover mot gluten och mjölk men jag får inte svaret på dem från på tisdag :-)
ok! Pröva att hålla dig från mjöl och mjölk produkter fram tills dess. Även om man inte är intolerant eller allergisk så retar dessa produkter på magslemhinnan. Tarmarna får lite lugn och ro i ett par dagar och du kanske får må lite bättre. Du kan ju pröva laktosfri mjölk etc.
Mm det kan jag göra :)
Lycka till och hoppas att det hjälper dig!

Om det ska göras andra undersökningar så kan det visa falska positva eller negativa svar om man låter bli att äta det man ska testas för.
Så allt sånt ska ske efter läkarordination och efter att prover taget.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#6 Om nya provtagningar ska ske så informerar man givetvis läkaren innan.
Om test för glutenintolerans är gjord via blodprov och man vill gå vidare så sker det enbart genom biopsi med gastroskopi. Genom att utesluta ett par dagar påverkas inte resultatet eftersom flimmerhåren inte hunnit vuxit ut.
Vad gäller laktosintolerans så är första testet att ta bort all laktoskost. Vill man sedan gå vidare så är det genom att dricka laktoslösning och mäta b-glucos.
Har precis samma sak, mått illa kanske ett halvår. Har tillochmed tagit ett sabbatsår från skolan pga det här eftersom jag orkade inte med de.
Är hemskt att må illa hela tiden, det lixom hindrar en från att göra så mycket som man brukde göra innan man mådde illa.
Har dock tagit flera prover osv, men dom hittar absolut ingenting. Men nånting måste de ju vara om man en dag börjar må illa, och sen slutar det inte.
Är rädd att behöva leva med mitt illamående hela livet.. Hade nog inte ens orkat det, hojj. Vet inte vad jag ska göra!
Känns iallafall bra att det är fler än mig som har det såhär, fast egentligen borde ingen behöva ha det så.
Mår man riktigt illa så kan man inte äta. Det vänder så att säga.
Därför undrar jag hur och vad ni äter som mår illa hela tiden? Eller är det stunder under dagen så ni inte mår illa?
/Maria

# 7 Det hinner knappast bli effekt på bara några dar med glutenfri kost. Därför är det bäst att vänta tills man gjort alla utredningar.
Det är onödigt lidande för personen som det gäller om man får ett falskt värde och det sen skulle visa sig att man verkligen är glutenintolerant.
Sen är det dyrt att köpa glutenfria produkter, visst är hälsan viktigast men om man utesluter i onödan så är det som att kasta pengarna i sjön.
# 8 Hur ser din dag ut? Är du stressad och orolig över nåt som gör att du inte klarar att äta och därför hamnar i en ond cirkel? För om man inte äter ordentligt så mår man illa men samtidigt så kan man ju inte äta när man mår för illa.
Så bara det är ju en ond cirkel för dig.
Vad har du för hjälp från skola, vård, föräldrar, kompisar m.m.?
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Min mamma,skolsköterska,skoldoktorn,kompisar brukar hjälpa mig. Under min dag äter jag…. * till frukost En LITEN macka och lite mjölk (mår illa då) Till lunch i skolan Olika beroende på vad det är men oftast är det väldigt lite mat + vatten Middag Också beroende på vad jag äter men det är oftast inte mycket där heller. Kvälls mat äter jag aldrig! Och jag mår illa när jag äter allt detta + att jag mår illa mellan dem här också så jag kan aldrig bli mätt, och när jag är jätte hungrig mår jag också illa. Om jag har extra svårt för vissa ämnen i skolan och jag mår illa så sitter bara och tänker på det men jag kan inte kräkas heller.

Hur åt du innan detta startade? Åt du lika lite då? För det är verkligen minimalt det du får i dig.
Risken är att kroppen får för lite näring och man hamnar i en ond cirkel. Det låter som du är där redan om man läser det du skriver i dina sista rader i inlägget ovan.
Ha en bra dag! Mongu.
# 10 Får nog faktiskt säga att det inte orsakar lidande. Har själv både glutenintolerans och laktosintolerans. Det märks mkt fort när man byter kost. Jobbaräven dagligen med detta som sjuksköterska och de flest patienterna märker skillnad inom två - tre dagar. Man behöver inte köpa dyr glutenfri kost. Man kan äta potatis eller ris till vanlig mat ett par dagar.
Innan detta började kunde jag äta som alla andra och rätt så mycket om man gemför med vad jag äter nu. Men jag äter ju så lite för att jag mår illa och jag tycker att det blir bara mer obehagligt när jag äter mycket.
Vilket sjukhus jobbar du på?
Jag arbetar på Karolinska Universitetssjukhuset i Huddinge. Det är ofta svårt och veta och komma fram till om det är matallergi eller annat. Alla matallergier visar sig olika. Jag fick inte diagnoserna förrän jag var 28 år och det för att jag hade barnsymtom. Jag mådde både illa och kräktes efter mat. Svullnade mycket runt magen. Att må illa och ha ont i magen kan bero bl.a. På allergi, stressmage eller många andra orsaker. Men att utesluta mjölk och mjöl en period kan hjälpa oavsett. Tarmarna får vila en stund. Sen är det inte helt lätt, man mår illa av att äta. Men ju mindre man äter desto mer illamående blir man.. Det behöver inte vara dyrt eller bökigt att byta mat ett tag. Som sagt byt ut och ät inte pasta utan ris eller potatis. Använd inte smör utan olja eller Becel-margarin (samma som mjölkfritt och inte lika dyrt). Bröd är lite bökigare tyvärr. Sen händer det mkt i tonåren och det är tyvärr inte ovanligt med stressmage. Men å andra sidan så handlar det även då om att äta så att magen får lättare att jobba. Hoppas verkligen att du får hjälp och kan bli av med illamåendet. Vet hur jobbigt jag hade!
Okay och tack för tipsen :)

Det är flera som mår illa nu, av inläggen att döma. Frågan är då hur och varför. På vilket sätt mår just du illa? Kan du beskriva hur det känns? Sedan nämner du att du kissar ofta, fast du nästan inte druckit något alls. Det låter inte bra. Man bör dricka mycket varje dag. Det lindrigaste är väl att dricka rent vatten. Om du misstänker att kranvattnet inte är bra där du bor, så kanske mineralvatten är en möjlighet.
Mm jag har läst det. Men jag har fått reda på mina provresultat av läkaren och dem hitta inget men därimot behöver jag gå upp 3-4 kilo innan jullovet vilket som är väldigt svårt när man mår illa hela tiden och knappt kan äta. I december ska jag till skolköterskan och väga och mäta mig men det som är bra att jag har kännt henne sen förskolan så det är lite lättare att prata med henne. Jag berättat för henne hur jag mår men när jag ska dit nästa gång så ska jag nog berätta det mer i detalj. Läkaren trodde att jag nog inte vill prata med någon psykolog (stavning) det vill jag inte heller, om jag ska prata med någon så väljer jag nog skolköterskan isåfall. Dem säger ju att man ska äte lite men ofta men det hjälper inte och skolköterskan har visat mig hur mycket man igentligen ska äta i min ålder vilket jag tyckte var väldigt mycket, det känns som allt som man skulle äta på en dag var som för två dagar för mig. För när jag gick i 4:an så kunde jag gå upp i vikt jätte lätt men nu kan jag verkligen inte det och jag fick mäta mig på vårdcentralen också och då var jag 1.60 lång och det var typ 2 månader sedan och när jag ville mäta mig förra veckan så var jag fortfarande så lång. Kan det bero på mitt ätande? :)

Nu har jag funderat lite till på hur du äter. Det faktum att du äter lite och aldrig äter någon kvällsmat medför att du går och lägger dig hungrig. Då är det nog inte så konstigt att du mår illa jämt. (Det skulle jag göra, om jag sov på tom mage.)
Jag rekommenderar att du startar dagen med ett kokt ägg till mjölken. (Det är mycket bättre med ett ägg än en pytteliten brödbit.) Sedan kan du äta ett par goda smörgåsar på kvällen, så att du inte går och lägger dig helt utsvulten. För övrigt går det att äta frukt även om man mår illa, så prova med det när som helst under dagarna.
Jag hoppas och tror att det kan vara en början till mindre illamående, så att du får bättre aptit så småningom.
Okay tack.
Testa att ha en påse nötter i fickan eller väskan, då kan du äta en näve på rasten. Det är gott och nyttigt, förutsatt att du inte är allergisk då. Nötter innehåller massa bra som man behöver :)
Torkade aprikoser och annan frukt funkar också tycker jag, lätt att få i sig under rasten om man inte alltid vill äta färsk frukt.
Jag kan må väldigt illa om jag är hungrig, känns som att jag är åksjuk ungefär. Och jag undrar om du kanske inte hamnat i en ond spiral? Att du mår illa när du är hungrig och illamåendet får dig att äta för lite för att det ska gå över, det är väldigt svårt att tvinga i sig mat när man mår dåligt men man får försöka hitta sånt som funkar för en.
Mm tack ska prova det men jag tar nog någon frukt för jag gillar inte nötter. :)

#23 Toppen! Det gäller att lura i sig något lätt till att börja med. Det kan vara frukt, någon grönsak e dyl. Gurka, tomater och paprika kan också gå bra.
Jag känner igen det här problemet när man varit sjuk en period och inte kunnat äta som vanligt. Då får man verkligen lura i sig enkla grejer till att börja med. Sedan gäller det att dricka mycket. Jag föredrar mjölk och te lite då och då under dagarna.
Okay men jag tycker att mjölk bara gör det värre :) Min skolsköterska försöker få mig att äta mer men det går inte så bra. Men jag har ju haft de här i lite mer än 2 år så jag är van vid att äta så här lite så jag ahr blivit van vid detta och tycker därför att det är jätte svårt att gå upp i vikt. Men allt det här som vi alla har pratat om handlar om mitt ständiga illamående! :( :) Jag har mått så har VARENDA dag sedan jag gick i 5:an och nu går jag ju i 7:an -_-

Du har troligen hamnat i en ond cirkel och det måste du på nåt sätt komma ur. Ta hjälp av skolsköterskan och kanske en dietist för att få en bra plan.
Äter man för lite så mår man illa av det och sen snurrar det bara snabbare och snabbare så det är viktigt att du tar tag i detta ordentligt nu.
Har du haft nån kontakt med kurator? Det kan också vara bra att få sätta ord på detta.
Ha en bra dag! Mongu.

#25 Som ett litet tips nämnde jag att jag föredrar mjölk och te efter en sjukdomsperiod, t ex magsjuka eller influensa. Du behöver ju inte dricka mjölk för det. Prova någon annan dryck som passar dig. Det finns många milda drycker utan kolsyra, som funkar riktigt bra. Testa.
Tack men jag har inte pratat med kuratorn men jag brukar prata med skolsköterskan om det är något.

#28 Har du testat om du har mjölkproteinallergi?
Skynda långsamt så går det fortare.
hej!
Vad jobbigt och besvärligt det låter för dig!
Hoppas att du snart får bukt med det där.
Jag mår väldigt illa om jag har för lite sömn i kroppen, så min första fråga är: Sover du ordentligt?
Och sen ett tips, från den period i mitt liv då jag mått som du. Nämligen när jag varit gravid. Nu menar jag inte att du är det. Utan bara att då mådde jag väldigt illa och kunde knappt äta något.
Vad jag däremot ALLTID fick i mig. Var nyponsoppa. Jag drack flera liter i veckan. För vatten tyckte jag var svårt. Men nyponsoppa (färdigt på tetra) gick kalas. Sån man blandar själv gick inte lika bra dock.
Kanske kan testa det? Innehåller visserligen en del socker. Men även c-vitamin. Och bättre det än ingenting känner jag. Om det kan hjälpa till att minska illamåendet så kanske du orkar äta nåt annat med.
Bra att du tar tag i det här!
Ocensurerat, ärligt och precis som det är. FruJag.blogg.se
Tack och mm jag sover ordentligt men det här illamåendet tar slut på min kraft och jag blir trött mycket fortare. Sen mår jag ju illa olika mycket och när jag mår som värst då börjar jag skaka,yr,känns som jag ska svimma, det typ flimrar vid ögonen (ibland) ibland börjar jag faktiskt gråta om jag ska vara helt ärlig. Mår naturligtvis illa mycket,jag tycker det är så obehagligt och jag har haft det VARENDA dag i 2 år och kommer inte ihåg när jag inte mådde illa på en hel dag eftersom det var soppas längesen.

#31 Hur gick det med tipsen om mat?
Nu har jag nyss haft en höstförkylning och kände hur jag började må illa när jag inte ätit ordentligt. Det blev stränga order till mig själv att dricka mycket, trycka ner ett kokt ägg, ta en knäckemacka, vispa ihop nyponsoppa och äta bananer. Det fixade till sig efter några dagar, så nu äter jag vanlig husmanskost igen. Visst kan du också testa dessa trix?
Aa det kan jag testa men jag kan inte äta så mycket isåfall :)
#33 börja med flytande föda. Nyponsoppa, varma koppen osv. Ibland är det lättare med sånt man inte behöver tugga. Jag tycker åtminstone att det alltid är jobbigare när man måste tugga.
Ocensurerat, ärligt och precis som det är. FruJag.blogg.se
Okay tack :) det ända är att jag måste gå upp 3-4 kg innan i början på december vilket är jätte svårt för mig. Men jag försöker ju iallafall.
Nu har jag börjat få hjälp av skolköterskan, doktor, psykolog (stavning) jag tycker det är jätte skönt att jag börjar få lite hjälp men mår fortfarande lika illa.
Det låter bra det
/Maria
Tycker jag med så dem håller lite koll på mig så det inte blir värre och att jag inte går ner mer i vikt. :)
Det här låter så bekant för mig. Jag gick igenom samma sak då jag gick i sexan och i sjuan. Jag mådde illa hela tiden och kunde inte äta ordentligt.
För mig blev det konstaterat att det var psykiskt och inte fysiskt. Det hade att göra med stress och nervositet, som jag själv inte ens var medveten om.
Det verkar som att du har nedsatt matsmältning, tag 1 kapsel MUCOSA från hälsokostaffären till varje måltid, samtidigt innan måltider tag 15ml Silicea gel.
Min läkare sa att dem flesta som har det så här har ofta med att göra att dem har stressigt eller så. :)
#41 Ah, så det var samma sorts grej som jag råkade ut för i sådana fall. Säkert skönt att få veta vad det kan bero på. :)
Mm det är jätteskönt om dom kommer på vad det beror på för jag orkar verkligen inte mer.