Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 32245 ggr
Aranea
69

Ont i käken

Har sedan i våras ont i käken. Eller, jag vet inte riktigt var jag har ont egentligen, käken, leden, nån tand… Jag kunde i alla fall knappt öppna munnen under ca fem veckors tid, var svårt att ens borsta tänderna. Tandläkaren skickade remiss till nån tandläkarskola, ingen annan ville tydligen ha mig ;)

Har sökt runt på internet, det troligaste verkar vara inflammation i käkleden. Jag kan öppna munnen nu, men inte för länge. När jag äter blir jag trött i käkarna och måste vila och det knakar/knäpper ibland.

Någon som känenr igen det, vad blev domen?

walter
4

Första funderingen, vad gjorde din tandläkare för undersökning. Gjordes det tex röntgen och vad mer?

Har du varit till tandläkarskolan än och vad har dom i så fall sagt?

Jag kikade in på din sida, men står inget där så vet inte hur gammal du är. Har du fått dina visdomständer än? När jag fick mina så var det problem. Nu är det så länge sen så kommer inte ihåg mycket eller hur länge jag hade problem, men jag hade problem att öppna mun för att visdomständerna kom snett så dom tryckte fel mot käken, mina fick opereras bort. Var tandläkaren som gjorde det.

En annan sak som tandläkaren borde frågat i alla fall om du spänner dig och om du vet om ev pressar ihop käkarna nattetid när du sover. Det går att råda bot på genom att ha bettskena.

Nu vet jag inte vad det heter om det heter tandkirurg dit man går när man korrigerar tänderna, men dom har annan sorts röntgen än vanliga tandläkaren ifall det inte går att få in de där plattorna. Ev att det går under öron, näsa hals. Ring och kolla med dom.

På den tid du skriver så borde visdomtänder börjat komma upp så jag ska inte säga säkert, men ring till öron, näsa och hör vad dom säger att du ska vända dig om du inte hittar tandkirurgi på det lasarett du hör till.

Även om det är inflammation i käken så kan ev bettskena hjälpa dig för att avlasta käken då nattetid.

hej

Maria
2

Du har fått jättebra svar av walter.

I Göteborg fungerar det så att många remitterar till Odontologen (där även tandläkare utbildas och är på så sätt även en "skola)

På Odontologen utförs operationer och större ingrepp. Att du fått remiss dit betyder att du kommer att bli bra utredd om det fungerar på samma sätt som i Göteborg.

På Odontologiska institutionen bedrivs all forskning bland annat som rör det dentala området.

/Maria

Aranea
1

Jag var hos tandläkaren för att laga ett hål och trodde i min enfald att det går att laga en kindtand fastän munnen knappt går att öppna…

Hon kunde inte säga vad det var för fel och jag kom ju inte med avsikten att undersöka detta från början, så hon ringde till käkkirurg och till den här skolan som nog är odontologen då. Hon ställde några frågor men jag minns inte vilka riktigt, mitt minne är inte med mig så ofta längre.

Det här med att jag spänner mig kan det mycket väl vara, jag har huvudvärk så gott som hela tiden och har gått hos sjukgymnast de senaste månaderna på grund av just extrema spänningar i hela kroppen.

Jag frågade om visdomständerna kunde vara problemet men tandläkaren tyckte inte riktigt det, fast å andra sidan kunde hon ju inte säga nåt säkert heller. Jag är snart 26 år så omöjligt är det ju inte.

Maria
0

Har du någon aning om det är lång väntetid? Hoppas att du inte får vänta för länge.

Jag har själv opererat bort två visdomständer på just Odontologen i Göteborg för 100 år sedanFlört Jag var i 20 årsåldern då.

/Maria

walter
1

Hoppas du snart får komma till odontologen för det är lite svårt att sätta in skenan som tar avtryck av tänderna om du inte kan öppna munnen ordentligt. För mig låter det som du även spänner käken då du spänner dig i hela kroppen.

Ett litet tips för att slappna av lite. Inte säkert att det gör någon nytta för dig då du har spänningar i hela kroppen.

Ta ett andetag. Håll munnen helt stängd. Sen blåser du upp kinderna med luften så du blir att se ut som en hamster om du förstår hur jag menar. Det kan då bli att knastra lite i käkarna. Det kan slappna av käkmusklerna lite grnad i alla fall.

hej

Aranea
1

Vet inte om jag får in den rätta tekniken på hamsterkinderna, luften vill gärna gå ur genom näsan igen ;)

Väntetiden är lång, men hur lång vet jag inte. Jag har väntat två månader än så länge.

Jag kan öppna munnen fullt nu, men jag blir väldigt trött i speciellt underkäken och jag blir darrig i den. Men jag tror att jag kan laga hålet nu i alla fall om jag får en sån där grej mellan tänderna som håller munnen öppen, för jag kommer inte orka det själv.

Maria
0

#6 Du får hålla för näsanFlört

Kan du inte ringa och fråga om väntetiden och om de har någon gissning hur lång tid det kan vara kvar?

/Maria

Aranea
1

Jag vet inte riktigt vart jag ska ringa, det är så många olika grejer knutet till odontologen så jag blir helt förvirrad ;) Men det löser sig, ska nog hitta det till slut.

walter
0

Behöver inte hålla för näsan, jag som får be om ursäkt för lite felaktig beskrivning. Enda förklaring till att det blev lite fel är att jag är så van att göra det själv så tänkte inte. Jag själv spänner mig nattetid och kan vakna med huvudvärk och då börjar jag dagen i stort sett med detta för då släpper mesta huvudvärken omgående.

Fast det där med hålla för näsan (och blåser upp sig) det gör man ju när man har lock för öronen och det blir nästan samma effekt fast när jag gör så när jag har lock så blir inte kinderna lika hårt uppspända/uppblåsta för mig.

Ska försöka (ingen garanti) att ge en bättre förklaring hur jag gör. Tar ett andetag, en del av luften låter jag stanna i munnen så det blir så att säga hjälp till att blåsa upp kinderna ordentligt. Det ska spänna i kinderna. Så det gör inget att luften går ut genom näsan för det är så att säga kindmusklerna som ska göra största jobbet, vete katten om det blev nå bättre förklaring.

När det gäller vart du ska ringa, jag vet inte, men det bör ju finnas en växel och bara be dom koppla dig till rätt ställe.

hej

Malalaijka
0

Jag har pga reumatism haft stora problem med mina käkar i typ 10 år. I Malmö är det klinisk bettfysiologi/orofaciala smärtenheten på Malmö högskola som tar hand om en. I mitt fall handlar det om kortsinsprutor med jämna mellanrum (även om jag har ett bettskena också, som jag inte tycker hjälper). Hoppas det löser sig! Jag vet hur ont det kan göra och hur störigt det är att inte kunna öppna munnen ordentligt…

[sakring]
1

Det låter som om du har fel i bettet. En bettfysiolog dit du blivit remitterad kan säkerligen hjälpa dig. Det är inte alls säker att du behöver enoperation. Beträffande röntgen så finns OPG också hos vanliga tandläkare inte enbart specilaister.

Dina visdomständer behöver inte ha kommit upp, de kanske inta alls kommer upp i den mån du har några anlag.Själv saknade jag anlag för den nere i vänster käke.

Pelle Långlös
2

Mina visdomständer växte aldrig upp utan de var kvar i tandköttet men en öppning. Jag hade mycket problem med käken när de kom. Nu är alla fyra borta och har inte lika ont.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

[Rakach]
3

Jag fick i våras fruktansvärt ont i ena käken, men det kändes mer som örat, så jag gick till öronläkaren. Men blev skickad till tandläkaren :P Tandläkaren såg direkt att jag biter ihop stenhårt och jag fick bettskena och övningar. Men det är svårt, sitter djupt rotat att spänna sig.

Jag har masserat käkarna inuti munnen och det ger lite lindring. Har också "dragit" i skinnet på utsidan käkarna och då knastrar det när musklerna töjs. Sedan får jag hela tiden försöka tänka på att slappna av både i käken och övriga kroppen.

Hoppas du får reda på vad det är och att du får rätt hjälp snabbt.

Aranea
0

Tack för alla era svar.

Det är bettfysiologi jag ska till. Fick tid för ett tag sen men de har bokat om den två gånger nu… Jag hoppas verkligen att de kan hjälpa mig för jag blir snart galen! Går inte långa stunder utan att jag blir påmind av min käke på nåt vis, det är till exempel alltid problem när jag ska äta. Är rejält trött på det här. De skulle bara våga boka om det en gång till.. ;)

[sakring]
1

Lycka till, hoppas du får den hjälp du behöver.

Aranea
0

Var och fick undersökt mig förra måndagen. Domen blev en käkdisk ur led. Så nu sitter jag två till tre gånger om dagen med en gigantisk trägrej och övar på att öppna munnen mer och mer. Det gör rent ut sagt svinont men jag måste trotsa smärtan och fortsätta ändå om det ska ge någon effekt. Så himla skönt att äntligen veta vad som är fel!
Jag ska tillbaka om ca tre veckor så får vi se om jag gjort framsteg.

Lill-Kisse
2

Tänk vilka konstiga grejer det finns i en människokropp!
Bra att det blev klarlagt, så du får ordning på käken igen.
Lycka till med övningarna!

Maria
1

Skönt att man kom på vad det var för fel.

/Maria

Aranea
0

Liten uppdatering. Jag har fördubblat min gapförmåga och är snart i mål för en bettskena =) Känns underbart att kunna ta en normal tugga mat!