Mensvärk!
Jag har mensvärk en gång i månaden och det gör jätteont i magen,ryggen och så mår jag illa och jag orkar verkligen inte må så varje månad! Har man det hela livet? Har testat med panodil, värmedynan funkar lite men inte mot illamående
För mig funkar ppiller jättbra, hade så jävla ont innan så kunde inte gå :( men tycker att du ska prata med ungdomsmottagningen eller vårdcentralen så kan dom säkert hjälpa dig.
Jag har också så och jag äter aldrig värktabletter, det enda som hjälper för mig är en varm vetepåse men det förkortar bara tiden och tar bort det mesta av värken.
Men mår fortfarande illa som tusan!
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se
Håller med p-piller är räddningen, då kan du även göra uppehåll i kanske 3-4 månader vilket gör att du bara får mens ca 4 ggr per år.
Vill du inte ha dem så prova två alvedon och en ipren på samma gång. Det är de läkaren brukar rekomendera. Annars gå till ungdomsmottagningen till en läkare så kan de säkert skriva ut något starkare.

Prata med din mamma om hur hennes mens har varit under åren. Kanske hon haft som du och har bra tips till dig. Annars så tycker jag du ska tala med ungdomsmottagningen eller skolsköterskan om råd vad som kan hjälpa. Sen är det värme, värktabletter, att röra på sig.
Sköta om sig lite extra så man får ett välbefinnande på det sättet.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Tack för alla tipsen
Du har fått några bra tips här, men att ta 2 Alvedon + 1 Ipren samtidigt ska man absolut INTE göra, utan läkares ordination. Våra receptfria läkemedel är långt ifrån ofarliga, särskilt om man inte följer rekommendationerna på förpackningen.
/Désirée
#6 Alvedon och Ipren kan man kombinera då de innehåller olika verksamma substanser. Ofarliga är de inte men de är inte farligare tillsammans. Men man ska se till att man inte kombinerar smärtstillande med samma ämne tex alvedon och reliv eller ipren och ibuprofen(samt andra cox-hämmare), då blir det för hög dos. Det är bra att rådfråga vården eller apotekespersonal innan man kombinerar läkemedel så att det inte blir fel.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.
Tack för ni sa det det kan ju vara bra att veta
#6 Bara att ringa sjukvårdsupplysningen så får man höra att det går alldeles utmärkt :)
Dvs, om man är över 12 och inte äter andra mediciner samtidigt.
Ok tack

# 9 Det stämmer att man kan ta det vid enstaka tillfällen men inget man ska hålla på med längre tid.
De receptfria läkemedlen är långt ifrån ofarliga. Därför ska man va restriktiv med dom.
Bäst är att prata med VC och få råd därifrån.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#11 Nej, det är klart. Det ska man inte göra med några tabletter eller andra mediciner alls utan läkares inrådan.
Jag opererade ut en visdomstand i höstas och då skulle jag äta 2 alvedon och 1 ipren fyra ggr om dagen i nästan två veckor. Det rekommenderar jag absolut inte att göra på eget bevåg men det jag ville ha fram är att det inte är fullt så skadligt som många verkar tro. Inte när man inte käkar det året runt.
Håller med om att VC är det som gäller, de kan skriva ut efter din vikt och efter vad du behöver. Eller UM om du är över 13(?) :)

Det finns piller som heter Naprosyn/Naproxen mfl namn. De hjälper, men du måste ha recept på dem.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Ok tack
Naproxen finns att köpa receptfritt.
//Maria
Everything will be okay in the end, if it´s not okay it´s not the end.

Ok, det visste jag inte. Jag bor i Danmark och här ska man ha recept på dem.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jaha okay
Men jag är bara 13 så jag vågar inte ta tabletter som jag inte vet vad det är eller som mamma inte har sagt att jag får ta när jag har ont. Och då får jag väl alltid börja med 1 allvedon och efter någon timme får jag väl ta en till :)
Nej man ska inte ta tabletter ifall man inte riktigt vet hur de påverkar kroppen all medicinering sliter på kroppen.
Men om det blir såna problem så du får svårt att ha ett normalt liv, gå till skolan mm. då kan man behöva söka läkarhjälp och då hjälper en läkare till att hitta nått som passar för dig.
P-piller funkar ju för många men man bör även där tänka sig för, medel med gulkroppshormon kan framkalla ångest, depressioner, humörsvängningar mm. Gissar att det är många kvinnor som skulle kunna sluta med sina antidepressiva och självskadebeteenden ifall de bara slutade äta p-piller för sjukvården brukar blunda för bieefekten av p-piller, och frågar sällan kvinnor ifall de äter p-piller när kvinnor söker hjälp för psykiska problem. p-piller med gulkroppshormon är ju det sjukvården ofta talar sig varmt för eftersom man kan minska östrogenet eller ta bort det helt och östrogen sägs ju öka risker för blodproppar mm. men jag ser nog gulkroppshormon som farligare, framkallar man depressioner så gissar ju jag att självmordsrisken ökar markant.

hejsan ,jag hade ont i många år och satt ofta över spyhinken innan jag tillslut jick till en läkare och hon skrev ut tabletter till mig ibofromen har jag för mig att dom hette dom finns numer på apoteket ,jag brukade ta 2 tabletter och en stark kopp kaffe och värken jick över på några minuter….men för ett år sen upphörde mensen och såklart värken… lycka till
Skolsköterskan kanske kan hjälpa dig eller be mamma att beställa en tid på vårdcentralen.
/Maria
har precis kommit hem från gynekologen pga extrema menssmärtor, och hon sa att jag har en extra slemhinna i bakom min livmoder som oxå blöder och därför får jag så ont som jag får. detta har INGEN sagt till mig att man kan ha, så ta kontakt med en gynekolog så får du den hjälp du behöver! 
Jag kan trösta TS med att hon troligen inte kommer ha det så här jobbigt hela det fertila livet. Fråga mamma hur hade det, för ofta ärver man samma menstruationsmönster. Det brukar gå över om inte annat om några år.
Ett bra tips är att försöka röra sig så mycket som möjligt när man har ont. Jag vet att det känns jobbigt för man vill ju bara ligga i sängen med något varmt på magen, men det blir man faktiskt sämre av. Så försöka springa upp och ned i en trappa eller ta en riktigt snabb promenad. Det kan lätta redan efter 10-15 minuter.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Hade mensvärk senast igår men som tur var fick jag inte lika ont som jag brukar, fortfarande ont och väldigt jobbigt - men ändå, min mamma har nästan ingen smärta nu så jag hoppas att jag snärt är där jag med!
Min blogg med olika tips & trix, fakta och råd för små husdjur!
http://catchfatch.bloggplatsen.se

# 22 Är det endometrios du har? Då har man livmoderslemhinna på "fel ställe" och den ändrar sig precis som slemhinnan gör inne i själva livmodern.
Ha en bra dag! Mongu.

en tablett naproxen och en stark kopp kaffe funkade på mig,,och jag hade värk som var av den värsta sorten,ibland låg jag på golvet och skrek eller satt hukad över toaletten
"25 hon sa att det jag hade var två stycken som blöder vilket gör att det gör så ont 
Jag hade hemsk mensvärk och det enda som gjorde det bättre var värmedyna + ipren, inget annat hjälpte… fast detta gjorde bara så smärtan inte var lika intens, det gjorde fortfarande ont :/ Jag började med Cerazette och har sen dess varken haft mens eller mensvärk! Super! :D
Okay tack för alla tips! :)
Ppiller var min räddning. I början tog jag ett ppiller där jag ena veckan tog sockerpiller, vilket gjorde att jag fortfarande hade min mens, men hade mer kontroll över den. Och det gjorde inte lika ont.
Efter ett tag började smärtan komma tillbaka, då bytta jag ppiller till det jag har idag. Har inte haft mens på över 3år, och ingen smärta heller.
Mvh Jenna
Okej tack :)
Såg att du fått tipset att du skulle rörapå dig så mycket du orkar. Det hjälper men ibland är det bara omöjligt. Då får man bädda ner sig med värmedyna och ev värktabletter.
Annars som andra skrivit så hjälper P-piller många gånger. Man kanske inte är helt fri från smärtan men den minskar betydligt i alla fall.
Sen är det inte aktuellt för dig ännu men..när efter man fått barn brukar också smärtan minska. En liten tröst inför framtiden.
Okay tack men än så länge så går jag bara i 7:an :)
#33 Precis men det kan ändå vara skönt att veta hur det blir i framtiden.

# 34 Det är en sanning som inte stämmer med alla tyvärr. Mitt blev inte ett dugg bättre efter jag fått barn, har 3 barn. utan det blev värre än innan.
Ha en bra dag! Mongu.