Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmotion-och-rörelse
Läst 1800 ggr
Nanc
0

Arm/axel-problem vad är det?

Hejsan. Finns det någon här som vet vad detta kan vara eller kanske själv har samma problem?

Jag har under många år haft problem med högerarmen. När jag lyfter t.ex en matkasse så åker armen liksom ner ur fästet. Det gör inte ont eller så, och när jag väl ställer ner kassen så behöver jag bara dra upp axeln så går det tillbaka. Jag kan även dra ur armen självmant utan att jag håller i något tungt, och om man känner på armfästet eller vad det nu heter så känner man senor.

Eftersom jag inte haft ont utav det har jag inte tänkt så mycket på denna sak. Dock nu när jag har börjat träna så börjar det värka i axeln om jag använder mig av tyngder en längre stund.

Vad är det för fel och kan man göra något åt detta?

Tacksam för svar :)

Gurky
0

Det låter lite som problemet en av mina vänner har. Kommer inte ihåg vad den korrekta termen är men om det är det så är enda alternativet att operera. Har för mig att det beror på att senor/ledbanden är för långa eller nåt sånt. Det är en extremt ovanlig åkomma och läkarna i Sverige har näst intill ingen erfarenhet av det (läkaren som hjälpte min vän konsulterade med experter från USA).

Nanc
0

operation låter ju inte så trevligt..
Skulle du kunna förklara lite mer exakt vad din vän har för problem?  Hur länge det har förekommit eventuell orsak etc

Gurky
0

Har för mig att hon började få problem runt 16 när hon tränade tae kwon do. Hon fick sluta eftersom träning medförde att axeln gjorde ont och blev stel när hon tränade. Testade sjukgymnastik på ett antal platser och inget fungerade. Hon var extremt överrörlig i axlarna och kunde ploppa armen bara genom att dra bak axlarna. Det gick så långt så att till slut så skrapade skulderbladen i på nåt sätt. I somras så ägde operationen rum och hon är i nuläget 23.