Sår?
Hur ska man behandla ett litet rivsår/skrubbsår/skärsår? Jag brukar bara skita i det och så läker det av sig självt. Men ska man skölja litet, se till att smuts inte kommer in eller vad? En undran, bara :-)

Du verkar veta precis hur man bör sköta små sår, men struntar i det. Med lite tur går läkningen bra ändå.
Är oturen framme kan man få en riktigt otäck infektion med varböld som svullnar och värker och måste skäras upp och tömmas. En kur med antibiotika kan också behövas då.
Det finns ett gammalt uttryck som säger "man ska aldrig förakta små sår och fattiga vänner" och det ligger mycket sanning i det
/Maria
Okej, så man måste skölja och hålla smuts borta. :-)
Ganska logiskt så måste ett sår vara rent för att läka bra.
/Maria
#0 så gör jag med, skiter i det.
Personligen tvättar jag sällan ytliga sår alls eftersom kroppen immunförsvar klarar av saken. Dessutom är det bra för kroppe att sår inte alltid tvättas.
Dagens stora problem är att vi är rädda för bakterier och annat. Vi använder pencillin direkt när vi istället skulle kunna använda huskurer.
Har du feber? Sätt fötterna i nästan kokhett varmt vatten (rumänskt sätt) Detta sätt har jag personligen provat och för mig hjälpte det.
Öronvärk ska visst hjälpas med att sätta en vitlöksklyfta i örat
Finnar kan hjälpas med att dutta en delad vitlök mot finnarna
osv….
#5 Att det skulle vara bra för kroppen att sår inte tvättas skulle jag gärna vilja ha belägg för.
Jag håller med om att vi har en hygienhysteri när det gäller mycket men ett sår är ändå en öppen yta in mot kroppen så att säga så det ska man vara uppmärksam på.
Att tvätta av ett färskt sår med tvål och vatten räcker oftast men att inte tvätta det alls är bara att riskera att man får en infektion.
/Maria
Håller med #6# öppna sår måste tas om hand.
Sedan är det inte så noga med renligheten som damm i hörnen od bara men tvättar händerna.
Jag har klarat mej många år utan förkylning od och det tror jag är att jag tvättar mina händer så fort jag kommer hem, annars är jag inte rädd för lite skit
Självklart måste man tvätta av små sår med vatten och tvål. Kan vara bra att badda med bakteriedödande medel också. Man ser ju också till att det hålls rent tills det läker. Visst ska man inte "över-tvätta" sig, men öppna sår måste man ta hand om, annars kan man få blodförgiftning och lite av varje.

Små sår räcker det med tvål och vatten om det inte börjar se sämre ut och smetigt då ska man ta till bakteriedödande medel.
# 5 Undrar också vad som skulle va bra med att inte tvätta småsår för att istället låta kroppen ta hand om det.
Sen att sätta fötterna i nästan kokhett vatten när man har feber? Har man feber så ska man inte öka kroppstemperaturen utan tvärtom försöka ha så lite som möjligt på för att bli svalare. Undantag om man frossar såklart. För då måste man ha på sig mer tills frossan slutar.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#9 kan säga att jag var skeptisk till det där med varmt vatten men det hjälpte mig när jag hade hög feber.
Jag tror dock att små skrap och skärsår inte behöver tvättas och att kroppen ibland mår bra av att lite skit kommer in. Det var så jag menade med min kommentar i #5.
Men om man känner att man vill tvätta så räcker det absolut med tvål och vatten för de flesta sår. Att börja sätta på bakteriedödande medel för ett litet skrapsår känns överdrivet om du inte har en benägenhet för infektioner.
Öppna sår är en helt annan sak men det var ju inte det som diskuterades nu.
Rivsår, skrubbsår, skärsår är ju öppna sår. Annars är det ju enbart en blånad eller rodnad.
Det kan vara förödande att få en infektion i ett pyttesår. Har man otur kan man få blodförgiftning.
Men givetvis så räcker det oftast att tvätta rent med tvål och vatten.
Men att låta ett sår vara smutsigt är inget att rekommendera.
/Maria
Att sitta med ett varmt fotbad då jag har feber skulle aldrig falla mig in! Med tanke på att kroppen redan är varm eftersom den jobbar med att få bort bakterierna så skulle jag inte vilja bli varmare 
Får jag ett litet sår brukar jag inte göra mycket. Är det däremot ett större/djupare sår, kan jag tvätta och "avbakteriera" 
#12 när min föreddetta (han är från rumänien) föreslog denna huskur så trodde jag han var galen men efter ett litet tag sjönk febern.
Men jag tycker huskurer alltid låter konstiga och funkar olika från person till person och tillfälle till tillfälle.
#13 Kommer inte på något exempel, med husmorsknep brukar i min mening vara logiska
(på något plan)
#14 du har bara inte hört de rumänska förut 

#12 det hjälper jättebra mot hosta också! :-)
#17 Ska ta mig tusan testa nästa gång 
när jag var liten och cyklade omkull, så kom alltid min farfar med brännvin och salt som han tog på såret. han hade varit sjöman och det var nåt de gjorde på sjön. he he, jag lärde mig cykla utan att vurpa snabbt iallafall 
#19 förstår dig… Ojajoj :-O