Feber?
Jag blir så förundrad över att människor verkar ta tempen stup i ett
Nu kanske det inte är så men det verkar som om de flesta vet vilken temp de brukar ha.
Brukar ni ta tempen?
Jag tror inte ens jag har en termometer hemma. Jag vet i alla fall inte var den är
/Maria
Nej, jag brukar inte ta tempen. Jag har haft två stycken termometers men båda har gått sönder och sen orkade jag inte skaffa någon ny. Har inte haft en sedan 2009.
Jag vet ju nog oftast när jag har feber och behöver därmed ingen termometer som bekräftar det.
#1 Ja, det är så jag tänker också. Man känner att man har feber men personligen är jag ganska ointresserad av hur hög den är
/Maria
#2 Det kan förstås vara bra att kolla om man misstänker att man har väldigt hög feber, för då kan det behövas en tur till farbror doktor. Fast då tycker jag att man borde märka det. Vid riktigt hög feber blir man ju totalt utan energi och i värsta fall börjar man hallucinera (been there).
Annars är det bra att kolla tempen på barn, för att veta hur det egentligen står till.
Sen är det förstås bra att kolla tempen för då jag ringer till läkaren och ska ha sjukintyg så vill de alltid veta vad för temp innan jag kommer dit…. Jag brukar nu ta och gissa mig beroende på hur jag mår och känner mig, men det är ju inte alltid så tillförlitligt.
#3 Jag barn ska man kolla och vara uppmärksam på.
Jag har aldrig varit med om att någon frågar efter tempen om jag bokar en tid hos doktorn.
/Maria
Ja, jag tar tempen. Vi har flera termometrar men jag har en muntermometer som jag använder. Jag vet att jag ska ha 36,5 C på sin höjd när jag vaknar. Har jag över 37C så är det definivt feber.
Samma sak med min man över 37 C är definivt feber. Att jag är van att kolla tempen beror förmodligen på att min mor att kollade den när jag var sjuk. Och att jag sen började arbeta på samma ställe och fick dela ut febertermometrar till samtliga patieneter efter "tystan" innan kaffet.
Behöver jag ringa 1177 så kollar jag alltid tempen oavsett om det gäller mig själv eller maken.
#5 Men du tar väl ändå bara tempen om du känner dig sjuk eller?
/Maria
Ja naturligtvis, men de tempar jag lämnade ut på sjukhus var obligatoriskt med temperaturkurvor som satt längst ned på sängen. Väldigt effektivt för att kolla om någon var sjuk faktiskt.

Det är väldigt så likt bumbleboo jag tydligen tänker. Jag känner när jag har feber, men exakt vilket gradtal det kan vara, intresserar mig inte.
Jag äger en termometer, så jag har ju testat några gånger och märkte då att gradtalet tydligen inte hade något att göra med hur pass sjuk jag kände mig. När jag känner jag mig sjuk och febrig, så anpassar jag mig efter det, inte efter en termometer.
#7 Men att ta tempen på sjukhus tiihör ju de dagliga rutinerna och kan ju knappast jämföras med att ta tempen hemma.
Jag har också jobbat på avdelning och legat inne själv en hel del och morgontempen är ju rutin.
När vi ändå pratat sjukhustemp så tycker jag att man ser en stor skillnad på temp sedan mun respektive örontempar blev standard.
Man får ofta mycket lägre temp. Många gånger beror det på hur den sätts. I örat är det viktigt att den hamnar helt rätt och även i munnen. Muntempen kan även påverkas av mat och dryck.
/Maria
#4 Allså de brukar fråga av intresse och för att få insikt i hur pass illa det egentligen är då jag har någon flunssa på gång. Det har hänt varje gång att de frågar.
#10 OK, då fattar jag.
/Maria
Söker jag akut både på vårdcentralen och på Akuten så är det standard att man frågar efter hur hög temp man har haft och hur den har legat dom senaste dagarna
även när man ringer för att boka besök så vill dom veta det
vad jag förstår så har man hög feber så kan det tyda på något allvarligare och som kanske kräver Antibiotika 
sen brukar det alltid tas temp när man är på plats oxå
själv tar jag tempen främst när jag misstänker att jag börjar bli sjuk för mig är det oerhört viktigt att tempen inte gör över 39 grader för då är jag totalt sänkt med hallucinationer
när det gäller sonen är det oxå viktigt främst för en vanlig förkylning rätt ofta leder till värre saker (halsfluss,lunginflammation,öroninflammation m.m och då märks det främst att febern är rätt hög 39 grader eller högre
#12 Fast det beror väl alldeles på vad det är för åkomma man kommer till akuten med.
/Maria

Kollar väldigt sällan om jag har feber för jag är också sån att jag känner när jag har det.
Har inte varit med om att de frågat innan jag fått tid på VC om febern. Att det tas på plats när man kommer till akut, jourcentral eller VC är en ren rutin som de flesta ställen gör ofta tillsammans med olika prover helt beroende på vad man söker för.
Egentligen så är rektaltemp det mest rättvisande då såväl mun som örontermometer kan ge felvärde. De är känsliga dels hur de ligger an i munnen eller örat. Örontermometer kan också ge felvärde om man har mycket vax.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jepp, rumpan är bäst
/Maria
Tar enbart tempen om jag misstänker feber :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har ärvt min digitala termometer men aldrig använt den annat än till bullbak typ. Och då till jästblandningar som ska vara fingervarma.

Använder du febertermometern till degspad?
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Den är självklart så rengjord den kan va först men det är en digital muntermometer. Inget man stoppat i örat eller någon annan stans.
När den är 37 grader är det finervarmt.