Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 11027 ggr
[PetzLinda]
2012-12-09 15:56
0

Knäproblem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, mitt första inlägg här på Hälsa. Om inlägget hamnat i fel kategori så är det bara att flytta på den ^^

Men till problemet då; Jo det är så att jag har stora knäproblem (är 14 år). Om jag sitter still för länge eller anstränger knäna för mycket så får jag blåmärken och jätte ont. Jag har haft detta problem i lite mer än ett år, ett och ett halvt och det börjar bara bli värre och värre hela tiden!
Det är framför allt högra knät som drabbas och jag får mycket enklare blåmärken på det än på det vänsta.

Det som främst skapar dessa problem är stötar, som t.ex när man hoppar jämnfota. Ett exempel jag har på det är att för ca 8 månader sedan hade jag en idrottslektion där man skulle hoppa jämnfota så långt man bara kunde, och jag tog ju givetvis i så mycket jag kunde. Lektionen var rätt sent (ca. vid 13 tiden) och när jag kom hem hade jag jätte ont i käna och dagen efter kunde jag knappt gå och nästa idrottslektion kunde jag inte ens vara med på grund av det.

Jag har redan införskaffat knäskydd till båda knäna och det gjorde jag i mitten på augusti. Jag har en utav de bästa sorterna och dessa hjälper till viss del, men inte alls så mycket som jag skulle behöva!

Jag bifogar även lite bilder så ni ska kunna se lite - jag har inte världens bästa kamera, men man kan se lite i alla fall.
1. Båda knäna: Har markerat där jag ungefär brukar få blåmärkena.
2. Det högra knät där jag ringat in där blåmärket är just nu.
3. Det högra knät i närbild där jag markerat där jag ser blåmärkena på bilden.
4. Samma bild som ovan fast inringat där blåmärkena är och så att ni ska kunna se.
(Jag har inte världens vackraste knän, men det får ni stå ut med ^^)

Vad kan detta bero på? Är det någonting som är i kläm eller något sådant? Jag menar, blåmärkena dyker alltid upp just ovanför knäskålarna, aldrig på några andra platser!

Maria
2012-12-09 16:37
1

I ärlighetens namn så ser jag inga blåmärken på bilderna.

Eller är det där du brukar få blåmärke?

Blåmärke uppstår av att man får små blödningar i den tunnaste blodkärlen som kallas kapilärer och det brukar oftast komma av yttre våld. Alltså att du slår i knät på något sätt.

/Maria

[Devya]
2012-12-09 17:29
0

Jag ser inte heller några blåmärken på knäet.

[PetzLinda]
2012-12-09 18:00
0

Jag visste att ni inte skulle se något :/
Hm… ser ni de små färgskiftningerna på de ställen de är övertäckta , fast på de inringade bilderna? Alltså där de är lite mörkare "fläckar" typ? Det är de platserna iaf som blåmärket sitter… kanske kan ta någon ny bild när jag har nya. (Det är bara på första bilden som jag täckt över med svart där jag brukar få blåmärken, men höger knä där är markerat där jag har blåmärke just nu)

Det är i alla fall blåmärken - ja blåmärken! Jag vet inte alls hur det kommer till, om det verkligen är något som ligger i kläm eller något annat… .__.

Maria
2012-12-09 18:24
0

Här kommer en länt med lite bilder på blåmärken.

Här kommer en länk om blåmärken.

/Maria

Chestnut
2012-12-09 18:33
0

Jag tycker att du ska kontakta VC så att de får undersöka knäna eftersom du har ont. Kanske har dem en förklaring på missfärgningarna också. Har du varit hos sjukgymnast? Dem kan annars vara behjälpliga med träningsprogram som kan hjälpa mot smärtan genom att bygga upp rätt muskler.

Med vänliga hälsningar
Chess

[PetzLinda]
2012-12-09 19:41
0

#4 Jag är inte dum i huvudet, jag vet hur ett blåmärke ser ut.

#5 Har redan planer på att ta kontakt med dem, har faktiskt haft det ett tag, dock har det inte blivit av. Sjukgymnast var jag hos för ca ett år sen, men då hade inte det här med "missfärgningarna" börjat, det har bara hållt på i något halvår. Slutade relativt tidigt hos sjukgymnasten då jag inte fick övningar som gick att göra utan material så jag kunde göra dem hemma (finns inte tillräckligt med pengar för att vi ska kunna köpa hem material till övningarna, lever tyvärr i en urdålig ekonomi).

Chestnut
2012-12-09 19:46
0

#6 Då föreslår jag att du testar en annan sjukgymnast. Jag har fått hur många övningar som helst av min för att stärka lårmuskelaturen som inte kräver utrustning, på sin höjd ett gummiband (som kostade 80:- ). En del sjukgymnastiker har dessutom träningslokal där man får träna under överinseende och är du såpass ung som 14 är det gratis.

Vart stödjer ortoserna (skydden)? Har dem en pelott som trycker någonstans? Kan det vara dem som ger blåmärkena? Känns det som att knäna låser sig när det gör ont eller värker det mest?

Med vänliga hälsningar
Chess

mongu
2012-12-09 19:51
0

Tänkte precis på samma att då du är så ung så går väl även sjukgymnastiken in under det som inte kostar nåt. I alla fall om det är en sjukgymnast som är ansluten till FK.

Finns ingen annan sjukgymnast så be om övningar du kan göra utan en massa redskap.

Här finns träningslokal där man kan få starta att träna men efter ett tag så räknas man som självgående och ska kunna träna på egen hand.

Det finns inga krav här att man ska ha redskap hemma osv. Som sagt så handlar det om att stärka lårmusklerna och muskler runt om knät för att få en stabilitet.

Sen tycker jag första steget är att besöka läkare så du får dina knä undersökta.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[PetzLinda]
2012-12-09 20:00
0

#7 Dessvärre finns det bara en sjukgymnast här i Finspång… Eller, egentligen vet jag inte, men det finns bara en plats de har sjukgymnastik på i alla fall och de har antagligen inte särskilt många anställda.

Det är dessa knäskydd jag använder: http://www.stadium.se/sport/traning/traningstillbehor/052279/rehband-knee-support?SelectedProductUUID=Wz_CROim52MAAAEU6VVZkWTV#.UMTeLuSPjeN
Jag själv tycker att dom fungerar bra och det är inte dem jag får blåmärkena av i alla fall. Använder dem bara när jag ska göra något ansträngade som t.ex jogga, springa eller idrotta och senast var för en och en halv vecka sedan då jag varit sjuk i lite över en vecka.

Det är mest att de värker och ibland gör ont när jag går, men det jag framför allt lägger märke till är att när jag ansträngt knäna så kan det högra knät börja vika sig helt utan förvarning. Jag kan gå och så plötsligt viker sig benet, som om jag inte får tillräckligt med stöd eller är tillräckligt stark i musklerna för att gå normalt. Detta brukar avta efter att jag varit stilla en stund utan att belasta benet.
Det är bara det högra som viker sig, aldrig det vänstra, men båda knäna får blåmärken, det högra ofta, det vänstra inte alls lika ofta.

[PetzLinda]
2012-12-09 20:04
0

#8 Så långt har jag inte riktigt tänkt… får ta och göra det. Mamma ska ringa vårdcentralen imorgon har vi kommit överens om, så att de verkligen blir undersökta snart för jag börjar nämligen bli trött på dessa knäproblem!

Chestnut
2012-12-09 20:08
0

#9 De där skydden ser inget vidare ut, sitter dem verkligen bra - glider dem inte? Stödjer dem något?

Jag själv har rejälare doningar med skenor och pelotter som jag hämtat ut på ortopedtekniska (VC läkare skriver remiss) men sen är min knäproblematik i och för sig lite annorlunda. Men absolut tycker jag att du ska ringa VC och få knäna undersökta.

Med vänliga hälsningar
Chess

[PetzLinda]
2012-12-09 20:24
1

#11 Jo faktiskt så fungerar dem, i alla fall relativt bra. Om jag ska beskriva känslan jag får när jag först sätter på mig dem så är det som att jag får "hjälp att gå" som jag beskriver det som. Och faktiskt så glider dem inte så mycket som man tror, man blir då pass svettig av dem att de klistrar fast sig runt knät! (Inge vidare trevligt när man tar av dem dock)

Som sagt så ska VC ringas imorgon :)

Maria
2012-12-09 22:30
0

Jag har inte skrivit någonstans att du är dum i huvudet.

Snarare försökt att hjälpa till med att länka om blåmärken och i den ena länken står det hur de uppkommer och vad man kan göra.

Hoppas det löser sig.

/Maria

mongu
2012-12-09 22:34
0

Tycker nog du ska be att få komma till en Ortopedteknisk verkstad och få ortoser som är utprovade för just dig och dina problem.

Ta upp det med läkaren på VC för det kan va så att du behöver mera stöd än vad som de du länkar till ger.

Sjukgymnasterna brukar va duktiga på ortoser dom med så kolla med den du har.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!