Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 2691 ggr
KnutKrut
0

Yrsel av vitaminer

Jag har lågt blodvärde och känner mig lätt trött och klen på vintern så därför har jag köpt en burk vitaminer/mineraler på Apoteket. Men precis som när jag var gravid och åt järntabletter så drabbas jag av yrsel och illamående en stund efter att jag tagit tabletten. Varför det?

Tabletten ska tas i samband med en måltid och jag har provat att ta under måltiden eller efter måltiden. Har även provat olika tider på dagen (lunch resp. middag). Enda gången jag klarade mig utan yrsel var när jag tog en kaka samtidigt som tabletten, men det kan ju vara en tillfällighet.

Vad gör man? Jag känner att jag behöver lite extra järn och extra vitaminer, för tabletten gör gott och jag känner mig faktiskt piggare. Men yrseln är jättejobbig!

Maria
0

Det är inte så att du har yrsel på grund av det låga järn/blodvärdet i sig?

/Maria

KnutKrut
0

Nej, yrseln kommer alltid i samband med att jag tar tabletten. Som en kort yrselattack, sedan går det över.

Maria
0

Kommer det samtidigt så verkar det märkligt för ett piller tar ju en stund att lösa upp sig och komma ut i blodomloppet så att säga.

/Maria

KnutKrut
0

Jo, men någonting är det. Kommer 5-10 minuter efter att jag svalt tabletten.

Maria
0

Det är väl något du inte tål då?

/Maria

[Devya]
0

Istället för att ta vitaminer i sådana fall, så kanske du kan fokusera på att tillreda sådan mat som innehåller det mesta som du behöver få i dig.

Om du känner dig trött och klen kan det ju då bero på att du har dåligt blodvärde och då kan du ju hålla dig till järntabletter.

Jag försöker hålla mig till en allsidig kost samt motionera, vilket ger mig mycket energi. Om jag känner mig trött och sliten så tar jag en järntablett och sen fixas det problemet.

Om yrseln är jobbig så är ju det här något att fundera på.