Hur länge hemma?
Hur länge bör man hålla sig hemma efter att man slutat må illa vid kräksjuka för att inte sprida smittan vidare?
Minst 2-3 dygn tycker jag personligen men det är för att jag har kräkforbi och är livrädd att bli smittad. Vet inte vad man rekommenderar tyvärr.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Minst 48 timmar är vad jag har hört.
Med vänliga hälsningar
Chess
#2 Ja, precis. Man brukar rekommendera två dygn efter sista kräkningen.
Jag gissar att folk struntar en del i detta och att det på så sätt sprids så oerhört fort och mycket.
/Maria
Tack! Kan man våga sig ut och handla om man tvättar sig och tar rena kläder, tror ni? Man rör ju inte vid så mycket saker i en affär och kommer inte så nära folk. Jag vill ju inte dela med mig av eländet, men jag vill inte svälta ihjäl heller
. Det finns ingen jag kan skicka till affären, nämligen.
Så här står det på vårdguiden. Länk
Undvik att smitta andra
Du kan minska risken för att smitta andra genom att:
- tvätta händerna ofta
- inte laga mat åt andra
- vara extra noga med din personliga hygien
- inte vara på platser där du kan smitta andra
- vara hemma från förskola, skola, arbete eller andra aktiviteter minst två dygn efter att du blivit helt symtomfri. Detta är särskilt viktigt om du arbetar med livsmedel eller inom vård- eller omsorgsverksamheten. Förskolebarn bör alltid vara hemma minst två symtomfria dygn innan de går tillbaka till förskolan.
Sedan får man ju själv avväga. Klart att du måste ha mat och jag garanterar att det inte är många som tänkter som du angående hygien och på andra.
/Maria