Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettvikt
Läst 5278 ggr
Quueen
0

Viktnedgång - 15 år.

Jag är lite mullig och skulle vilja slanka till kroppen tills i sommar.

Jag är 1.60 cm lång och väger ungefär 64 kilo.
Jag skulle vilja gå ner till 52-55.

Problemet är bara att jag går i nian och då jag har svårt i skolan är det en heel del med plugg. Resten av tiden spenderar jag med mina vänner och min pojkvän.

Jag vet hur jag ska äta, har bara slarvat ordentligt sista tiden men just det med träningen..

Hur hittar man tid att träna? Vad gör man om man lever på 1050 kronor i månaden och inte har råd med ett gymkort?

Katthemsmatten
1

Ta promenader, helst 30 minuter varje dag, med eller utan pojkvännen eller andra vänner. Jag vet inte hur långt du har till skolan, men du kanske kan gå en bit av vägen i alla fall så får du in motionen. Helt gratis, dessutom.

Försök tänka på vad du äter eller dricker. Vatten är gratis och kalorifritt, medan coke kostar pengar. Det är i de små, små detaljerna den långsiktiga viktminskningen kommer. Den som gör att du förändrar ditt sätt att äta. Dessuotm, det är inte onormalt att vara litet mullig när man är 15 år. Ge dig själv 12 månader när du rör dig litet mer och äter litet bättre så ska du se att du är nere i din idealvikt runt 55 kg nästa höst.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Maria
1

Det finns massor av tillfällen under dagen som man kan skaffa "gratismotion"

Promenader, att gå i trappor istället för hiss. Cykla fast nu är det väl fel årstid.

Du har fått jättebra tips av #1.

Tänk också på att det är inte alla som har över 1000 kronor att spendera på sig själv varje månad.

Jag antar att du bor hemma och får mat och logi.

/Maria

[Missya]
0

Vad har du för klädstorlek? Beroende på det så kanske du inte ens behöver gå ner så mycket. När jag gick i  9:an vägde jag 59-60 kg och var som du i längd. Hade oftast 36 i storlek.

Quueen
0

Tack hörni

#1 Jag har en 15-promenad till skolan. Och hem sen..

#3 Jag har S. Alltså 36. På jeans har jag storlek 27.

Maria
0

#4 Det låter som en helt normal 15-åringGlad

/Maria

Karmatarerskanise
1

Är farligt att banta då man växer som du gör nu. Kroppen genomgår en stor förängring nu och du verkar vara normalviktig. Så satsa inte på bantning, det kan skada dig. Satsa bara på att röra på dig och äta bra.

Fridaaaa
2

#4 Då är du normalstor :P
Jag är 165 cm och väger ca 68 kg och har 32 i byxor så du behöver inte gå ner något :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mongu
0

Du ska inte banta då du är precis som du ska vara. Det är inte bra att banta särskilt inte när du är så ung.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

siberlina
1

jag slutade helt med allt socker ,typ läsk kakor saft ,godis tårtor efterätter ,sylt mm ,det är lite märkligt ,för jag älskar sötsaker,men efter en vecka försvann sötsuget helt  och ,nu börjar jag rasa i vikt,för övrigt äter jag allt annat som jag är sugen på..vill man ha något sött ,doppa russin i sockerfri choklad, annars är  promenader ett mycket effektivt sätt att snabbt gå ner i vikt-men vad du än gör , sluta aldrig att äta mat…..

Afturelding
0

Ät vegetariskt ett par gånger i veckan! Min sambo har gått ner 25 kilo sen i februari för att vi börjat äta "riktig" vegetarisk mat istället för quorn varje dag. Ät linsrätter eller ersätt ett av dagens mål med t.ex grönsaksgryta gjord på buljong istället för matlagningsgrädde osv. Ta det långsamt, du växer fortfarande.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

[MariaFotografi]
1

Ät nyttigt, unna dig något på helgen och motionera varje dag (promenera är superbra!).

Du är inte överviktig, fokusera på hälsan, att må bra och strunta i vågen. Glad

Linnea
1

Du kan ju ta en omväg på väg till och från skolan tex så du går 20 eller 30 min varje gång istället. Efter skolan kan du ju öka på tempot lite så du får upp flåset ordentligt, bra för konditionen också.

Skynda långsamt så går det fortare.

Viggen96
0

OJoj! Men vännen, du ska inte gå ner. Du väger helt normalt.

Fokusera inte på vikten utan hur din kropp mår. Antagligen mår din kropp bra med den vikt du har nu. Det är inte värt att gå ner för att må dåligt.

Du riskerar också att åka dit på en ätstörning om du går ner i och med att du är normalviktig.

Jag tycker du ska tänk om och prioritera det du tycker är roligt istället. :)

Livet är en ständigt berg-o-dalbana. Det är bara att hänga med i svängarna. Stå ut med dalarna och lev livet!

http://www.tjugoattondeapril.blogg.se

Linnea
0

#13 Man kan ju ändå träna lite. En tränad kropp ser ju annorlunda ut jämfört med en otränad även om vikten är samma.

Skynda långsamt så går det fortare.

[Devya]
3

Det finns alltid tid över till att motionera! Många människor försöker ursäkta sig själva med att de har helt enkelt inte tid.

Jag brukade vara sådan. Jag trodde att jag aldrig hade tid över till att motionera. Jag har dessutom de senaste månaderna ofta varit i skolan från 8-22, med andra ord har jag ett otroligt stressigt schema. Ändå lyckas finna tid över till att ge blod, arbeta för Röda Korset, ta extra kurser vid sidan om mina studier, umgås med min pojkvän och motionera. Jag motionerar varannan dag.

Det jag gör är att bara gå upp tidigare på morgonen för att ta mig en joggingtur. Jag går upp 5.30-6.00 och ger mig ut för att sen komma tillbaka 6.50 för att börja stretcha. Sen gör jag mig i ordning för skolan. Hinner precis i tid för allt. Sen kan jag med gott samvete göra allt annat.

“Den som inte anser sig ha tid med fysisk aktivitet måste förr eller senare avsätta tid för sjukdom.“

Du är dock inte överviktig i mina ögon, men motion mår alla bra av.

Viggen96
0

#14 Absolut! Träna är alltid bra. Men det är inte bra att ha som mål att gå ner i vikt. Målet ska vara att måbra, men absoliut, jag håller med dig!

Livet är en ständigt berg-o-dalbana. Det är bara att hänga med i svängarna. Stå ut med dalarna och lev livet!

http://www.tjugoattondeapril.blogg.se

siberlina
0

att sluta med socker är ett  enkelt  och bra tips,kroppen mår bra  av det

Halvdansken
0

Sluta nu titta i spegeln och på vågen och gå ut och ha kul med dina kompisar istället. Men jag håller med om att det är en bra ide att sluta med godis och annat socker.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Quueen
1

Tack för era svar. Jag har börjat äta bättre mat nu. Slutat småäta, drar ner lite på kolhydrater och äter mer proteiner istället. Äter en rejäl frukost, lunch, litet mellanmål, middag och litet kvällsfika. Godis, läsk, chips och sånt unnar jag mig i lagom mängd en gång i veckan. Jag tränar på gym 2-3 gånger i veckan och har minskat midjemåttet rätt mycket sen början av Nov. Första veckan var hur svår som helst och jag fick hålla stenhård koll på mig själv när suget började sätta igång. Nu några veckor efter förstår jag att detta var bland det bästa jag har gjort. Jag mår så mycket bättre och jag känner mig piggare, gladare och jag mår allmänt bättre. Skolan känns inte lika tung nu eftersom jag får utlopp för att överenergi jag har (adhd-barn). Mitt liv har fått sig en vändning!

Fridaaaa
0

#19 Låter bra :) 
Träna försiktigt på gymmet bara, just med styrketräning :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.