Varande navel
Har drabbats av ett lite pinsamt problem.
Det rinner var ur naveln, ibland kan det vara lite blodblandat och luktar verkligen illa.
Jag är öm och röd i naveln så långt jag kan se, har en ganska djup navel.
Hur behandlar man det här på bästa sätt? Och vad kan jag sätta för "hålet" så att jag inte varar ner vartenda klädesplagg jag har på mig?
MVH Erika :)
Ring 1177 och fråga dom, men jag skulle säga att det låter som en fistel.
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Jag skulle nog göra koksaltlösning, jag tror det är lättast. 1 krm jodfritt salt till 1 dl varmvatten. När den är färdig ska den vara varm, men inte så att du bränner dig, samt smaka lika salt som tårar. Ha upp lösningen i en äggkopp eller shotglas eller liknande, håll mot naveln i 2 minuter och torka av.
Kan du inte sätta plåstertejp eller något för? Den finns ju i ganska bred storlek och huden kan ändå andas genom den.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

#1 Fistel? är det inte sådana man måste operera bort?
#2 Smart, det ska jag göra. Tack för tipset!
MVH Erika :)
#3 Ibland. Men det du beskriver låter exakt som en kompis till mig har, och han har en fistelgång från naveln :) Men det går ju säkert att behandla på andra sätt.
Tycker ändå att du ska ringa 1177 och rådfråga dom om vad dom tycker att du ska göra :) Behöver nog bli undersökt iallafall :)
¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤
Ja såklart, jag glömde ju säga att du borde höra med läkare eller sköterska också. Men det jag sa kan du ju göra under tiden ;)
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Ring sjukvårdsupplysningen för säkerhets skull.
Naveln är ett sådant ställe där de flesta har ganska "trångt" och det kan lukta. Det samlas svett och man kan få svampinfektion.
Försök att som #2 skriver tvätta med koksalt och sedan är det bra om du kan pilla in något torrt. En kompress, en bit bommulstyg som gör att det suger upp vätska och att det inte blir "hud mot hud" så att säga.
/Maria

Tycker du ska kolla upp det. Hålla det rent som du fått råd om här. Sen försök att låta bli att peta för mycket i naveln.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
håll det rent och kolla upp det !