Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: sjukdom-ohälsa
Läst 6081 ggr
Blanksteg
0

Halsont i 3 veckor, snuva och svår hosta

Hej!

Jag har råkat på en förkylning av något slag, eller infektion eller vad det nu kan tänkas vara.

Det började för snart 3 veckor sedan, jag hade endast halsont första veckan, men blev snuvig veckan därefter med hosta och fortsatt halsont, dock bara på kvällen och natten. Sedan så försvann halsontet, och snuvan och hostan var kvar. Och nu har halsontet kommit tillbaka lite på kvällen och natten, och jag är jättesnuvig och nyser stup i kvarten, och hostan har också kommit tillbaka efter att ha varit borta i två eller tre dagar. Min senaste hostattack var den värsta jag varit med om! Trodde att halsen skulle knäckas! Eller inte knäckas, men att något skulle bli fel… Halstabletter hjälper inte längre mot hostan, hjälpte bara när hostan var lite mildrare. Mina hostattacker kommer lite när de vill, ibland två-tre gånger i timmen, och det känns som om de håller på i evigheter åt gången!

Senast jag var sjuk på riktigt var på högstadiet när jag hade feber. Sedan dess så har jag bara haft en eller två kortvariga förkylningar per år. Jag har hela tiden trott att jag har ett bra immunförsvar eftersom jag aldrig blir sjuk, men kan ju knappast tro att det är så när mina matvanor är som de är (räknar med att jag har vitaminbrister). Jag är nog snarare bra på att undvika att utsätta mig för smittorisker.

Min fråga är, låter detta som en allvarlig förkylning/infektion? Är det normalt att en förkylning och halsont varar i tre veckor?

Maria
0

Jag tycker de flesta runtomkring mig är mer eller mindre förkylda denna tid. Min man har hostat dryga tre veckor. En av min arbetskamrater dras med en dryg förkylning också.

Jag har klarat mig trots att jag äter minimalt.

Du ska givietvis söka vård eller ringa sjukvårdsupplysningen men oftast är förkylningar virus och det är vårt att få bukt med dem. Antibiotika biter inte på virus.

Bra är att dricka varma drycker som te med honung eller liknande. Mjölkprodukter är slembildnde så det är bra att undvika.

Har du feber?

/Maria

Blanksteg
0

Ah ok. Jag dricker mycket citronvatten nu i alla fall, och te morgon och kväll. Det är väl bara att vänta ut förkylningen antar jag.

Nej, jag har inte feber som tur är. Känner mig dock varm ena stunden och jättekall den andra.

Halvdansken
0

Och glöm inte D-vitaminerna!!

Hatar cancer och älskar vårlökar.