Donatorn som vaknade!
Väl medveten om att detta diskuterats i en annan tråd som jag dessvärre inte hittar, så därför skriver jag en ny.
Då det sagts att man som hjärndöd inte kan leva utan i princip är död och jag hävdade att jag någonstans läst om en tilltänkt donator som vaknat upp. Då jag inte kunde referera till någon artikel så kunde jag inte mer än säga att jag läst det någonstans.
Ikväll på SVT 2 kl 20.00 kommer en dokumentär om en donator som vaknade upp. Jag kan inte avgöra utifrån det som sägs i tablån fall det är detta fallet eller inte men det var en kvinna det också. Från tablån.
"Läkarna sa att 19-åriga Carinas liv inte gick att rädda. Familjen övertygades om att låta donera hennes organ. Några dagar senare kom beskedet: Carina har vaknat!"
Men usch så hemskt! Ska försöka se det :)
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Fruktansvärt.
Vi har ju hjänrdödbegreppet i Sverige sedan 1988. Hjärndöd är mn när alla funktioner i hjärnan är utsläckta och två läkare ska bedömma en patient innan man dödförklaras och det kan bli tal om organdonation.
Varför man ändrade begreppet från hjärtdöd till hjärndöd var bland annat för att man skulle kunna donera fler organ. Vissa organ tas medan hjärtat fortfarande slår. Livet uppehålles då på konstgjort väg.
Fallet om kvinnan som vaknade upp var väl att det gått fel någonstans under kontrollen av funktionen i hjärnan och att det dessutom bara var en läkare har jag för mig.
/Maria

Det är ett danskt program. Det blev en väldig diskussion här efter att det programmet sänts. Se det gärna.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
# 3 Helt rätt. Jag såg i TV-tidningen att det var i Danmark det inträffat och att hon hade förklarats hjärndöd.
Såg på programmet och jag anser att läkarna gjorde fel när de tog upp donation med föräldrarna innan personen var hjärndöd.
Det är också uppenbart att man i Sverige ger vård för att organ ska kunna transplanteras inte för att patienten mår bra av det. Vilket Socialstyrelsen föreföll lyckligt ovetande om.
Så länge man behandlar patienten för en eventuell organdonation där behandligen inte gör patienten sämre så tycker jag ändå att det är mer eller mindre försvarbart. Att ta bort drenage i hjärnan hör dock inte till de sakerna.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Om man ska kunna använda organ så är det ett måste att kroppen hålls igång så inte organen tar skada.
Det är många som kan ha nytta av att man donerar organ. Så att hålla igång kroppen enbart för det anser inte jag är fel.
Däremot självklart att alla tester måste göras på rätt sätt så man säkert vet att personen det handlar om verkligen är hjärndöd.
Att ta upp frågan om donation i tid med de anhöriga tycker jag inte är helt fel då har man som anhörig möjlighet att tänka igenom frågan ordentligt.
Sen såklart att det är tufft att få höra. Men ändå tror jag tid är viktigt när det gäller att kunna ta beslut.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
# 7 Problemet är att de sakerna inte gynnar patienetn ifråga.
Det är väldigt svåra frågor.
Personligen skulle jag vara väldigt tveksam till att t.ex hålla igång min son för eventuell transplantation men samtidigt så hade han behövt organ så hade jag ju gärna önskat att han fick det.
Det blir lite kluvet där
/Maria

Det är kluvet detta med donation men som jag ser det så vill jag gärna att mina anhöriga och kanske jag själv ska kunna få organ om det behövs. Då måste jag va positiv till att ta ställning dels för mig själv men också vad gäller mina anhöriga om de hamnar i en situation där de inte kan föra sin egen talan.
Jag har inte sett programmet men nåt fel måste ju ha varit då detta kan ske. Det kan inte ha gått till som det ska.
Sen finns det såklart gränser för hur man ska hålla en kropp igång för ev. donation också. Det får ju inte vara i evighet men det tror inte jag att det är. Utan när det är en person som kan passa som donator, det är ju många krav, så sker det ganska snabbt i alla fall.
Fast det får heller inte gå så snabbt att man inte gör att viktiga kontroller på att personen verkligen är hjärndöd.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Problemet är att hjärndöd går att orsaka genom att se till att resten av kroppen får ordentligt med syre. Det var vad som hände i Danmark och det är vad som händer i Sverige.
#11 Hur menar du nu?
/Maria

Ja det undrar jag med hur du menar?
Ha en bra dag! Mongu.
# 12 Man ökar blodtrycket så att organen blir syresatta samtiiftgt om trycket i hjärnar ökar.
#14 Jag förstår fortfarande inte. Menar du att man gör detta avsiktligt eller av misstag?
/Maria

Det har jag mycket svårt att tro att nån gör med vilje faktiskt.
Ha en bra dag! Mongu.
#14 Måste väl vara misstag.
Nu såg jag inte detta får försöka hitta det på daton.intressant.
Jag vill inte ta i mot organ o inte ge.
Grannens lägenhet i början av 90talet brand o de fick inte ut granne o när de fick ut han var han ju medvetslös eller borta..men vid liv.
För min del så tyckte jag att får han bara ligga o läka i lugn o ro så blir det bra.För hans sambo var ju helt uppriven o bodde hos oss.Hon var inte hemma när lägenheten började brinna..
Så jag tyckte att låt tiden utvisa vad som händer..Men det tyckte inte läkarvården.Efter som hon var hos oss så ringde någon från sjukhuset o sa att de skulle röntga hjärnan o se om han var hjärndöd. O om han var det så undrade de om han var villig o donera** O Frun tänkt ju snabt o sa att det hade han gärna gjort 'För han va så där go o glad o hjälpsam..För om han var hjärndöd så behövde de inte köra upp han på salen igen utan kunde börja jobba direkt..O det dä,, berörde mig så in i bomben..Som en reservdel,Då bestämde jag mig.No'No.Aldrig en liten tåa nagel.från mig.
Nu visade det sig att han inte var hjärn död.Så han kom upp till salen o så lät det bli o sätta dropp o allt som behövs när man ligger bortom allt..Han var så fin..Kommer inte ihåg hur många dagar han låg innan han dog..
Min Morbror Låg i koma i över ett halvår.Läkarna sa att om han vaknar så kommer han vara helt borta..Morbro vaknade o i dag har han eget boende.Inte helt klar i knoppen men så mycket bättre än vad läkarna trodde..
Efter som min Morbro hade liggat (Han hade kört av vägen.)Så läng. så var min tanke den samma med min granne..Men se så blev det inte..
Lena.P är jag i verkliga livet.
Tycker man borde ha en vänte-tid med hjärndöda. Tror inte det är speciellt sannolikt att man vaknar upp igen, men om man gör det torde man göra det fort.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Geru.varför tror du att man vaknar upp fort???
Jag tror att man kanske behöver ligga Länge så att kroppen har tid o reparera sig. Fast jag tänker ju hela tiden på Min Morbro som låg så länge o vaknade.
Fast koma är ju inte detsamma som hjärndöd. Koma kan man ligga i väldigt länge.
Såg en kvinna på nyheterna som nyss hade avlidigt efter att ha legat i koma i över 40 år.
När man förklarar någon hjärndöd så förklarar man ju personen död, enligt begreppet vi har nu.
Då kommer ju frågan hur länge det är etiskt att hålla en "död" kropp vid liv för att kunna ta eventuella organ.
/Maria
Är med Bumbleboo hur du tänker..
Men du måste ju hamna i någon sorts dvala, för att man skall komma o tänka på o kolla om man är hjärndöd??
Ja läste om den flickan. o vad vet vi här?? De har kanske inte begreppet hjärn död där detta hände..
Så som min Morbro Då var det inte aktuellt med hjärndöd.Vem vet om han hade blivit klassad som det.Efter som läkarna sa Att om han vaknar upp så skulle han vara helt borta inte kunna kommunicera eller något. Det såg de på röntgen.
Nu blev det ju inte så…Nämn väl att jag bara sitter o spånar, o tycker utifrån vad jag har varit med om..
#19 Det verkar ju vara så? Generellt om kroppen inte kan fixa saker så låter den det dö. Se på kallbrand och liknande.
#20 Precis så jag tänkte. Det är ju en etisk fråga.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
En hjärndöd människa kan inte leva för egen maskin med andning och cirkulation vilket en som ligger i koma oftast klarar själv.
En hjärndöd människa "dör på riktigt" om man inte håller kroppen vid liv på artificiell väg.
Då kommer ju det etiska problemet in.
Personligen tycker jag det är en skitsvår fråga.
/Maria
#23 Men en hjärndöd har väl extremt låg chans att vakna upp med? Jag menar, det ska ju vara noll aktivitet i huvudet?
-Stephen Hawking
#24 En hjärndöd kan inte vakna upp om han/hon kontaterats 100% hjärndöd.
/Maria
#25 Exakt:p personen är ju död då.
-Stephen Hawking
Men håll med om att det är lite "knivigt".
Man vill ju gärna ha organ om man själv eller anhöriga är drabbade men vill man själv utsätta en anhörig för några extradygn på konstgjord väg för att donation ska ske.
Jag känner att jag har sådan dubbelmoral i denna frågan.
/Maria
#27 Tycker inte att det blir något fel då faktiskt. Om alla fick 3 dagars väntetid skulle det ändå vara samma flyt, även om det inte är det dom första tre dagarna.
-Stephen Hawking
#28 OK. Men efter tre dagar ska man då ha bestämt om apparaturen ska stängas av eller om man ska hålla igång personen tills eventuella organ har avlägsnats.
Det är ju detta valet jag tycker är så svårt.
Jag tänker på min son. Jag skulle inte vilja förlänga hans lidande även om han konstaterats hjärndöd. Det skulle kännas väldigt märkligt att de operarar ut organ medan hans kropp fortfarande är varm och hjärtat slår.
Däremot så skulle jag ju gärna ta emot organ om han var i behov.
Hur fel tänker jag???
/Maria
#29 Jag förstår, och du tänker inte alls fel :) Det är ens eget val vad man vill göra. Vissa kommer ju behöva mer tid än andra, så egentligen så hamnar det på vad man själv som ansvarig, om man säger så, vill.
-Stephen Hawking
# 15 Det är vad man gjorde i Danmark. Man tog bort dränaget från hjärnar för att få henne hjärndöd och för att syresätta organen då blodtrycket steg. Det kan ha orsakat hjärnskador som är bestående det sa den läkare som dansk TV konsulterade. Trycket höjdes till det dubbla i hjärnan samtidigt som organen syresattes.