Hälsa iFokus

Hälsa

Etiketthjärt-lungsjukdomar
Läst 5085 ggr
aspiecb
0

Tyst hjärtinfarkt

Hur pass vanligt är detta, finns det nåt som heter "tyst" hjärtinfarkt, och behöver inte detta åtgärdas med operation eller är det bara "proppar" som går…fick reda på en ledsen sak via telefon att en i släkten kanske haft det, men för flertalet år sen…helt otroligt isf…detta skulle ha inträffat för typ 15 år sen…

Jag häpnade i luren och blev ledsen och sa : Nu måste de ha koll på dig typ. Att detta går att missa, men kanske svårt att se när ingen "riktig" hjärtinfarkt.

Tacksam för svar

Mvh

C

Maria
0

Det är ganska vanligt och mer vanligt hos kvinnor. Jag jobbar med hälsoundersökningar av äldre och det är ofta vi upptäcker via EKG, förmodade gamla "tysta" infarkter.

Nu har man ju upptäckt detta hos din släkting och jag antar då att man håller koll på detta.

Här kommer en länk.

/Maria

aspiecb
0

#1 Åh tack för svar…oki…

Mvh

C

mongu
1

Ja det är inte så ovanligt som man kan tro.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

aspiecb
1

Så detta är "light" versionen på en vanlig infarkt, förstår jag det rätt ?

Mvh

C

[SporeDiatrymisss]
0

Hua… nästan som en skräckhistoria.. :-(

Maria
0

#4 Ja, så kan man kanske kalla det.

Det finns ju TIAattacker i hjärnan som är små små proppar som löser upp sig själva och man blir helt återställd. Det är ju en mindre stroke fast så liten att man inte kallar det för stroke.

Vad som är viktigt är ju att din släkting följs upp av någon läkare och kanske medicineras så att det inte händer igen.

/Maria

aspiecb
0

#4 Ok tack , då vet jag mer… Då hade jag lite kunskap ändå.

Mvh

Christer

mongu
0

Vad jag förstår så beror det lite på vart i hjärtat infarkten är om den lämnar stora skador eller inte.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!