Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsjukdom-ohälsa
Läst 10130 ggr
[Tilde]
0

Vad kan man göra?

Vad kan man göra när läkarna inte tar en seriöst?

Jag skrev ett inlägg här tidigare, men tar upp det igen, nu med en ny fråga.

Jag har många problem med mitt immunförsvar, bland annat får jag halsinfektioner varje månad som håller i sig i alla fall en vecka. Halsen blir alltså svullen med varbildningar och det är riktigt obekvämt och obehagligt. Mina nedre revben på vänster sida är svullna och gör så jag inte kan ha något tryck på dem utan att det gör ont/känns obehagligt. Jag kan exempelvis inte ligga normalt på sidan när jag ska sova, utan måste vända mig antingen mer på rygg eller mage. Sambon kan heller inte krama om mig om armen rör revbenen. Ibland mår jag dessutom lite illa när det gör ont där.

Jag utreddes för SLE förra året då jag hade problem med leder och det visade sig att jag hade väldigt hög del ANA i blodet (alltså antikroppar som är "programmerade" att attackera kroppens egna celler). Annars var testen negativa.

Mina lymfkörtlar är konstant svullna och jag har ofta huvudvärk.

Jag var hos läkaren igår och berättade om detta, om halsen, lymfkörtlarna och revbenen. Hon kollade halsen och eftersom jag inte hade något problem då, sa hon bara "det ser bra ut"… Jag försökte förklara för henne att ja, just nu ser det bra ut, men infektionen kommer alltså tillbaka varje månad - och jag har haft det så sen gymnasiet (är 21 år gammal nu)! Typiskt också att idag kom halsinfektionen, hon missade den precis…

Revbenen brydde hon sig knappt om. Hon kände lite och kunde märka att det var svullet, men sen tyckte hon att det bara var mitt skelett. ???? Varför skulle mitt skelett växa när jag är över 20 år, helt utan anledning, på ett ställe där det dessutom är brosk och inte skelettvävnad. Och varför skulle det göra ont om det var naturligt?

Lymfkörteln i huvudet som är svullen på ena sidan sa hon också att det var mitt skelett! Hallå, nu får hon ta och skärpa sig!! Mitt skelett växer inte till en ganska mjuk stor kula på ena sidan av mitt bakhuvud hur som helst!

Jag fick tvinga henne att låta mig ta blodprov och ska på fredag kräva röntgen, om man kan. Hur kan en läkare inte ta sin patient seriöst? Jag känner mig så illa behandlad när jag går och är orolig (jag känner ju min egen kropp och vet vad som är normal eller ej), men ingen tar mig seriöst. Vad kan man göra?

Maria
0

Märkte inte läkare dina svullna lymfkörtlar? Tog man sänka/CRP på dig?

Vad menar du med varbildning  halsen? Är det som halsfluss?

Sedan förstår jag inte heller det här med svullen lymförtel i bakhuvudet?

Man har lymfkörtlar i nacken men inte i kraniet så att säga.

Att revbenen är lite olika kan vara helt normalt men du ska ju inte ha ont där.

Vissa kan ha revben som skjuter ut mer på ena sidan. Det är inte alls ovanligt.

Ska du på återbesök på fredag? Vad ska du röntga?

Du kommer ju i alla fall få svar på de prover som togs, vilka det nu var.

Är du missnöjd med läkren så kanske du ska vända dig till en annan läkare.

/Maria

[Tilde]
0

#1 Jag känner dem jättetydligt och min sambo likaså! Tror de tog sänka och det var normalt, men jag kände mig inte alls hängig då, utan idag har jag halsont och huvudvärk.. Men sist jag var där med knölen i huvudet var läkaren riktigt engagerad och sa att jag skulle komma tillbaka om den var kvar efter två veckor… När jag väl kom tillbaka var det tydligen ingen fara helt plötsligt.

Ja, precis som halsfluss, fast jag får det hela tiden! Något är ju helt klart fel på mitt immunförsvar…??

Jo, man har lyfkörtlar i bakhuvudet också: http://www.health-fitness.com.au/images/lymph-nodes.jpg Occipital lymph nodes, som det heter på engelska.

Nej jag vet att det är många som har ojämna revben, men att det kommer helt plötsligt efter att jag har haft halsfluss (riktigt illa också, fick antibiotika och kunde inte äta och knappt svälja mitt eget saliv). Innan dess har mina revben varit helt symmetriska, som man kunde se. Det känns konstigt nu när man känner där och är konstant obehagligt och gör ont om man trycker på en viss punkt. Det är alltså INTE normalt. :(

På fredag ska jag ringa dem angående provsvar för blodtesterna de tog igår, men jag vill gärna kräva att de röntgar mina revben, om man kan kräva det. Vill inte gå och må dåligt och inte ens veta varför.

De tog massa olika tester, bland annat haptoglobin. Men det är förmodligen såna tester jag redan tog i Sverige förra året (bor i Danmark nu). Det kostar pengar att byta läkare, men ska fundera på saken…

Maria
1

De lymkörtlarna du menar är samma som jag menar fast jag kallar det nackenFlört

Har du vita prickar i halsen när du skriver att du har var? Menar du att du har halsfluss varje månad?

Har du ont i halsen idag så borde du ha haft förhöjda CRP/sänka värden redan igår kan jag tänka mig.

Hoppas du får igenom det här med röntgen. Hade ingen aning om att ddet kostar pengar att byta läkare i Danmark.

/Maria

[Tilde]
0

#3 Jaha okej, haha :)

Ja, det blir vita varprickar och lite svullet och rött i halsen, precis som vid halsfluss! Sist hade jag väldigt hög sänka, men tydligen ingenting igår, vilket är lite skumt. Jag vet inte heller om det en infektion eller inflammation jag har i halsen. Sänka mäter väl bara inflammation?

Själva läkarvården är ju gratis, men ska man byta läkare så kostar det. :/ Vi får se vad de säger, jag får väl tjata på dem. Lyssnar inte min läkare så ska jag nog spara ihop och byta.

mongu
0

# 3 Jag kallar också det nacken.

Det kan va virus du har som ger dig dessa halsinfektioner.  Men samtidigt så borde det visat sig på proverna igår om det är nån infektion. Tycker jag.

Kan du inte åka in akut när halsinfektionen är istället? Då är det ju lättare för läkaren att ställa diagnosen för visar det inget så finns ju inget att ta på.

Man kan få ont i t.ex. muskelfästen och fästena mellan brosk och revben och det gör riktigt ont.

Kan det va så att i och med att läkarvården är gratis så får man kostnaden när man ska byta till annan? För nånstans betalar du väl din läkarvård, antingen via nån försäkring eller skatt eller liknande.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Tilde]
0

#5 Grejen är ju det att det inte är "akut" eller något, det är en ganska svag halsinfektion. Fast jag brukar känna mig allmänt dålig och få ont i huvudet i samband med dem, men det blir inte lika illa som när jag fick "riktig" halsfluss. :/ Men blir det en av de värre halsflussen igen ska jag absolut dit igen, så hon tror mig!

Revbenen är liksom svullna och det ser normalt inte ut så, utan uppstod i princip över natten i början av året (tror jag det var). Innan dess var de helt jämna och fina. Det ser jättekonstigt ut nu faktiskt… och om det bara fast muskelfästet som gjorde ont borde väl läkaren kunna ta reda på det? :( Och borde det inte gå över efter ett tag? Detta har som sagt hållit i sig väldigt länge nu, men ingen vet vad det är.

Ja alltså det är ju inte dyrt att byta läkare, men jag har inget jobb för tillfället så det är ju ändå pengar. I Danmark betalar man ju 40% skatt, så det är nog därifrån alla pengar till läkarvård kommer ifrån skulle jag tro. Tungan ute

Halvdansken
0

Precis som i Sverige så betalar man mer skatt i Danmark ju mer man tjänar, så nån fast skatt på 40% är det tyvärr inte… Skrattande

Vad jag vet kostar det ca 200 kr att byta läkare, så det är ändå billigare än i Sverige. Om man nu bortser från skatt o sånt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Tilde]
0

#7 Mjo men alltså tjänar man över en viss gräns så betalar man en viss procent på det som är över den gränsen också, men grundskatten är ju på 40%. Tungan ute

Yup, men 200 kr är ändå mycket för mig när jag har massa andra utgifter. :( Så vi får se när jag kan lägga ut det på att byta. Svårt också när jag bor i en så liten stad och det bara finns ett fåtal läkare här.

Halvdansken
0

#8. Nej det är den inte, det finns inget som heter "grundskatt", heller ingen fast procentsats.  Skatten är beroende på kommunalskatt mm, precis som i Sverige, men det är en helt annan diskussion och har inte i denna tråden att göra.

Här är en snabb översikt på hur skatterna är uppbyggda i Danmark om du vill lära dig lite mer.

Ursäkta trådkapning, jag är klar med undervisningen nu. Kyss

[Tilde]
0

#9 Det gör det ju :S Säger min danska sambo också, haha. Men men…

[Tilde]
1

Nu läste jag lite om skatt och det man kallar "grundskatt" kanske är flera skatter som är ihoplagda, som alla betalar av på sin inkomst. Hög skatt är det i alla fall. Obestämd

Halvdansken
0

Jodå… jag vet. Har bott och arbetat  i Danmark sen 2001.

[Tilde]
0

#12 Hehe nåväl :) Jaså Glad Folk säger att det är många svenskar som arbetar i Danmark, men jag har inte stött på någon… eller jo, en halvdansk/svensk (sjuksköterskan som tog blodprov på mig).