Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 5305 ggr
Wand
0

Symptom till vad?

Ska dra igenom det hela lite kort och sedan hoppas jag på att någon ska kunna hjälpa mig på något vis. Jag förväntar mig inte en diagnos utan enbart en riktlinje till vad jag ska misstänka. 

I ungefär en vecka så har jag varit väldigt hängig, ovanligt trött och brännhet inombords. Vet inte om det varit feber eller ej då febertermometern har varit trasig, men jag misstänker det. Illamående har kommit och gått hela tiden och likaså huvudvärk. 

För 3 dagar sedan så började dock extrem yrsel tillkomma, och sedan dess har jag ungefär var 10:e-var 20:e sekund känt svimningskänslor. Det liksom slår till och så känns det lite som att hela kroppen bara stänger av i en hundradels sekund och det känns då som att jag ska kollapsa. Detta strålar liksom ut i fingerspetsarna också och så börjar handen darra emellanåt. 

(oj, precis i denna sekund så kom känslan tillbaka)

Det pågår i inte mindre än en halv sekund men det känns extremt då det väl flyger fram. 

Har misstänkt vätskebrist eller näringsbrist men då jag druckit extremt mycket vatten och ätit massor av frukt, grönsaker och näringsfull mat sedan symptomen först kom så tror jag inte längre det. 

Jag har extrema menstruationsproblem och mensen har pågått i över en vecka, jag är en av få kvinnor som är drabbad av kraftiga blödningar och järnbrist/blodbrist är vanligt förekommande. Jag blöder mer än en deciliter per menstruation och ibland mycket mer. 

Dessa symptom som jag har just nu är dock inget jag någonsin har känt i hela mitt liv, och menstruationssvårigheterna har jag haft sedan min allra första mens som jag fick då jag var 10 år gammal, dvs 8 år sedan. 

Vad kan det bero på? Kan det vara någon brist eller kan det vara något större, någon sjukdom, något virus eller något som akut skulle behöva kollas upp? 

Jag har försökt diskutera det med min mor men hon tror rakt av att jag ljuger och överdriver vilket jag inte gör, verkligen inte. 

Blir orolig!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Geru
0

Yrsel är aldrig bra, och jag tycker nog att ett läkarbesök skulle sitta bra:p Generellt sett är ihållande yrsel inte ett gott tecken, speciellt inte med feber och liknande med.

För att citera: "Om yrsel följs av nedsatt hörsel, kraftigt öronsus, försämrad syn, feber, svår huvudvärk, hjärtklappning, bröstsmärtor eller andningssvårigheter, bör du kontakta läkare. "

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Tassy]
1

Är du blek i ansiktet? blek i tandköttet i munnen?

Låter ju spontant om järnbrist, vilket kan ta ett tag innan man får symptom. Kroppen lagrar ju det, därför tar det tid, och samma sak när man ska få upp järnvärdet igen.

Ring vårdcentralen i morgon. Glad

Maria
0

Håller med övriga här om att du ska kontakta läkare så snart som möjligt.

Det kan vara i princip vad som helst.

Har du haft problem med dina öron? Man kan få virus på balansorganen som sitter i örat och då kan man få kraftig yrsel.

Järnbrist kan det också vara men när man är blodgivare så tappar man en halvliter varje gång men jag tror att det bara är en gång per kvartal som man får lämna blod.

Som en jämförelse med dina menstrationsblödningar menar jag.

Har du blivit biten av någon fästing? Jag tänkte på Borrelia. Det kan man kolla enkelt genom ett blodprov. Man kan ju ha missat att man blivit biten av en fästing själv också.

/Maria

Wand
0

Tack för snabba svar! Öronen har jag inga problem med (bortsett från min tinnitus) men min mor har en skadad balansnerv så det där är jag lite haj på faktiskt. 

Det kan nog vara järnbrist ändå då, men det måste vara extremt denna gång jämfört med förr i sådana fall. 

Jag var nyss iväg och köpte glass bara för att se om lite frisk luft och rörelser skulle kunna få igång skallen litegrann och allt blev betydligt värre. När jag kom hem så höll jag på att svimma och jag kunde nästan inte andas, och så helt ohappa så började jag gråta. Då kände mamma att det kanske kan vara något fel ändå. 

Hon kom fram till att det låter som ångest, själv så lider jag ju av bipolär och min moder likaså så vi båda har ju erfarenheter av ångest, men själv har jag aldrig haft någon så grov grad som hon så därför är det lite svårt att känna symptomen. 

Jag ska ringa rådgivningen imorgon och kolla och sedan får vi se helt enkelt.

mongu
0

Tycker du ska kolla ditt blodvärde för detta med andning och orkeslösheten kan va blodbrist.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Halvdansken
0

Vad menar du med "extremt mycket vatten". Att dricka mycket vatten kan påverka kroppen negativt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Karmatarerskanise
0

Du har inte nyligen slutat med någon antidepp medicin eller medicin mot din bipolära diagnos?

Wand
0

#6 Med extremt mycket vatten så menar jag fortfarande mindre än vad som är rekommenderat, men då jag i hela mitt liv har haft enorma problem med att dricka vatten så är normalt för mig att dricka 4-5 glas vatten i veckan, nu dricker jag över en liter om dagen för att jag är rädd för problemen. 

#7 Näe, men jag har slarvat en del med sertralinet då mina sista kartor börjar tryta. Kan man påverkas så kraftigt av det då? 

Jag har aldrig upptäckt annat än extrem huvudvärk av det men det kanske varierar!

Karmatarerskanise
0

#8 När jag slutade med sådan medicin eller slarvade fick jag som stötar genom huvudet (typ yrsel, ögonen hängde inte med), grät mycket, mycket ångest, darrningar, huvudvärk.