Kan du tänka dig att börja med parfymfritt?
någon på ditt jobb eller skola mår inte bra av just din doft, det kan vara parfymerade produkter som hårspray, lotion, skölj-tvättmedel eller annat. denna person nämner detta för dig, hur reagerar du då?
kan du tänka dig att ha andra produkter på din arbetsplats? själv har jag en lite jobbigare period just nu i samband med pollen och är extra känslig, så jag undviker några på jobbet just nu. har fått gå hem lite tidigare ett par gånger för att jag fått astma. då jag har katt hemma, så har jag också sagt till de jag jobbar med, att om någon känner av katthåren, så ska de säga till mig, då börjar jag med ombyte på jobbet.
jag föredrar att personen ifråga säger till mig personligen, jag vill absolut inte vara orsak till att någon mår dåligt. just nu kör jag enbart parfymfritt, övriga året kan jag använda annat shampo och duschtvål.
¨någon?
Jag hade gärnat kört med parfymfritt men måste ha i sköljmedel för vill att mina kläder ska luka gott:)
Men helt parfymfri kan jag inte vara nej, känns inte som jag luktar gott då, inte lika fräscht
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jag tycker det är självklart att inte använda starka parfymerade grejer. Vare sig tvättmedel, sköljmedel eller personliga saker.
Har jobbat inom vården många år och är van att inte ta på mig parfym utan använda produkter utan.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#2 inte ens om någon blir dålig av din doft?
jag gärna ha svar på frågorna: (kan inte ändra längre i ts)
om en person ber dig att inte använda en viss doftande produkt för att denne mår dåligt av den, respekterar du det och använder parfymfritt? hur reagerar du om en person påpekar detta?
#4 Inte ang sköljmedlet nej men annars kan jag ha parfymfritt om det går
Okej ;)
Jag är själv doftkänslig så jag använder inget någonstans som har parfym. Eller jo i diskmedel, men inte annars.
En sak som är lite lustigt inte direkt mot dig frida utan det finns andra som säger lika som dig att det inte doftar frächt/gott. Rent luktar inte det är kemikalierna som luktar.
Igår när jag var och handlade hamnade jag bakom en kille som hade (troligen rakvatten) i mängder, bara att stå ut och andas genom munnen tills jag kom ut igen.
hej
#7 när jag hamnar bakom/framför såna som luktar starkt i köer, då går jag ur och väntar en stund, och ställer mig i kö igen. eller byter kö helt enkelt.
#8 För min del är det så att min näsa stängs av eller vad jag ska kalla det så jag kan inte andas genom den utan måste andas genom munnen. Nu stod jag ju i kassan och var långt fram så var inte så lång tid kvar tills jag skulle vara ute, annars kan jag också gå ifrån om jag vet att jag kommer stå längre stund. Byta kö hade inte gjort någon skillnad där då kassorna ligger bredvid varandra.
hej
#9 okej, jag får astmabesvär, så vi reagerar olika.
Tack och lov har jag sluppit sådana besvär (hittills i alla fall). Mina går ju över bara jag kommer från själva källan, men hjälper ju inte mycket dom gånger man måste vara någonstans.
hej
jag går alltid (då det går förstås) iväg när det luktar starkt. är det i ett väntrum, då går jag ut i korridoren och ställer mig, är det i en busskur, då går jag ut därifrån, i en affär, då går jag omvägar osv.
#7 Alla tycker och känner olika:)
Sedan har jag inte hittat ett enda sköljmedel som är parfymfritt som gör kläderna mjuka. Jag har ju inte torktumlare så har ju mitt på torkställning. Testade något märke som skulle vara bra utan parfym men kläderna blev inte bra då:/
Men jag använder sällan parfym, bara ibland.
Är tveksam. Jag är besatt i att saker och jag ska dofta gott.
Men om det bara gäller jobbet så kanske jag hade kunnat låta bli att använda kläder som doftar och parfym just där.
Men schampot hade jag aldrig kunnat byta ut till en utan doft. Inte heller dusch cremen.
#13 Jag har inte märkt någon skillnad på parfymfritt och parfymerat och logiskt borde det ju inte vara någon då det enda som borde skilja är att man tillsatt ett luktämne.
#14 Det där med dofta gott är lite lurigt. Jag har en manlig bekant som brukar ha rakvatten ibland. Han tycker nog själv att det luktar gott och jag antar att andra också tycker så. För mig luktar det som myggmedel. Det är ju oftast så att det kan bli att lukta annorlunda när det kommer på kroppen. Det kan ju också bli annorlunda när dofter blandas när man har flera olika på sig, men att man själv inte märker det.
För min del så kan jag inte komma på att jag märkt dofter från tex schampo och duschtvål, vet inte om det beror på att det ganska snabbt tas upp av kroppen. Är nog bara om jag träffat en person direkt efter den duschat, men inte sen om det inte är kraftigt parfymerat.
hej
#15 Det är jag medveten om. Det är därför man alltid ska kolla dofterna innan man köper dom, så att dom inte luktar illa på.,
Sedan är ju smaken som baken. Det jag gillar gillar inte en annan. Nu har jag ju dofter som är ganska mjuka, och de brukar vara omtyckta :)
Brukar dessutom försöka ha samma typ av dofter i allt. Tvättmedel, mjukmedel, hårprodukter, kroppsprodukter och parfym.
#16 Ditt sista stycke, tänk om alla kunde tänka så. Många har en salig blandning vilket i slutänden oftast gör att det inte luktar gott mer än för den som har det.
Finns gott om saker jag tycker luktar gott tex nyslaget hö, men när dom slår åkern här utanför då får jag stänga igen allt för att kunna vara kvar hemma. Ibland krävs det rätt lite för att ställa till besvär, men oftast när jag reagerar är det när någon haft på sig mycket eller har flera olika sorter. Då har ju jag ändå tur eftersom mina problem försvinner direkt till skillnad mot de som får astma av det.
hej
är faktiskt lite förvånad över att man inte kan tänka sig att använda doftfritt på jobbet om någon mår dåligt av det. ska den personen omplaceras då? många arbetsplatser har doftfritt, och jag hoppas att det kommer på fler arbetsplatser där det behövs.
hos oss är det parfymfritt som gäller, men det kan hända att någon har det, och då får denne en påminnelse om vad som gäller.
ni som inte kan tänka er doftfritt, hur tycker ni att den som mår dåligt av det ska bete sig på jobbet, har ni några andra lösningar?
sen är det ju inte så att det gäller vad som luktar gott och inte, utan att någon mår dåligt av det och inte kan jobba pga detta.
Jag skulle absolut kunna tänka mig att låta bli parfymer, hårprodukter, vissa sköljmedel och allt annat med doft som någon reagerar negativt på för jag vet själv hur det är. Och jag skulle uppskatta om personen talade om för mig direkt att mitt balsam eller mitt sköljmedel har en doft dom mår dåligt av, iaf om man är på en arbetsplats eller i ett klassrum där man helt enkelt inte kan gå ifrån.
Om någon som röker mycket går förbi så känner man verkligen stanken sitta i kläderna, håret och ja överallt och om personen röker vid tillfället riskerar jag astmaattack om jag hamnar för nära och vinden ligger dumt till så jag känner röklukten även efter personen är förbi. Skarpa parfymer eller personer med mycket parfym på sig måste jag undvika då jag nån gång fått astma av det men oftast får en pulserande huvudvärk och blir lätt illamående.
Vanligt hårspray kan jag inte använda själv längre ens utan jag använder saltvattenspray om jag vill få stadga i en frisyr och det är så gott som doftfritt. Jan använder sällan parfym(om jag använder det så ytters lite och väldigt mjuka dofter) då jag föredrar människor naturliga doft som finns t ex i håret om man inte tvättat det på 2 - 3 dagar(tvättar håret så sällan som möjligt eftersom schampo sliter på håret), så länge dom inte har sån där tonårs-svettlukt dvs, då kan en parfymfri eller bara väldigt svagt doftande deodorant eller antiperspirant behövas vilket jag klarar av.
Alla måste ju ha rätten att må bra och kunna andas på sin arbetsplats eller i sitt klassrum, så jag skulle aldrig utsätta någon för en doft dom mår dåligt av, likaså hoppas jag att andra skulle respektera min överkänslighet för dofter.
/T
många som läst tråden, inga fler som vill dela med sig av sina tankar? 

Det var många år sen jag valde bort parfymfritt, jag väljer helst en egen doft och inte nån kemikaliestinkande variant.
Sköljmedel har jag heller inte använt på 20 år, vad ska man med det till? Bara mer kemikalier ut i avloppen.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Som före detta rökare så dras jag till människor som röker ute. Jag tycker det doftar ljuvligt och jag ställer min nära och bara njuter
/Maria
PÅ mitt förra jobb (kassörks ai matbutik) fick jag utstå en hel del dofter. Det var kunderna som hade för mycket parfym, rakvatten eller en som stank rikigt nerpissad och otvättad. Hade liksom inget val att komma undan.
Men för det mesta så var de flesta ganska luktfria. Jag får endast ont i huvudet av starka dofter och cigarettrök och inga problem med astman.
Där jag jobbar nu är det rätt så "luktfritt" och det är skönt att veta att man inte behövs utsättas för dessa starka dofter.
Om min kollega bad mig sluta med parfymerade produkter för att hon fick astmabesvär hade jag såklart slutat direkt,! Förutsatt att det är en kollega som hade gjort samma sak för mig, såklart. Vi delar ju arbetsplats och det måste ju gå att vistas där för båda utan att någon lider. Om jag tycker att det är så viktigt att lukta gott får jag väl tvätta arbetskläderna för sig och inte ha i sköljmedel i den maskinen, och använda parfym precis när jag kommer hem från jobbet igen.
Jag har själv känt på bussen eller på tåget ibland flera gånger hur vissa människor stinker av parfym och schampo och kläder-skall-lukta-gott-medel.. Man lider ju sig genom hela resan. :/ Och då är jag väldigt okänslig för lukter rent generellt. Hade jag varit känslig för dofter hade det ju varit så mycket värre..! Nej, jag tycker att man skall visa hänsyn till sina medmänniskor och inte ha på sig för mycket parfym eller annat som doftar, och kanske till och med inte alls på bussar/tåg/arbetsplatser. Det är trots allt viktigare att ens medmänniskor kan andas än att jag luktar gott. 
Jag menar inget illa mot någon i tråden, det är bara såhär jag känner och såhär jag hade gjort. ^^
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
#24 skulle du frågan henne om hon gjort samma för dig innan du gör det för henne? 
självklart får du ha din åsikt, det ska du inte "be om ursäkt" för.
#25 Nejnej, självklart inte. 
Jag menar bara att jag har haft en del människor jag jobbat med som inte respekterat mig som person alls. Skämtat på min bekostnad, talat illa om mig, sett ner på mig, gett mig problem och sedan lämnat mig i sticket och så vidare. Det finns ju alltid någon sådan, mer eller mindre, vart man än vänder sig. Den här personen har ju egentligen lika mycket rätt att vistas utan att lida på arbetsplatsen som vilken annan kollega som helst, men frågan är om jag faktiskt hade ändrat om alla mina vanor för den personens skull.. Jag tror inte det. Det är det jag menar. ^^
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.
Okej, då förstår jag vad du menar ;)
Jag skulle inte ha några problem att använda parfymfritt. Är känslig själv och hade en period då jag inte ens klarade av svagt parfymerad tvål till att tvätta händerna så jag vet hur jobbigt det är. Klarar av en del parfymerade saker nu men skulle aldrig få för mig att använda parfym och särskilt inte på jobbet.
Jag får fortfarande ont i huvudet och det blir tungt att andas av vissa parfymer och får helt enkelt hålla andan när jag ska gå förbi rengöringsmedlen eller parfymhyllan i butiken. Vill inte bli utsatt för dom problemen själv och vill inte utsätta någon annan för det heller.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Om någon i t ex. min klass skulle be mig sluta använda parfymerade produkter skulle jag göra det, men hittils har det inte hänt så jag använder i stort sätt bara parfymerade produkter.
Jobbar ju på sjukhus så har arbetskläder
men angående parfym har vi lappar uppe på avdelningen där det står att det undanbedes på grund av allergi. Jag köpte essens när jag var i egypten där de hävdade att denna inte är allergiframkallande som jag använder och har inte fått klagomål. Nu vet jag att den berörda personen hade sagt till mig om hon inte tålde så antar att den går bra. Annars hade jag självklart skippat det under arbetstid
så även om det var familj/vänner.
Har faktiskt sagt till vårdpersonal en gång efter en op at jag inte ville bli dålig av deras doft, så hon kom inte in något mer ;) Det var flera år sen så reglerna har nog ändrats sen dess. Men hur kan någon säga att en essens är allergi fri? Detta med dofter är ju så olika och varför ha doft alls om man jobbar inom vården?
Jag jobbar inte med patienter utan på lab. Det som sas om essensen som jag inte alls vet om det är sant eller bara säljsnack var att detta var ren olja pressad av som i mitt fall jasmin utan alkohol och sånna tillsatser som finns i vanlig parfym. Det dom menade var att det ofta är tillsatserna man reagerar på. Men har som sagt inte mött någon riktigt överkänslig ännu så vet inte om det är sant eller ej :)

Jag har inga problem med att välja parfymfritt, använder det själv för att jag är lite doftkänslig. Man behöver inte bada i kemikalier för att lukta gott. Varje människa har sin egen doft :)
När man slutar att använda så mycket parfym, så känner man verkligen hur starkt andra luktar. Känner på flera meters avståd om kläderna är tvättade med sköljmedel eller inte. :)
Jag använder just nu i stort sett parfymfritt då jag har något dumt med hårbotten, men annars har jag deo med lukt, och skonsamma tvätt och sköljmedel då sambon är överkänslig mot sånt.
Våra kläder luktar alltså inte mycket. Det är möjligtvis deon, men jag måste verkligen ha deo. Har herrdeo då de kvinnliga luktar bajs på mig. typ.
Till TS fråga. Nej. Jag skulle inte låta bli parfymerat helt på jobb, skola eller dylikt. Jag skulle kunna låta bli parfymer och sånt. Inga problem. Men deo och sköljmedel finns det inte en chans att jag drar ner på. Sen å andra sidan är det som sagt bara herrdeon som "känns" tror jag.
Jag skulle sluta använda parfym på jobbet/i skolan eftersom det är ganska lätt att sluta med. Jag kan ju sätta på parfym sen då jag sku ut någonstans istället.
Däremot vet jag inte om jag skulle sluta använda min ansiktskräm - aloe vera propolis. Det är den enda som har faktiskt fungerat för mig och därför ger jag inte gärna upp den.
Sen skulle det vara konstigt om någon bad mig att sluta använda ett visst schampo. Inte doftar det väl så pass mycket efter att man har sköljt ur det? Jag använde en gång parfymfri schampo och balsam men min sambo tyckte att det var äckligt så jag återgick till vanlig schampo och balsam.
Deon skulle jag inte sluta använda. Alla deoderander, även de parfymfria, har ju någon viss doft.
Parfymfri sköljmedel används redan här hemma eftersom min sambo är känslig för sådant som är parfymerat.
Annars brukar jag vara väldigt noga med dofter och dylikt då människor kommer på besök. Jag brukar annars ha doftljus och rökelser på gång hemma men om jag får besök av någon som jag vet är lite känslig så plockar jag bort allt sådant. Då använder jag heller inga parfymer förstås.
Jag använder inte parfym på mej, men om jag får i present så klart att jag tar lite vid speciella tillfällen.
Jag var på Apotekets kvällsträff en gång där vi uppmanades vara parfymfria i inbjudan, blev sittande brevid en kvinna som doftade lång väg jag stälde mej upp och frågade om det fanns plats någonstans där det inte luktade parfym, men hon var så oförstående så jag tror att de inte känner själva när de får förmycket på sej. Så nu säger jag direkt till dem att de har fått för mycket och de har alltid tagit det bra och till och med gårr och tvättat av det, man fär ju säga till vänligt så fixar det sej.
Självklart slutar jag med de produkter som kan påverka någons dag negativt! Nu har jag inte direkt några sådana heller, så det kanske är lätt för mig att säga… Jag har väldigt känslig hud, och använder främst parfymfria produkter. Till och med mitt balsam är parfymfritt :) Undviker också att tvätta kläder så mycket som möjligt, och nytvättade kläder får alltid hänga av sig lukten innan jag använder dem. Jag har inget emot min kroppslukt så länge jag inte luktar illa, så att säga. Jag känner inte att jag behöver parfymerade produkter så länge jag håller mig ren. Kläderna håller sig också renare av att luftas och med "svettpåsar" under armarna på klänningar och tröjor.
/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se
Skulle absolut kunna bli parfymfri om nu bara mitt schampoo inte har doft i sig, har inte kollat och det är det enda som funkar för in psoriasis kliande hårbotten…
Kläderna är redan doftfria då sambon inte klarar av att de doftar "tjejgrejer" i hans mening.
Och duschcremen skulle jag bara behöva byta ut, ingen big deal.