Cymbalta mot smärta
Hej… 
Jag har lite frågor och funderingar ang ett läkemedel som heter Cymbalta och skulle vilja höra andras erfarenheter ang detta läkemedel.
Jag har fått det utskrivet för jag har VÄLDIGA smärtor i min rygg. Jag har 4st diskbråck (vilka inte går att operera) 1 förskjuten kota i samma område alltså nere i korsryggen. Mellan skulderbladen har jag oxå 3-4 kotor som är helt utslita och som smärtar nått jävulusiskt.
Som det är nu så går jag på starka doser av Oxycontin (morfin) just nu äter jag 50mgx2/dag och det skall nu trappas ner och tas bort helt pga att jag har enligt min smärtläkare gått på det för länge så min kropp tar inte upp ämnena så bra som den borde längre.
Jag äter oxå ca 300mg Tramadol om dagen (morgon, middag och kväll) För utom dessa grundmedicinerna så äter jag oxå Alvedon, Ibumetin och Brufen för att höja effekten på grundmedicinerna. Att jag oxå äter Omeprazol förstår ni säkert själva…
Iaf… Nu har jag då fått Cymbalta som jag ska äta 30mg av /dag och det skall då vara det jag byter ut mot Oxycontinet (morfinet) mot. Jag skall oxå OM DET GÅR byta bort Tramadol mot Voltaren/Diclofenac men eftersom jag har ätit dom mot min smärta i så många år nu så focuserade han inte så mycket på det utan det viktiga är alltså att komma bort från morfinet.
Så vad har ni för erfarenheter av Cymbalta är det gäller mot smärta. Jag har läst MASSOR ang Cymbalta mot depression men det finns inte så mycket att läsa mot smärta.
Jag undrar bl.a hur fungerar det t.ex i just det fallet på mig att ta sån här medicin, jag som INTE är deprimerad eller nått ?
Hur "blir man" om ni förstår hur jag menar… blir man trött, dåsig, pigg, snurrig eller nått annat på Cymbalta ?
Hur lång tid efter jag börjat äta dom MÄRKER/KÄNNER man att man har börja äta dom ?
Hur mycket smärta har ni som fått det mot smärta blivit av med på ett ungefär ?
Skriv gärna massa om era erfarenheter mm så blir jag tacksam…
Många mediciner kan hjälpa vid olika besvär. Lyrica är ett exempel på en medicin som används för ångest, epilepsi och även för neuropatisk smärta.
Själv äter jag Saroten som egentligen är en "antidepp" medicin fast jag har den utskrivet för huvudvärk.
Jag tycker absolut att du ska prova.
Hur du kommer att känna dig går knappast att svara på då alla människor upplever olika mediciner på väldigt olika sätt.
/Maria
Jo jag har provat många olika mediciner nu både andra såna här antidepp ämnen och dom starkaste smärstillande ämnena.
Jag menar mer om nån kan säga sina erfarenheter av hur Cymbalta beteer sig dom första dagarna/veckorna och sen hur det fungerar både fysiskt och psykiskt för just ER så jag vet lite…