Sömnproblem
Hej!
Det är så att min pappa har väldigt svårt med sömnen. Han har inga större problem att sova så länge han går och lägger sig mellan 23 och 00, men grejen är att han alltid vaknar vid 4 på natten och ska ut på toa, men när han sen ska sova igen, går det helt enkelt inte. Så han liggar vaken i sängen i flera timmar och får inte sömnen har behöver. Alltså är han totalt slut nästa dag.
Han har alltid svårt att andas, alltså täppt i näsan och snarkar mycket, även på dagen är han konstant täppt och måste snyta sig och hosta. Han har tagit en massa allergi test som inte har visat något. Så angående det vet vi ingenting alls, bara att han har haft det så i många år. Han tänker även (som många andra) på en massa saker och han har svårt att slappna av när han ska sova.
En helt annan sak som kanske kan spela in är att han jobbar varje dag framför datorn och har inte mycket tid med motion och sådant, det är ofta ganska stressigt för honom. Sen när han ligger i sängen och ska sova surfar eller läser han på sin tablet. Det blir även mycket tv-tittande innan läggdags.
Jag hoppades på att någon här kanske skulle kunna hjälpa med tips på hur han ska göra för att sova.
Mycket tacksam för svar!
Jag har också samma problem. Men inget digitalmojs innan sovdags åtminstonde 1 timme innan, gärna lång promenad ute. Läs en bok. Det fungerar för mig! :-) Hoppas tipsen hjälper.

Just det. Slappa i soffan framför TVn en stund innan sänggåendet kan vara okey. Man måste unna sig vila. Men det ska vara strängt förbjudet med dator i sängen!
Idén om att han behöver motion, är nog riktig också. En kvälls-promenad kan hjälpa mycket, komma ner i varv, få frisk luft och lite rotation på blodomloppet. Då sover man bättre.
Att behöva gå upp och kissa kl 4 är vanligt. Bäst är att inte tända lyset. Då väcks man inte helt och får lättare att somna om. Annars kan man ju blunda ändå och vara medveten om att man faktiskt vilar.
Han borde som andra skrivit slopa dator/surfplatta så mycket det går på fritiden eftersom hn jobbar med datorer också.
Kanske börja träna några kvällar i veckan med något han tyckter är roligt.
Någon promenad innan sänggåendet kan också vara bra. Att inte äta strax innan man ska lägga sig men givetvis inte lägga sig hungrig.
Ett svalt sovrum är ofta bra för då brukar man sova bättre.
Min man vaknar också ofta väldigt tidigt och han brukade förr alltid gå upp och sätt sig vid TV:n men numera ligger han kvar tills klockan ringer för han resonerar som så att kroppen vilar under tiden även om han inte just sover.
Han får nog bryta en och annan vana (ovana) och försöka med olika saker men skulle inget fungera så kan han ju alltid söka vård. Det finns sömnlab där man gör utredningar.
/Maria
Det lät som om du just beskrev min sambo. Han har exakt samma problem, tyvärr. Även det där med att vara snuvig.
Vi har ännu inte lyckats hitta en lösning förutom sömnpiller som han tog en tid. Det fungerade utmärkt, men det rekommenderades att man bara använde dem i en kort period. Så nu är han tillbaka till sömnlösa nätter. Det har resulterat i att han är upp till 6 på morgonen….

#4 Kroppen tar ut sin rätt. Sover man inte på nätterna, så blir det någon annan tid på dygnet. Är han uppe till 6 på morgonen? Han sover väl inte på jobbet? Man ska åtminstone lägga sig, släcka lyset och blunda, om man förväntar sig att man ska somna på natten.
Många inbillar sig att de inte sover, men det gör de faktiskt då och då. Vissa nätter kanske ytterst lite, andra nätter lite mer. Annars skulle de inte fungera över huvud taget.
#5 Han studerar så det är inte så farligt att han vänder på dygnet så som han gör, men det är ju inte bra för hans hälsa. Då han går och sova där 6 tiden sover han i ett par timmar innan han ska upp till skolan. Det är med andra ord väldigt sent på morgonen som han först blir trött.
Nåja, om man försöker somna brukar det bara bli värre. Det värsta är då man försöker tvinga sig själv till att sova. Han har tidigare försökt stanna kvar i sängen i några timmar och försökt somna, men efter 3-4 timmar ger han upp och gör något annat istället.

#6 Alla har inte samma sömnbehov, så din sambo kanske bara behöver några få timmar sömn. Å andra sidan är det kanske inte så ansträngade med de studier han håller på med nu.
Det där om att "tvinga sig att sova" är dömt att misslyckas. Man ska lägga sig i en bekväm ställning, släcka lyset, blunda och försöka slappna av. Då vilar man ganska bra och kan ofta slumra till någon timme eller flera.
Sedan får man nästan skylla sig själv, om man inte håller en regelbunden dygnsrytm och lägger sig vid ungefär samma tid varje kväll (naturligtvis undantaget de som inte kan p g a skiftarbete e dyl). Hoppa på "sömntåget" när det går. Sedan är det för sent.