Hes
Tjohoo :)
Jag ska vara med på en musiktävling till helgen som jag sett fram emot jättelänge. Men tror ni inte att jag drabbades av en förkylning i helgen? .. Det är så typiskt! Den har satt sig på stämbanden dessutom .. :/ och när jag är hes är jag hes en vecka eller två.
Jag har druckit te och ätit halstabletter så det bara skriker om det. Men det hjälper inte så jättemycket, tyvärr.
**Finns det någon mirakelkur mot heshet?!
**Jag är jättetacksam för svar :)
/Mimmi
Det enda som jag tycker funkarn är att köpa några starka halstabletter och smälta dem i varmt vatten som man sedan dricker upp :)
Hoppas att det går bra på tävlingen!
/Amanda
Någon mirakelkur finns inte men testa:
- Prata så lite som möjligt
- Viska inte!
- Drick varm dryck, gärna nåt "tjockt" typ soppa
- Starka halstabletter
- Känd huskur: "Värm en kopp mjölk och rör i en klick smör och en sked honung. Drick innan du går och lägger dig."
Krya på dig! 

Tack för tipsen :)
Har ungefär samma problem som trådskrivaren och googlade för att få tips på snabb kur.
Mitt problem är att jag började känna av halsen igår. Vaknade rätt nyligen med torr och ond hals. Har hällt i mig en kopp varmt te samt vatten. Nu är jag superhes och kan knappt svälja utan att det gör ont. Redan imorgon samt lördag har jag bokat in roligheter. FÅR bara inte vara hes då. Hjälp!
Det enda som finns att göra är tydligen att vila rösten och dricka varmt.
Då jag egentligen inte "behöver" prata på jobbet mer än för att vara social skulle jag kunna gå dit ändå. Det åter som supertrist jobb nu men tekniskt sett sitter du med en dator i stort sett hela dagen och behöver inte vara social, även om det såklart både underlättar klimatet på jobbet och blir roligare.
Dock innebär det att jag då måste dra mig ut i kylan och blåsten. Är det smartare att vara hemma en dag i värmen och ta in denna dag senare eller är det rentav bättre att få andas lite frisk luft till och från jobbet medan man leker tyst mus?

Vår världsstjärna Alice Babs fick en fråga om det här en gång. Hon ville inte göra reklam för ett visst märke, men svarade att det bästa var en vanlig halstablett som jag tolkade som att hon menade Tulo eller den andra vita, runda. Det är väl Läkerol som också har en sådan vit.
Dessutom skulle man dricka vatten.
Jag har druckit flera koppar te och en del vatten redan. Och haft tv:n som sällskap större delen av dagen. Funderar nu på att lyckas ta mig till affären och köpa några halstabletter bland annat. Får väl bylta på mig runt halsen.
Fick förresten tillbaka rösten en kort stund i eftermiddag. Var en som behövde ha instruktioner via telefonen och då gick det åtminstone att prata lite. Hur den är nu föredrar jag att inte testa om det verkligen inte behövs men just nu känns det som att det finns lite hopp för morgondagen.
Har äntligen fått tillbaka rösten och slipper den onda halsen. Det enda som är kvar är en täppt näsa typ.
I fredags morse gick jag förbi ett apotek för att se om det fanns något som kunde tänkas fungera, särskilt med tanke på att jag knappt kunnat sova under natten. Hittade zyx som hon sa skulle funka bra mot ömmande hals och ont när man sväljer. Dagen efter var det halsonda i stort sett helt borta o de få gånger jag började känna av det igen togs en till tablett. Tyvärr väntade rösten till imorse med att komma tillbaka helt så jag är lite rädd för att eventuellt ha låtit som att någon höll på att strypa mig när jag talade med en vän efter hans konsert i fredags.
Känns som att zyx hjälpte åtminstone mig mer än vanliga halstabletter brukar göra. Från att ha tvingats knapra halstabletter cirka 3-4 dagar förut räckte det nu med 1,5 dag. Dock får man tydligen ta max 3 zyx/dag så de stunder det inte passade att ta en sådan blev det en fishermans istället.