Rysningar/gåshud fläckvis på ena låret!?
Hej! Min kropp håller på med en lite märklig grej, tänkte se om någon här kan hjälpa mig klura ut vad det kan röra sig om innan jag springer till doktorn ;) På höger fots ovansida är min känsel nästintill bortdomnad och huden känns torrare precis där foten är som högst på ovansidan. Detta börjar även komma på vänster fot. På vänster ben har jag med jämna och ojämna mellanrum rysningar från fot till lår. Detta har jag haft några år, men partiet där rysningarna kommer har spridit sig uppåt på senaste tiden. Rysningarna får sin kulmen i form av gåshud i ett sammanhängande, men oregelbundet mönster, från vad upp till höft, på sidan av benet. Detta syns tydligt, och varar i ca tre sekunder, sedan lägger sig gåshuden och det dröjer ett tag till nästa gång. Jag känner pirr/kyla/brus(!?) innan, och sedan känns det som en vanlig gåshuds känsla. Detta var det. Jag kan inte riktigt fatta vad detta beror på och ser ingen trigger till det heller… Men det verkar ju vara nerverna som knasar?! Vad tror någon annan om detta? Någon som känner igen sig? Övrig info: Är 32 år, har ett barn, inga allergier eller sjukdomar, bortsett från regelbunden migrän, normalviktig, nikotinist men inte hysteriskt mycket (1 snusdosa/vecka, sommarröker), dricker inte ofta, tränar regelbundet, oftast pigg och glad, men får svackor i humöret emellanåt, äter inga mediciner förutom sumatriptan mot migrän vid behov… Jo, får ibland yrsel. Tips, förslag, tankar?
Väldigt svårt att svara på och att gissa men jag tcker du ska söka vård. Med tanke på nedsatt känsel ovanpå fötterna och yrsel så låter det som en neurologisk fråga.
/Maria
Hej hej! Jag har precis dom känslorna i benen som du beskriver men har bara känt dom några dagar, var du hos läkaren? Med vänlig hälsning, Madde
Jag tänker på känselbortfallen på fötternas ovansida. Det är inte så att du har för trånga skor som skadar nerverna i fote? Att du är torr på stället kan också tyda på friktion och att det är för tajt.
/Maria
Jag blir iallafall lite orolig:/ har haft mycket problem med stress och ångest på sista tiden. Har haft många konstiga känslor. Kanske kan ha nåt med det att göra?! Hjärnan som spökar helt enkelt.
Jag har också migrän. Domningar kan vara en förkänner.
Mina förkänningar varvar mellen flimmer och domningar.
Domningarna sket då punktvis och känseln blir sämre.
Det kanske kan vara det?
Domning hör till migrän, lägg märke till om du får det i samband med det. :D
Hoppas det kan vara till hjälp!
Livet är en ständigt berg-o-dalbana. Det är bara att hänga med i svängarna. Stå ut med dalarna och lev livet!
http://www.tjugoattondeapril.blogg.se
Hej!!
Googlade och hittade den här tråden.. Jag har samma grej med rysningen som bildar gåshud fläckvis och sen försvinner.. Men bara på översidan av mitt ena lår. Inget annat. Och inga domningar i kroppen. Enbart "gåshuden" Nån som vet eller har har du fått svar?
- Redigerat 2021-09-23 11:48 av PetraDa
#6 Tråden är från 2012😉
/Maria
#7: jo jag vet men måste väl ändå få chansa för att få kontakt med henne? Stressad av mina symtom såklart..
#8 Självklart jag påpekade bara detta ifall du missat.
/Maria
#6: hej Petra! Jag har precis drabbats av samma sak. Hur är det för dig nu, har det gått över eller har du fått någon förklaring vad det beror på?
Hoppas du ser mitt meddelande :)
Med vänlig hälsning,
Linnéa
#10: Hej, jag har samma konstiga känsla, som pirrigt gåshud utmed ena höften! Aldrig känt det förut
/Tessan
Samma här! Haft gåshud på höger övre lår, kommer och går från ingenstans och slutar inom någon sekund. Inne på dag 3 nu. Fick någon svar av läkare på vad detta kan röra sig om?
Men vilken irriterande tråd! Man blir ju nyfiken på vad det kan vara och ingen har kommit tillbaka och berättat hur det gått - på 12 år!
- Redigerat 2024-07-20 06:26 av hemul