Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettmåste-skriva-av-mig
Läst 1674 ggr
[sakring]
3

Vanvård av alzheimers

Just nu så är jag så upprörd så jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Men jag kan börja med att tala om att det är min mans far det gäller och att han har alzheimers och är inte något bra skick.

Fram till för två år sedan så kände han dock igen min man när han var och hälsade på. På hösten i oktober eller november så var min man med sin far till tandläkaren för undersökning och så fick han en tid för behandling som hans bror följde md honom på. Min man bor en bra bit ifrån sin far.

Fadern finns på ett sjukhem för just dementa så man tycker att de borde veta bättre än att låta en patient som inte är vid sina sinnes fulla bruk sköta sin tandvård själv.

Nu visar det sig att de har gjort just detta vilket lett till att de fått dra ut samtliga tänder på honom. Han hade 26 stycken kvar. Det var vad som fanns att göra.

Han finns på ett kommunalt boende, det finns inget vinstsyfte men jag undra ändå vilken kompetens som personalen har. Då jag själv arbetat på långvård så vet jag om att man måste hjälpa de som är behov hjälp med något. Oavestt om det är med maten eller nedre toalett eller om det gäller munvård. Det är för mig fullkomligt obegripligt att det fått gå så långt.

Maria
0

Jag kan hålla med om att det är illa.

Jag har jobbat på geriatriska vårdavdelningar men det är länge sedan och även då var tandhygienen eftersatt.

Ibland kan dock problemet bestå av att det är väldigt svårt att komma till att rengöra munnen på en dement människa som vägrar. Nu har jag ingen aning om hur det är i fallet med din svärfar men jag minns några patienter som totalvägrade att öppna munnen och klarade heller inte själva av att borsta tänderna. Svår situationObestämd

Hoppas innerligt att han inte har haft för ont.

/Maria

[sakring]
0

Betvivlar starkt att han vägrat att öppna munnen då han är mer eller mindre neddrogad.

Maria
0

#2 Då är det illa.

Är han neddrogad av någon anledning? Eller är det också en annan sida av den dåliga vård han får?

En anmälan kanske är på sin plats?

/Maria

[sakring]
0

Det är en annan sida av den dåliga vården då han tiidgare varit stark fysikst. Jag tror att det kommer en anmälan både vad det gäller medicin och tandvård.

Maria
0

#5 Det var en väldigt bra artikel.

Fy attan att det ska ha varit så här och gått så  långt.Rynkar på näsan

/Maria

[SporeDiatrymisss]
0

GAWD att vissa kan vara så dumma… Är det sjuka människor så ska man ta hand om dem BRA!!!