klimakteriet
måste helt enkelt berätta, jag bestämde mig för att göra ett sockeruppehåll en månad för att se skillnaden och efter en vecka försvann godissuget,men ochså vallningarna som man får i klimakteriet, det helt borta,vallningarna höll på i ett år och det var ganska jobbigt ena stunden fryste jag nästa blev jag jättevarm fast det kunde va minusgrader ute,igår gick jag i ett centrum,med tjock jacka utan att börja svettas…jag känner mig som vanligt och det är helt underbart,,,jag är säker på att detta beror på att jag inte äter socker längre,att det va så enkelt att bli av med vallningarna,det hade jag ju aldrig trott
Vad härligt det låter. Hoppas du får ha det bra nu, nu när du inte äter socker. 
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Skönt att du verkar må bra.
Själv äter jag numera mer socker än vad jag gjort i hela mitt liv och jag är också mitt i klimakteriet. Visserligen tycker jag att vallningarna inte är så besvärliga. Är jag för varm så går jag ut en stund och på natten slänger jag av mig täcket. Det räcker för mig.
/Maria

bumbleboo,anledningen till att jag slutade med socker var att jag som du. aldrig har ätit så mycket godis som det här sista året,och jag har ochså haft fönstret öppet på natten fast det varit minusgrader,,,men det är mycket skönare nu när jag slipper hela skiten, jag är verkligen en godisgris,,men nu får det vara nog
Kan ju vara att när kroppen slutar bränna socker börjar bränna lite mer fett och östrogen lagras ju i fettcellerna så kanske det blir ett litet tillskott av östrogen i blodet som påverkar, men det är bara en gissning.

för ett år sen när vallningarna hade börjat så gjorde jag en månadsuppehåll på socker och vallningarna försvann då ochså ,men då trodde jag att klimakteriet inte hade kommit igång ordentligt,,för övrigt mår jag så otroligt bra,och har fått en ny lyster i ansiktet
Jätteskönt om det hjälper.
I mitt fall så har nog sockersuget helt andra orsaker och jag lyssnar på kroppen, haha
/Maria

#bumbleboo,jo du har nog rätt att man ska lyssna på sin kropp,men i detta fall så kan jag inte göra det för det är så skönt att slippa vallningarna,men suget efter sockret var enormt i början,,,jag har alltid varit väldigt hälsosam av mig och plötsligt det här sista året så kunde jag inte längre behärska mitt godisätande och jag blev arg på mig skälv,och då bestämde jag mig för att göra ett sockeruppehåll..

nu är jag ingen klimakterietant längre hurra
#8 Hur vet du det? Har det gått över så plötsligt?
/Maria

ja sista veckan har jag gått omkring i ett lyckorus,för jag har inga känningar längre ,men kommer det tillbaks så ska jag meddela er det..kram
Vad skönt.
Jag trodde inte att det kunde upphöra så plötsligt.
/Maria

jag är ochså förvånad ,för jag har hört att det ska hålla på upp till 5 år….

Mitt kommer och går. Nån månad med vallning, 2 utan. Mens. 2 månader vallning, 1 utan…. Har hållt på så i 1,5 år nu.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#12 Hur klimakteriet är, är olika från person till person.
En del har inga problem de första åren, enda dom märker på att mensen är oregelbunden eller upphört, men vallningar och/eller andra problem kan komm senare. Andra får problem under några år för att sen upphöra. Andra sen har problem resten av livet.
För min del så började det bara med att jag var lite extra varm då och då. Sen ökade det successivt. Första åren så klarade jag mig med alternativa medel. Idag (sen ca 2 år tillbaka) går jag på läkemedel som är utskrivet från läkare för att hålla mina vallningar i schack och så att jag får sova.
Så det finns inget normal när det gäller klimakteriet utan man får ta det som det kommer.
Jo kanske också säga att jag varit i klimakteriet runt 10 år. Och jag har fortfarande problem. Så jag kan inte sluta med östrogenet än fast jag helst vill vara utan det.
hej

walter det låter jobbigt…stackars oss tjejer,det är bra att vi kan prata om det här…