Tandproblem
Jag är 22 år gammal.
Jag har ända sedan jag varit liten haft mycket hål i tänderna för jag äter mycket godis, dricker mycket läsk osv.
Jag har inte varit till tandläkaren sedan jag var 19.
Har ont i mina tänder då och då. Misstänker att nästan hela min emalj är borta och att jag har minst 4 hål..
Vad ska jag göra…
Gå till tandläkaren har jag inte råd med :'(
/Emma
Den kassa sanningen är nog att du helt enkelt behöver gå till tandläkaren för att få koll på hur illa det är egentligen.
Men äta på regelbundna tider, hålla sig till godis 1 gång i veckan, undvika läsk och juice alltför ofta samt använda tandborste 2 gånger dagligen med tandkräm som inte är såkallad "whitening" utan någon mild sort, är inte fel. Tandtråd är också en bra klassiker.
Med vänliga hälsningar
Chess
mmkay.
Mjo, jag måste nog gå dit.
Vilket skäll man kommer att få :'(
/Emma

Du måste gå till tandläkaren. Det är onödigt att förstöra tänderna mer än vad det redan är.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Förstår att du är väldigt orolig när du till och med misstänker att emaljen är borta. Det är den troligen inte alls, men du kanske har ilningar i tänderna och det är en annan sak.
Gå till tandläkaren för en undersökning, så du får veta läget. Har du några hål, så ska de lagas. Troligen får du en ordentlig rengöring med rensning av tandsten också.
Tycker du att det blir dyrt, så kan du be om en avbetalningsplan. Du kommer att känna dig mycket lättad att ha gjort det här.
Lycka till!
När emaljen är borta så blir tänderna gulaktiga och lite mjöliga och jag tror knappast att det är så när du är så ung.
Men visst måste du prioritera tandläkaren.
Folktandvården brukar ha avbetalningsplan. Du kan ju ringa och fråga.
/Maria
#4 & 5 Det finns till och med dem i tonåren som slitit bort mer eller mindre hela emaljen så omöjligt är det inte. Däremot inte särskilt vanligt, tack och lov.
Med vänliga hälsningar
Chess
Fast tandläkaren borde sett något för tre år sedan. Låter ganska otroligt att hela emaljen försvunnit på 3 år.
Tyvärr är det ju ofta så att ju längre man väntar desto dyrare blir det.
/Maria
Min syster hade nästan hela sin emalj borta när hon var hos tandläkaren i Onsdags. Hon är 19.
Dricker kanske lite mindre läsk än henne men ändå.
Värker i mina tänder nästan jämnt..
/Emma

Men om du vet att det är så illa med dina tänder varför försöker du då inte dra ner på saker som kan förvärra det hela? Som läskdrickande m.m.?
Sen måste du gå till tandläkaren för du måste ju ha en bra munhälsa för att kunna må bra. Med dåliga, värkande tänder blir det svårt att äta och tugga maten vilket har konsekvenser för hela din hälsa och välmående.
Idag när det är så mycket kontroller och information redan från det man föds så är det ganska ofattbart att man kan göra så mot sig själv. Du drar ju på dig bekymmer du inte skulle behöva ha. Både ekonomiska och smärtmässigt.
Så gå till tandläkaren med det snaraste och se till att få ordning på dina tänder.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag är godisberoende så jättesvårt för mig att sluta äta godis.
När jag dricker läsk har jag börjat använda sugrör så att det kommer direkt ner i strupen istället för över tänderna.
Mjo, jag klandrar mig själv jättemycket för att jag skött mina tänder så dåligt.. mår enorm dåligt av det, Tänker jämt på att jag skulle börjat med den där tandvårds betalningen som man kan göra per månad direkt när jag var 19..
/Emma

Men ett godisberoende går att bli av med. Inte på en gång men om du tar det i etapper.
Försök dricka vatten som du smaksätter med citron t.ex. eller gurkskivor osv.
Du måste väl ändå ha gått på de kontroller hos tandläkaren som är när man går i skolan? Redan då har det kanske påtalats vikten av att inte äta för mycket sött och att sköta sina tänder.
Tyvärr så är den som blir lidande du själv. Det är du som får ont, får betala för det du gör.
Det handlar ju inte bara om tänder utan om hela din hälsa. Så försök att ändra dina vanor. För att se fin ut i munnen o framför allt slippa värken är det väl värt att sluta äta godis.
Ha en bra dag! Mongu.
Mjo, de kontrollerna när man var ung och det inte kostade något gick jag ju på. Lagade tand varje gång typ. och de påpekade det däör med sötsaker osv.. Att man inte lyssnade :(
/Emma

Ja precis det är inte bara för att dom påpekar vissa saker. Nu får du lida för att du inte lyssnade.
Kanske idé att ta till sig en del nu i alla fall och sluta med så mycket sötsaker.
Ha en bra dag! Mongu.