Knakande knän
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Sedan minst ett-två år tillbaka har jag haft ett högerknä som knakat/låtit varje gång jag tar ett trappsteg, och det gör det väldigt högt också.
Nu i tisdags började även mitt vänsterknä. Det låter förfärligt och det känns i knäna när det låter.
Det låter bara när man går upp för trappan. Inte ner.
Jag vill inte att det ska vara så här. Är det normalt, vad kan man göra åt det?
När jag googlar får jag upp resultat från äldre människor 60 +. Jag är bara 14. 
Motionerar varje dag med dagliga promenader i olika terränger. Cyklar snabbt ca 20 min per dag.
Skickar med en video jag spelat in också. Varje gång det knäpper till är det mina knän, även fast det inte hörs så bra på video.
Någonting jag haft väldigt länge är att mina knän knakar om man typ "böjer dem" som när jag böjer mig ner. Jag uppsökte läkare och de sa att det kunde bli så om man suttit still lite för länge, det var inget farligt sa han.
Men om du är orolig, ring till en vårdcentral och hör vad du borde göra :)
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
#1 Nä, så där är det alltid, konstant! Oavsett om jag suttit eller stått, nyss vaknat eller gått en långpromenad…
Ja, jag ska ordna läkartid för detta.

Det kan knaka i leder utan att det är nån som helst fara. Det är till och med vanligt att det gör så.
Tror inte att du kommer att bli så mycket klokare av läkarbesök. Men skriv gärna igen när du varit där.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Nu har jag läkartid på tisdag.
mina knän knakar, mina handleder och fotleder likaså. Jag lider inte av det och mina leder verkar helt ok 
#5 Knakar dom som mina (se videon)
Jag håller med om att det låter förfärligt på videon.
Då går ju ändå i strumplästen.
Jag tror heller inte det är något farligt men visst ska du kolla upp det.
/Maria
#7 Jag har leggings på mig.
Jo, men jag menar att det låter som du går med ett par skor.
/Maria

Vem har inte knakande knän, fötter eller något annat? Vi har ju senor i lederna och de brukar knäppa och knaka.
Du skulle bara hört hur mina fötter lät förr, särskilt när jag var ung. Likadant var det med övriga i familjen. Vi kunde minsann inte smyga. Några problem med fötterna har vi dock inte haft. Nu när jag är äldre, har fötterna tystnat, men knäna knakar mera. Det verkar inte vara något att oroa sig för heller.
När du fortfarande är så ung så kan det "växa bort". På mig växde det aldrig bort och det knakar i både knän, tår o armar mm, men jag har aldrig haft några större besvär av det.
Men har ni lyssnat på videon? Jag tycker det låter lite väl mycket och jag skulle nog kolla upp det för säkerhets skull. Man ska vara rädd om knän
/Maria
#12 Nej, nu lyssnade jag och det låter rejält. :/
Vad jag vet så är det oftast ofarligt, men ett läkarbesök kan vara bra för att lugna sig själv och få veta säkert.
Lyssna gärna på videon innan ni svarar 
#12 Japp, får se imorgon vad det är! Känns skönt att slippa oroa sig