Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 3722 ggr
Michaela-N
0

Fet hy

Nu behöver jag riktig hjälp, hoppas att jag kommit till rätt sajt.

Det är nämligen så att jag i flera års tid har haft otroligt fet hy. Överallt. Detta lär vara ärftligt då båda mina föräldrar haft så som unga.

Jag har fet hy i hårbotten, pannan, på näsan, hakan, kinderna, axlarna, bröst, rygg och lår.

Får otroligt mycket finnar, speciellt nu när jag inte är ute så mycket. Under sommaren hjälper solen till att ta bort finnar.

Har tänkt några år nu att jag kan leva med det, och bara vänta ut att det avtar. Men det går verkligen inte. Jag har testat alla möjliga olika preparat, men det finns INGET som hjälper. Och då menar jag inget. Basiron ska vara väldigt starkt och hjälpa bra, funkade inte alls på mig.

Förstod för några månader sen att jag har fetare hy än normalt, när jag slog pannan i en bok och det blev fettfläckar på sidan.

På foton med blixt reflekteras ljuset i hela ansiktet och man ser direkt var det är fett.

Jag tycker inte alls om att ha det som jag har det men jag vet inte vad jag ska göra!

Det går heller inte att behandla det feta lokalt, eftersom det är på den största delen av kroppen. Jag har nu för några månader sen även börjat få finnar på låren!

Att jag även har högre talgproduktion än normalt i hårbotten har jag också märkt. Jag har finnar i hårbotten och behöver tvätta håret varje dag för att det ska se fräscht ut. Läste att det bara var att vänja håret vid att inte bli tvättat så ofta, så jag försökte hela sommarlovet med att bara tvätta det två gånger i veckan, men efter 10 veckors försök gav jag upp och insåg att huden aldrig skulle återställa sig.

Så nu letar jag efter ett läkemedel som minskar talgproduktionen, eftersom krämer o dyl, som ska ta bort fettet inte fungerar.

Har kollat runt lite men inte hittat något som verkligen verkar bra.

Vitamin B5 (Pantotensyra) verkar vara såna tabletter som jag behöver. Det är ett vitamin som ska hjälpa till att reglera talgproduktionen.
Men sen läste jag på lite om det, och det finns inga vetenskapliga bevis för att det faktiskt funkar.

Så nu behöver jag hjälp, om det är någon här som vet om något som skulle kunna hjälpa mig, säg till!

Maria
0

Du är ju i en ålder då detta problem är väldigt vanligt.

Har du mycket problem med finnar (acne) så är ett besök hos en hudläkare något som kanske behövs?

Du kan även fråga inne på Skönhetsrecept iFokus.

/Maria

Michaela-N
0

#1 Ja det är jag ju. Några blemmor kan man väl leva med, men jag vet att jag har mer än andra…

Just det, glömde att skriva min ålder. Är 14 år.

Hade helt glömt bort den sajten, ska kolla in den Skäms

[Thiah]
0

Min sambo är 25 och har samma problem. Solen samt ordentlig rengöring har hjälpt honom. Han äter inte ostbågar, chips och liknande mera då det gav honom mer finnar.

Lill-Kisse
0

Nu rådfrågade jag min bok "Käringråd och huskurer mot små och stora krämpor". Fet hy står det tyvärr ingenting om, men många tips om finnar.
* En ung flicka pudrade finnarna med potatismjöl på kvällarna och märkte förbättring redan nästa morgon. Hon kom på trixet när hon hade sommarjobb på ett bageri.
* Andra med mycket finnar blev bättre av jäst. Lös upp 25 g jäst i ett glas vatten och drick på fastande mage varje morgon.

Apoteket säljer jästtabletter (av öl tror jag) som jag har haft nytta av för hud, naglar och hår. Det kan vara ett alternativ till vanlig jäst.