Ont i höft
Jag har fått ont i höften och har haft det i ett halvår nu. Tror det har uppstått pga träning och det är då det gör ont. tex när jag böjer benet uppåt som i utfall eller bara lyfter benet mot magen gör det ont precis under höftbenet.
Till en början brukade höften klicka, det lät som att hela höftbenet flyttade på sig, så jag trodde att jag var ovig bara, och började stretcha höften, men det har inte hjälpt och nu är det istället smärta vid träning för klickande ljud.
Vad ska jag göra? Jag hade träningsuppehåll i somras och det gjorde ingen skillnad. Jag är rädd att det kan bli värre om jag fortsätter som vanligt.

Jag tycker du ska ta kontakt med en sjukgymnast för en bedömning av din höft för att få reda på vad det kan vara. Du kan också få bra träningsråd.
Det är viktigt att du tränar och att du tränar rätt. Vet inte hur du tränat innan om du fått instruktioner av sjukgymnast eller inte.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
jag har funderat på det, men jag drar mig helst från att kontakta sjukvården om jag kan. Men det är inte alltid till min fördel.
Jag har tränat på gym det senaste året.
Hjälp har jag inte fått med höften då jag inte sökt hjälp. Jag var hos sjukgymnasten för några årsedan med mitt knä, och undrar om det kan ha en koppling.

Tycker du ska söka sjukgymnast för din höft. Om du tränar felaktigt så gör det mer skada än nytta.
Vad kommer det sig att du drar dig för att söka?
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Okej, det ska jag göra.
Jag har kontaktat sjukvården ganska mycket känns det som, och många ggr har de inte lyckats komma fram till en riktig slutsats så det känns onödigt och jag känner mig dum som kanske har överanalyserat problemet istället.
Men med sjukgymnast borde det vara annorlunda med, än vårdcentralen.

Tycker inte det ena ska utesluta det andra men starta hos en sjukgymnast så får du se vad du får för råd. De vet ju om du ska söka vidare.
Ha en bra dag! Mongu.
Man kan ju även gå till en napraprat eller kiropraktor.
Hade fruktansvärt ont i korsryggen för många år sedan, läkaren gav mig remiss till en sjukgymnast som gav mig stretchövningar men det blev bara värre så tillsist gick jag till en kiropraktor som sa att allt har ju hoppat snett här så att ditt ena ben har blivit kortare än det andra han tyckte det var vansinnigt jag hade fått stretchövningar av sjukvården för det förvärrade ju bara det hela. Eftersom jag väntat lite för länge med att gå till kiropraktorn krävdes det flera återbesök men kan säga att 95% av smärtan försvann första gången jag var hos kiropraktorn då han knäckte kotorna rätt.
Jag har hört av flera att de blivit hjälpta av kiropraktor. Jag har själv aldrig varit hos en kiropraktor, men funderat på det. Att gå till en kiropraktor kostar dock väldigt mycket pengar:/
Jag var hos en kinesiolog en gång. Det hjälpte mig med smärta i ländryggen. men det vara bara tillfälligt, och jag skulle behöva gå fler ggr sa han, men det kostade 500 kr per gång, så jag gick inte fler ggr eftersom det skulle ruinera mig. Jag kunde dock hålla problemet i schack med hjälp av pilates, och nu har jag ingen smärta i ländryggen.
Men det jag tycker är märkligt att alla smärtor uppstår på höger sida. Det får mig att fundera vad som kan ha gått fel där.
400-500kr vid några tillfällen är rätt billigt ifall man ser till vad en obehandlad skada kan kosta i längden i ex. minskad livskvalite, utebliven inkomst pga sjukskrivning etc. Jag tycker det är värt varje krona och kostar ju nästan lika mycket gå till gynekolog el. dyl. +En tandundersökning går ju på runt 600-700kr så beror ju på vad man prioriterar tycker själv att en fungerande kropp går före det mesta då kan jag klara mig utan flashig mobil el. fina kläder.
Det har du rätt i. Det känns ändå så hårt i plånboken, och jag tycker att jag borde gjort något för att skadan inte ska uppstå. Egentligen hade det vart smart att spara undan pengar som används just i syfte för sjukvård och hälsa.
Jo är alltid bra att spara undan så man har pengar ifall man blir sjuk el skadad, ofta så kan ju sjukdomar uppkomma rätt plötsligt och kan behöva behandling nu går inte vänta på att man ska spara ihop pengar, och vissa mediciner som man kanske kan vara i stort behov av kan vara väldigt dyra. Vet jag fick dålig andedräkt som inte ville gå bort, gick till läkare som konstaterade svamp på tungan, medicinen för en sån banal sak kostade över 300kr + läkarundersökningen kostade ju det med. Är rätt dyrt bli sjuk.