Ont i kinden
Det gör ont längst bak i kinden, lite bakom tänderna längst bak men INTE tandköttet. Det svider hela tiden, är lite, nästan omärkbart "Buckligt" och licksom lite uppsvullet. Inga synliga skador, bara röda prickar och en "sårskorpa" eller nåt. Har haft det i ca 3-4 dagar. Vadär det?? Orolig. :-(
Blir det så också när man råkat bita sig hårt där elr nåt?
det kan vara Afte
ser sårskorpan grön eller gul ut?
kolla länken
ser det ut som Afte så finns det receptfri salva som man kan köpa på Apoteket som kan lindra lite
1# Afte uppkommer ofta när man har bitit sig
Har du fått alla dina tänder?
Man får både tolvårständer och visdomständer och de kommer allra längt in och man tror inte att de ens ska få plats.
När de kommer brukar man bli röd och öm och det blir lite svullet innan tanden bryter igenom.
/Maria
#3 det är inte på tandköttet..
#2 Jag tror att jag har minor afte… Blåsorna är LÅNGT ifrån 1 cm.
:-) Nu höll jag på att få upp min middag av oro. Tur att jag har hög smärttröskel… Bara bita ihop och stå ut, antar jag.
Å ja… får avstå från mina älskade bär och apelsiner.. ;-(
4# är det Afte så kan blåsorna variera oerhört mycket och flera blåsor kan smälta samma och bli en enda stor
5# gör det för ont att äta apelsin och bär det så låt bli det tills blåsorna/såren försvinner
4# är du väldigt orolig för vad det är så kan du ju alltid söka läkare/tandläkare som kan avgöra vad det är
3# det kan oxå vara visdomständer hur gammal är du T.S?
Idag på apotekte köpte jag en gel som heter Aftex Aloclair gel. De ska användas på blåsor i munnen och den bildar snabbt en skyddande smärtsillande hinna står det på förpackningen. Jag har inte provat den så jag vet inte.

Vad jag förstår så är du inte så gammal och det troliga är att det är tänder som är på väg upp. Om det är bakom tänderna längst bak i munnen.
Vet förstås inte riktigt vad du menar med att det inte är på tandköttet.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Tänder på G eller afte/andra blåsor om det är i kindens slemhinna.
Med vänliga hälsningar
Chess

Kan det möjligen vara en svullen halsmandel?
Gå till vårdcentralen och be en sjuksköterska titta i din mun. Det tar bara några minuter, så får du veta vad det är.