Besvärliga leder, värk osv.
Mitt knä gick ur led i helgen, igen. Har hänt ett tiotal gånger, om inte mer. Har aldrig åkt in till sjukhuset för det då jag alltid lyckats "slå" tillbaka knät eller bara stäckt tillbaka det. Brukar gå ganska snabbt att få tillbaka det då smärtan och paniken gör att jag MÅSTE slå på det. Haltar alltid några dagar efter och kan inte träna på ett bra tag då mina ben känns ostadiga. Det brukar svullna upp en aning och bli blått, men det går över efter ett tag.
Ostadigheten brukar dyka upp i mina knän trots att de inte gått ur led på ett tag och det gör att jag ibland får avsluta min träning.
Tränar alltid ett antal gånger om veckan och även knäna så det kan knappast har att göra med att jag måste träna upp musklerna..
Inte för att det behöver ha med saken att göra men jag har även knäckande höfter under träningen. Och kan ibland inte göra allt som jag vill pga att det ofta gör ont i höfterna när det smätter till.
Min ena fot knäcker också STÄNDIGT. Högt! Folk brukar fråga vad det är som låter när jag går. Låter som att jag har flippflopp på mig. Har låtit så länge jag kan minnas. Ibland händer det att foten blir stel och det gör lite ont varje gång det knäcker, men det är sällan.
Hänt att min arm har låst sig några gånger också ochfår en känsla av att den ska "åka från sin plats".
Vissa dagar kan jag också få en extremt obehaglig känsla i mina ben. Känns som när man var liten och hade växtvärk. Och då brukar jag har svårt för att sova, som när man var liten.
Precis en sådan känsla fick jag inatt när jag skulle sova i de benet som gick ur led. Har varit öm och ostadig sedan knät gick ur led i fredags så kanske kan bero på knät? Kändes också varmt om knät som en pulserande känsla och även "stickigt".
Alla mina "problem" har säkerligen inte att göra med en enda sak men skrev det ifall det möjligt kunde finnas ett samband.
Någon som har en aning om vad det kan bero på? Några gissningar?
Har också astma, en hel del allergier och eksem. Nu har jag nog skrivit ner alla mina besvär, när jag ändå är igång :')
Jopp, det där känner jag igen. Titta gärna in på min sajt hypermobilitet och läs runt lite och se om du känner igen dig. 

Okej, det ska jag göra. :)

Har inte överrörliga leder. Kan inte böja fingrar eller tår så värst mycket.
Man kan bedöma överrörlighet på många olika vis. Att det snäpper, knakar och hoppar ur led är tydliga tecken på att din kropp inte håller ihop sig riktigt som den ska. 
Jag är själv inte nämnvärt överrörlig så sett, men mina leder är glappa i stället. Det knakar och brakar, värker och krånglar. Sedan finns det många olika överrörlighetssjukdomar, vissa är mildare, andra mer extrema. 

Jaha okej. Sökte lite på google och fick det till att man var överrörlig i hela kroppen, kunde dra fingrarna och tår hit och dit osv. Och eftersom jag inte är så rörlig vid fingrar och tår tänkte jag att det är omöjligt.
Ska läsa på lite mer :)
Kika vidare du, det behöver inte vara så extremt som sagt 

Jag tycker du ska söka läkare när detta händer med ditt knä. Det är inte bra att ha det så. Kanske kan det vara nåt du kan få hjälp med.
Sen med din träning, har du nån som satt ihop ett träningsprogram åt dig? Om inte så kanske du ska ta dig till en sjukgymnast för att få hjälp att träna på rätt sätt.
Man kan träna och skona de leder som är besvärliga.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Sitter och vrider mig när jag läser detta. Skulle nog sökt läkare rätt omgående om mitt knä hade gått ur led och dessutom gör det ofta. Vet hur ont det gör bara sendragen i tårna kommer som ibland gör mig galen men det torde inte vara något mot när ett knä går ur led. Yuck!

Idag har det varit en HEMSK ben,höft och till och med armbåge och händer- eftermiddag/kväll! ALLT har varit ostadigt/värkt och har knppt kunnat gå ut med hunden! Kändes väldigt konstigt då det oftast brukar vara en sak i taget. Funderar lite på vad jag gjort de senaste dagarna för att det ska bli så.. Kände en otrolig smärta från höften till knät innan och det känns inte okej då det inte ens va det knät som gick ur led.
Jag har alltid tränat själv. Jag brukade få vara på gymmet på idrotten i gymnasiet för att mina ben var för ostadiga för fotboll osv.
När jag styrketränar och gör tex squats och leg raises måste jag sluta ibland pga höfterna och knäna. Varje gång jag lyfter benen så knäpper det i höften som sedan gör att jag får ont.
Dansar zumba flera gånger i veckan och då gör jag om vissa rörelser fär att höften knäcker och knäna brukar kännas ostadiga..
Har tänkt gå hos en sjukgymnast men det är så jobbigt för mig att faktiskt göra det. Jag är 20 år och ska börja plugga som hälsocoach.. Det är min största dröm och jag har försökt tränga bort allt som har med mina leder att göra för att jag inte vill sumpa det. Tänker hela tiden att jag växer ifrån det och det kanske jag också gör.
Men tänk så får jag reda på något som gör att jag inte kan träna som jag vill göra flera gånger i veckan hela livet? Eller om det blir värre.. Uhh vad känslosamt det blev för mig nu. Bara tanken gör mig gråtfärdig.
Bestämt mig för att ringa sjukan imorgon ialf, vet ju att det är bäst så. Får se vad de säger.
Nu blev det sådär mycket text igen..

Det är väl bättre att ta tag i det innan det går för långt? Det är inte säkert att det sätt du tränar på är det rätta just för dig.
Har du dessutom en tanke på att bli hälsocoach så visa att du har så mycket go i dig att du tar tag i ditt eget mående innan det går för långt.
Skadar du dig nu kan det bli för livet om det sker pga okunskap.
Så ta kontakt med sjukgymnast och be om hjälp.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Det där MÅSTE du söka vård för!
Är det själva knäleden eller knäskålen?
Instämmer med Tassy att det låter som något överrörlighetssyndrom…
Med vänliga hälsningar
Chess
du ska absolut inte slå på dina knän det förvärrar bara saken
har knäskålen gått ur led så ser man det genom att titta på knäet och då sitter knäskålen fel
det är oxå omöjligt att gå på det benet då knäet låser sig
det man ska göra om det inte gör för ont är att försiktigt sträcka ut benet och eventuellt med handen pressa mot knäskålen
får man inte löst det eller det gör för ont så är enda alternativet att ringa ambulans så man får komma till sjukhuset och få det undersökt och dragit knäet rätt igen
jag säger som övriga du måste verkligen söka vård för det här och helst när det har gått ur led eller efteråt när det är ömt och svullet
enligt din beskrivning tycker jag det låter som om du är överrörlig och att knäskålen hoppar ur led
jag tror dock att dset krävs mer inriktad träning på musklerna runt knäna för att då dom lite mer stabila
jag har ungefär samma problem som dig med knäna och i mitt fall så är knäna riktigt dåliga och jag har väldigt ont i dom

Fick mina knän undersökta idag och ja, jag är överrörlig. Trodde dock inte jag var det i fingrar men det var jag också.. överallt :s
mina knäskålar var tydligen väldigt överrörliga (kan va förklaringen till att jag inte kan stå på knä osv) Vissa av hennes övningar gick inte att göra utan en kudde under knäna för att de flyttades runt.
Hon skulle kolla vad man kunde göra åt saken men först ska vi försöka träna upp lite muskler med enkla små övningar. Ledbandet var lite som gummiband på ena sidan också.
Hon började snacka lite om psoriasisartrit också men förstod inte om jag skulle kolla upp om jag hade det. Nämnde att jag har eksem och det kunde antagligen lika gärna vara psoriasis. Äsh, jag vet inte.
Får se om det blir bättre :) Bra att veta vad det är ialf.
Psoriasis artrit och överrörlighet har inte mycket gemensamt. Psoriasis artrit sitter förvisso i lederna, men syns enkelt på reumatikerprover. 
Du är ju nu konstaterat överrörlig, och då är det mest troligt att dina besvär kommer av en överrörlighetssjukdom, till exempel hypermobilitetssyndrom. 

Ja, det är ju sant. Hon sa inte så mycket om min ledvärk. Har inte haft så värst ont idag och det var idag hon kollade om det gjorde ont där hon tog osv så fick inte ut så mycket utav det. Men kan man få ledvärk av att vara överrörlig? :/
TACK FÖR ALLA SVAR!
#15 Japp, det är precis det man kan. Både ledvärk, muskelvärk och inflammationer i kroppen. Kroppen måste anstränga sig mycket hårdare för att hålla ihop överrörliga leder. Detta kan leda till en rad olika besvär som följd av grundproblemet med lederna.

Okej. Så detta är ett hinder för mig som vill bli personlig tränare eller hälsocoach gissar jag på.. eftersom det varit ett hinder för mina extrema träningsperioder innan så lär det ju bli det då med.. :/
Kanske hinder ja, men det blir inte omöjligt. Se det som att du får extra mycket erfarenhet och kunskap på vägen. Känner du att kroppen orkar med, så ska du inte sätta stopp "bara för att".