Utslag som svider ljumske/insida lår
Nu är jag riktigt trött på detta!
Det började i somras. Jag märkte att det sved mellan insida lår lite till och från och jag tänkte att det kanske berodde på värmen. Såg först ingenting, inga utslag, men sen utvecklades det till att bli väldigt rött där. Vissa dagar kunde det vara helt bra och man såg ingenting där.
Så har det hållt på till oich från hela sommaren och nu sen ca 2 mån tillbaka har det bara blivi värre! Efter att ha suttit ner ett tag eller gått mycket så börjar det svida/bränna som tusan mellan låren och jag kan knappt gå normalt… eller ja, jag KAN INTE gå normalt :/! För några veckor sen gick det alldeles för långt, då det sved så mycet så att det började blöda på stället! Såg verkligen hemskt ut! Jag ringde sjukvårdsrådgivningen och fick tips om en salva mot svamp (kommer inte ihåg vad det hette) för dem tyckte det lät som det. SKulle använda den i cirka 2 veckor 2 ggr om dagen, och om det inte hjälpte skulle jag kontakta hälsocentralen. Men den salvan hjälpte inte! Kontaktade hälsocentralen och fick tid först en vecka senare, fastän samma dag var det hemska sår, värre än någonsin (Cirka en vecka sen var detta). Men då efter någon dag blev det helt bra och man såg inga spår från utslagen… så jag avbokade tiden hos distriktssköterskan som jag fick eftersom det såg ju bra ut och man kunde verkligen inte se något. Kändes onödigt att gå dit?!
Men nu idag är det tillbaka IGEN…. känns som att man måste gå dit när utslagen finns där och gör ont, för annars kan de väl knappast se vad det är och hjälpa mig, när det ser ut som vanlig hund vissa dagar? Fy jag orkar inte…vad kan detta vara?!
Går dina lår ihop när du är naken? Det kan vara bra att ha något bomull på sig på natten så att inte det blir hud mot hud så att säga.
Sedan är det bra om du inte har för tajta byxor på dig. Gärna bomullsbyxor som jeans eller liknande.
Det är lätt att få skav om låren går ihop och det är också lätt att det bilds svamp om man blr varm och svett.
Beställ en tid och ta foto på hur det ser ut när det är som värst ifall det skulle vara bättre när du får tid.
/Maria
Du har även i rubriken skrivit ljumske så det måste då sitta ganska långt upp. Du skriver även att det kommer och går.
Vad har du för trosor? Har du olika modeller eller använder du kanske speciella trosor när du har mens? Vissa modeller kanske inte sitter så bra. Har du bytt tvättmedel då speciellt med tanke på underkläder? Eller har du kanske bytt duschtvål?
Så tänka på om det finns något specifikt strax innan du får problemen eller i direkt samband med att de dyker upp.
hej

Använder du tights eller andra kroppsnära byxor? Tänk då på att de kan vara behandlade med silver eller andra olämpliga ämnen som kan ge utslag. Särskilt svarta kläder, t ex sockar tycks ofta vara behandlade så att man får utslag på känsliga ställen.
Övergå till ren bomull och se till att tvätta plaggen ordentligt innan du tar på dem första gången.
#1 Tack för ditt svar! Ja mina lår går ihop väldigt mycket, även när jag går :/ Jag har oftast väldigt "pösiga" byxor på mig som typ luftiga mjukisbyxpr men då känns det som att låren går ihop mer… Jeans har jag inte några, men när jag är hemma nuförtiden så försöker jag bara att lufta så mycket som det går genom att bara sitta i trosor, iaf speciellt när det gör som mest ont. Men det var en bra idé det där med att ta bild, det har jag faktiskt inte tänkt på! Det ska jag göra :)
#2 Ja jag vet inte vad det partiet kallas tyvärr, om det är ljumske eller insida lår, svårt o förklara hur jag menar men känns iaf mellan låren precis där de börjar nerifrån ljumsken! Jag har vanliga trosor och jag har också försökt se ett samband mellan vilka trosor jag använder och om jag får ont av dem men det verkar inte ha spelat någon roll, för får ont även av de som är mer luftiga. Men iofs så har jag ju gått upp rätt mycket i vikt på sista tiden…Har inte bytt tvättmedel eller duschtvål på länge :/
#3 Ja jag använder tights ofta, iaf när jag ska till skola/jobb. Men inte hemma! FÖrsöker "lufta" så mycket som möjligt som sagt
Besan du skriver att du har gått upp i vikt. Så det kan vara så enkelt att du kanske ska prova med lite större storlek, ja om du inte redan börjat med det när det gäller kläder som har resår.
Jag vet med mig själv under en tid när jag pendlade i vikt att vissa trosor märkte jag direkt att jag inte kunde ha för resåren gav helt enkelt inte med sig så mycket, medan andra trosor märkte jag inte mer än att dom ibland veckade sig lite mer (eller vad jag ska kalla) det i själva resåren så resåren blev att skava lite grand.
Gäller även tightsen att dom kan vecka sig på fel ställe om man inte har rätt storlek.
hej