Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: sjukdom-ohälsa
Läst 5417 ggr
[GeeGee]
35

Någon med Myastenia Gravis?

Hej!

Undrar om någon här har MG? Har isåfall lite frågor.

Tacksam för svar =)

Maria
1

Lägger in en länk om sjukdomen här ifall någon undrar vad det är.

/Maria

Lillamor
0

Tack för att du la länken åt oss, så jag har nu lärt mej något nytt.Glad

[GeeGee]
0

Ingen? =\

netto
2

Jag har MG sedan 2010. Förhoppningsvis kan jag svara på något.

[GeeGee]
0

Hej!

Jag undrar om du har något besvär med andningen och i så fall hur detta visar sig?

Jag undrar även hur du fick diagnos samt vad du ätr för mediciner och om du opererat bort brässen för det?

Tacksam för svar

netto
0

Hej igen!

Jag har en generell MG vilket innebär att mina muskler försvagas i hela kroppen men andningen har jag klarat utan några större besvär (som tur är). Det som har hänt är att jag har fått någon form av andfåddhet när jag har berättat någon längre historia. Det har känts som om luften tar slut.

Mitt största besvär att jag är försvagad i bäcken- och lårmuskelatur. Har väl ca 20% muskelstyrka. Jättejobbigt att lyfta benen. Det här gör att jag går med stöd av krycka kortare sträckor, mycket vila, kan inte bära tyngre ting. På morgonen är jag lite "raglig" när jag går. Har svårt att hålla upp fönen när jag ska torka håret, armarna tar slut.

Mina ögon fastnar då och då under dagens gång i skelseende (känns det som), kan besrkivas som dubbelseende. Har mycket svårt att läsa pocketböcker (mindre texter). Har svårt att hålla urin pga svag bäckenmuskelatur.

Min diagnos tog ca 5mån att ställa men jag fick flera autommuna sjukdomar samtidigt så min läkare är fortfarande tveksam över om jag har MG eller om det är ett syndrom pga mina andra sjukdomar. Fick även MB addison och hypothyreos, hade sedan tidigare diabetes typ1 och celiaki.

Mediciner jag har för MG är; mestinon 3x80mg/dag, Imurel 3ggr/dag, florinef. Äter cortison för addisons skull.

Har gjort IVIG behandling men tyckte inte att det gjorde någon verkan men jag ska på utvärdering.

Brässen är inte aktuell att ta bort eftersom den inte är förändrad, enligt läkaren.

Den här sidan kan du gå in på, där finns många frågor och svar, förhoppningsvis med symtom som kan likna dina.

http://www.webvoter.net/se/webforum/tree.phtml?id=13160&page=0&id=13160

Hälsn Anette