Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 7570 ggr
hanna-jo85
0

dom vägrar dra min visdomstand!

vet inte vad jag ska göra.. har problem men min undre visdomstand. den andra undre visdomstanden opererade jag ut förra året efter 2 ÅRS infektion, då folktandvården vägrade dra ut den först. hade då en cm ljup ficka i tandköttet och tanden växte snett. anledningen till att dom inte vill dra ut den är att dom tycker att visdomstanden kan va bra att ha kvar, och att dom inte drar den förren man efter x antal gånger kommer till dom och har problem med den.

men denna gången orkar jag inte ha infektion till och från i 2 år.. i helgen har jag legat med feber och haft så ont att jag knappt kunnat svälja mitt saliv. tar värktabletter var tredje timma. ibland gråter jag så ont jag har..

har bara kunnat äta flytande i helgen vilket resulterat att mitt blodsocker inte varit så stabilt (har diabetes). har nu gått 5 månader till och från med infektion. väntar även på en annan operation, och om jag då har infektion i tanden och feber så kommer den operationen bli inställd och det vill jag inte, har väntat på den operationen länge nu..

(har inte råd att gå till privattandläkare).

kan dom verkligen vägra dra ut min tand?

joheck
0

Låter helt sjukt! På mig konstatera dom att visdomstanden växte snett och tyckte jag skulle "operera" ut den direkt. Den tanden va inte ens uppe och skapade inga som helst problem för mig. Och mår du dåligt och får feber med infektion så har jag väldigt svårt att tro att dom kan vägra dra ut den. Pressa dom och kräv att den dras ut! Annars får du ta det till någon högre instans.

Hoppas det ordnar sig snabbt!

Geru
1

En privat tandläkare borde inte vara dyrare än folktandvården? Min är inte det i varje fall O.o

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

hanna-jo85
1

#1 tycker det också det är helt sjukt, ska ringa imorgon igen, men tror knappast dom kommer ge med sig denna gången heller.. men får iaf åka dit och göra en spolning. kanske måste få pencicillin denna gången..

#2 jag har en försäkring hos folktandvården så jag betalar bara 75 kr i månaden

Geru
0

#3 Ah, okej. Men säg att dom ska fixa det annars får du ta och anmäla dom för det. Du ska ju inte gå runt och ha ont, och inflammationer och liknande ska ju botas med te.x. pencillin.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

hanna-jo85
0

vilket är ett väldigt bra pris med tanke på hur många gånger jag varit hos tandläkren dom senaste 2½ åren :/

hanna-jo85
0

#4 vart kan man anmäla? ska inte göra det, men det kan ju va bra att hota om dom fortsätter vägra

Geru
0

#6 Det är jag där i mot väldigt osäker på, och jag hoppas någon kan hjälpa dig med det.

Jag har aldrig behövt det själv, iom att jag (nästan) aldrig behöver gå till tandläkaren.

-Stephen Hawking

hanna-jo85
2

känner iaf nu att jag inte är ensam om att tycka det är konstigt att dom inte vill ta ut den. så nu kanske jag kan stå på mig lite bättre när jag ringer i morgon =)

joheck
0

#8 Det ska du absolut göra för det här är verkligen inte ok!

Lycka till!

Chestnut
0

Sök igen, infektion kräver ju antibiotika!

Jag kan tänka mig att du har en "krånglig" visdomstand som inte bara är att dra utan måste opereras bort precis som din andra och det vill man inte gärna göra i första taget.

Men ring och säg hur du mår och troligen får du väl en akuttid som mycket väl kan vara hos en annan tandläkare som kanske tänker annorlunda. Berätta om den andra op:en som är inplanerad. Eftersom du har frisktandvård ingår ju akutbesök så det kostar inget extra för dig att ligga på om tanden. Onödigt att gå runt och ha ont hemma, särskilt om det är en infektion som kanske både behöver spolas och behandlas med antibiotika.

Hoppas att det löser sig.

Med vänliga hälsningar
Chess

hanna-jo85
0

#9 tack

#10 tror också den behöver opereras bort. men just nu är allt bättre än att ha det såhär.(förra operationen gick väldigt smidig) nu är kinden så svullen så det ser nästan ut som jag stoppat in en köttbulle =/ och det smakar var i hela munnen.. ska ta en till värktablett och försöka sova lite.. sen får jag ringa dom i morgon och åka dit o få ännu en spolning. ursäkta att jag låter så ynklig :P är extremt trött på detta nu..

Maria
0

#11 Så ska du inte behöva ha det. En infektion är inte så farligt men man ska absolut inte gå och ha kvar den utan den ska behandlas och det snart.

Håller tummarna att det går bra för dig. Du får skriva och berätta.

/Maria

mongu
0

Min tanke är att du med diabetes inte ska gå och dra med en infektion på det här sättet.

Ta kontakt igen med tandläkaren och tala om både den kommande operationen du ska göra men också att du inte klarar att ha det så här längre.

Sen så behöver infektionen troligtvis lägga sig och vara lugn innan tanden kan dras alternativt opereras ut. Men första steget är att du kontaktar tandläkaren.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

hanna-jo85
1

så har nu varit hos tandläkren igen. fan vad ont jag har efter spolningen =( fick ingen antibiotika efterson jag inte haft feber idag. så förhoppningsvis är det på väg att bli bättre.

fick samma tandläkare idag som beslutade att jag skulle ta ut min förra. så hon bestämde att denna också skulle ut =) så om 3 veckor, om den inte är infekterad så åker min sista visdomstand =) ska bli så himla skönt!!

Maria
0

Du ska se att det känns skönt när du blivit av med dem. Hoppas det snart slutar göra ont.

/Maria

hanna-jo85
0

ja det ska bli så himla skönt! man fan va ont jag har nu! värktabletterna har inte hjälp något sedan jag var hos tandläkaren idag. febern är tillbaka och halsen är svullen och gör ont. får nog ringa efter anibiotika imorgon. konstant illamående och något lågt blodsocker då jag endast fått i mig ½ glas vatten ½ mugg kaffe 2dl kräm idag. jaja, bättre än att det skjuter i höjden pga infektionen iaf.

brukar i vanliga fall få bedövning innan dom spolar när jag har såhär ont. men idag hade dom väl bråttom och jag hann inte heller tänka efter. så när hon väl hade satt in instrumenten i munnen på mig frågade hon om det va ok att hon gjorde det utan bedövning och sen satte hon bara igång =/

sitter nu och funderar hur jag ska göra, vill äta något och sova mer än 2 timmar denna natten. min sambo har oxynorm (morfinliknande) hemma, någon som vet om detta kan hjälpa och om man vågar ta en? har för mig att jag åt dom för några år sedan för en annan sak, eller så va det nån liknande tablett..

Chestnut
0

#16 Du ska absolut inte ta av din sambos oxynorm! Det är VÄLDIGT starka grejer!

Hoppas att det går bra att dra ut tanden sedan så att du slipper mera besvär.

Med vänliga hälsningar
Chess

Maria
0

Man ska aldrig ta någon annans medicin och Oxynorm är en ganska stark smärtstillande.

Så här står det i Fass:  Beroendeframkallande medel.
Iakttag största försiktighet vid förskrivning av detta läkemedel.

Har du feber igen så ska du absolut kontakta  tandläkaren imorgon bitti.

/Maria

hanna-jo85
0

men varför ska ni va så förnuftiga då =P

mitt förnuft säger också så.. men börjar bli lite desperat. och jag har ju antagligen ätit dom förut.. ska fundera lite på det.. vet inte annars vad jag ska göra, sitter och gråter för att jag har så ont..

Maria
1

Ring sjukvårdsupplysningen.

Jag förstår att det är illa att ha så ontRynkar på näsan men det går bara inte att rekommendera någon att ta en stark medicin som är utskriven till någon annan.

/Maria

mongu
1

TA INTE din sambos Oxynorm det kan va farligt för dig. Du vet inte hur du reagerar och vill det sig illa så är du tvungen att få vård och åka in akut.

Det kan bli så tokigt om man har tagit medicin som inte finns med i journalerna.

Din sambo får inte ge dig av sina mediciner så du får istället kontakta sjukvårdsupplysningen och ev. åka till en akut för att få hjälp.

Det här gäller inte bara starka smärtstillande utan alla mediciner. Aldrig ta nåt nån annan fått inte heller ge bort nån av sina egna mediciner.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[sakring]
1

Ring sjukvårsupplysningen och be dem om att få en tid till akuten dels för smärtstillande och dels för att få antibiotika. Ta inte andras smärtstillande mediciner

hanna-jo85
1

bestämde mig för att inte ta dom.. läste vidare på nätet och läste att man kunde blanda ibumetin och alvedon om man har lite svårare värk. detta hjälpte bättre. har fått i mig lite soppa nu =)

tack för era råd, jag blev lite desperat där förut =/

Maria
0

Bra att det hälpte en smulaGlad

/Maria

[mia-38]
0

Vet hur det är att ha så ont…
Jag brukar köra med ett knep som näst intill bedövar. Jag vet inte om det fungerar på dej då det har gått så långt i inflammationen.
Men testa.

Har du nåt litet platt paket av något i frysen. Ta fram det och lägg emot kinden en stund. När det tinat upp lite så ta ett nytt ur frysen och lägg in den du använt och frys den igen.
Detta har fungerat på mej.

Hoppas att du snart blir av med tanden.

Kram