Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 6323 ggr
smilax
0

Värk i bihålor

Någon som har en idé om hur jag ska dämpa värken i mina bihålor tills jag ska bli opererad om tre veckor. De ska vidga gångarna till bihålorna som tydligen är ganska trånga. Jag hade bihåleinflammation hela våren till och från men det var bättre under sommaren. Nu har de strulat igen under veckan och mot helgen har jag haft ordentligt ont. Har troligen en infektion i kroppen igen men inget bakteriellt, var till läkaren och kollade i fredags. Jag tar Rinexin(avsvällande) och Nasonex (Kortisonnässpray)samt sköljer med nässköljare. Ibland fastnar vattnet från nässköljaren uppe i bihålorna så det gör mera ont en stund innan det lossnar. Idag har jag sköljt flera gånger och snytit ut vad som känns som halva hjärnan. Jag kan andas genom nästan så det är inte täppt på det viset utan det sitter i bihålorna. Men det värsta just nu är värken. Har tagit Diklofenak och Panodil men det trycker och gör rejält ont fortfarande. Skulle behöva jobba i morgon så jag hoppas det känns lite bättre. Men just nu känner jag mig helt slut. Någon som vet något mer man kan göra för att lindra?

Maria
0

Din stackare.

Du gör ju det mesta man kan just nu oh värktabletter äter du så jag vet inte riktigt vad man kan ge dig för råd.

Kan bara önska för din del att tiden går fort nu fram operationen.

/Maria

[sakring]
0

Det förefaller som om du har in infektion i dina bihålor. Diknofenak har en tendens att göra så att slemhinnorna svullnar precis som acetylica och ibumetin.

smilax
0

Tack för era tankar. Känner mig något bättre idag tack och lov :-).

Jag visste inte att Diklofenak kunde göra slemhinnorna svullna, tack för upplysningen.

Enligt läkaren var det ingen bakteriell infektion eftersom snabbsänkan visade på 14 (säger mig inget tyvärr) och då var det troligare virus. Idag har det runnit mycket äckligt ur näsan med en starkt gul färg så helt okej är det nog inte. Hoppas bara värken håller sig borta tills det är dags för operation så jag slipper det här.

[sakring]
0

Snabbsänka eller C-reaktivt protein är ett blodprov som snabbt ger besked om du har en infektion eller inflammation. Den ska inte vara över 15 (tror jag) och tar 5 minuter. Till skillnad på vanlig sänkereaktion så reagerar detta snabbare vid en inflammation. En vanlig sänak atar en timme innan du kan avläsa denna. Och det tar tid innan den blir förhjöjd.

Här kan du läsa mer om detta.

http://www.oriondiagnostica.se/produktgrupper_se?group=1.02

Maria
0

Här kommer en länk om referensvärde CRP (snabbsänka)

/Maria

[sakring]
1

Tack bumleboo, jag hade lite saker jag skulle hinna med innan Lilyhmmer på SVTSkrattande

smilax
0

Tack för informationen!Skrattande Nu vet jag genast mycket mer. Alltid lär man sig något nytt. Men det visar ju också att det tack och lov inte är en bakteriell infektion även om jag är gulsnorig som sjutton. Bara jag inte har en infektion när jag ska opereras. De har inte sagt något om att det skulle förhindra operation men i alla fall.

[sakring]
0

Bakteriell infektion = grönt snor Skrattande